Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 18:38   #221
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Denne retten var litt overraskende, og veldig god. En slags lasagne med smak av moussaka.


Pastitsio

Til 10 personer

4 ss olivenolje
1 stor løk, hakket
2ss hakket persille
2 hvitløksfedd, hakket
850 g kjøttdeig, gjerne en blanding av storfe og svin
1 laurbærblad
1 ts malt kanel
1 ¼ dl hvitvin
400 g hermetiske tomater, hakket
450 g små pastarør
2 ss smør
½ ts tørket mynte
1 ss strøkavring

Hvit saus
120 g smør
125 g hvetemel
1 liter varm melk
litt nyrevet muskatnøtt

Varm oljen i en stor stekepanne. Fres løken lyst gyllengul og myk. Tilsett persille og hvitløk. Stek en liten stund til. Tilsett kjøttet. Stek i noen få minutter til all kjøttvæsken har kokt inn og kjøttet begynner å bli brunt. Ha i salt og pepper, laurbærblad og kanel. Tilsett vinen når det hele freser og er brunt. Kok til væsken har fordampet. Tilsett tomater og et par dl vann. Fortsett å koke på middels til svak varme i 10-15 min, eller til tomatene er godt blandet sammen med kjøttet. Kjøttet må ikke bli for tørt. Ta pannen av varmen.

Forvarm stekeovnen til 180 grader. Kok i mellomtiden pastaen i kokende saltet vann i 2 min mindre enn det som står på pakken – den skal fremdeles vare ganske fast. Sil av og ha pastaen i en bolle. Rør inn smør. Smuldre inn mynten med hendene. Rør godt sammen og fordel halvparten av pastaen i bunnen av en stor ildfast form. Fordel kjøttblandingen på toppen slik at den dekker pastaen jevnt. Avslutt med et nytt lag pasta. Klem pastaen ned med en tresleiv slik at det blir for forholdsvis kompakt. Sett formen til side mens du lager den hvite sausen.

Smelt smøret i en kjele. Rør inn mel og varm opp i et par minutter under konstant omrøring. Tilsett den varme melken, litt om gangen. Melken trekkes raskt inn, så arbeid fort. Pisk med den ene hånden mens du har i en øse melk om gangen med den andre. Når sausen virker jevn og ikke for tykk, tilsettes salt og pepper samt en klype muskatnøtt. Fortsett å koke i ca 5 min. under konstant omrøring. Sausen skal bli svært tykk og helt jevn. Hell sausen over pastaen og kjøttet i formen. Den skal nå så vidt opp til kanten av formen. Dryss strøkavring på toppen. Stek retten i 30-40 min, eller til overflaten begynner å bli gyllen. Avkjøl en liten stund.





Det er høst, og sopptid. Vel bekomme!


Soppsuppe med urter

4-6 personer

250 g sopp
1 liten løk
2 ss olivenolje
1 fedd hvitløk
½-1 rød chili
1 l god kraft
3 ss maizena
½ dl kaldt vann
1 ½ dl creme fraiche eller kremfløte
4 ss persille eller kjørvel
4 ss frisk koriander
salt og nykvernet pepper
1 beger matyoghurt

Rens soppen, skjær av stilkene og hakk dem grovt. Finhakk løk og la det surre sammen med soppstilkene i olje i 5 min. Tilsett finhakket hvitløk og chili. Ta ut frøene av chilien først.

Kok opp kraften i en kjele, gjerne god hønsekraft, og tilsett sopp-/løkblandingen og la det hele koke i 20 min. Sil suppen, kast sopp-/løkblandingen, og ha suppen tilbake i kjelen. Sopphattene skjæres i tynne skiver og freses et par minutter i litt olje.

Rør creme fraiche inn i suppen og tilsett soppen. La det hele koke i minst 5 min. Hakk urtene og rør dem inn og smak til med salt og pepper. Server matyoghurt ved siden av.



Denne suppa var ganske syrlig i smaken, og ikke den beste vi har laget. Det var imidlertid helt klart podens favoritt, jeg tror aldri jeg har sett ham spise så mye suppe. Deler den derfor allikevel.


Mild tomatsuppe

3- 4 personer

2 løk
2 fedd hvitløk
2 ss olivenolje
ca 600 g tomater
2 bokser hakkede hermetiske tomater
1 ss sukker
3 dl matfløte eller melk
1 dl vann
salt
pepper

Finhakk løk og hvitløk og fres det sammen med olivenoljen i en kasserolle i 5 min. Løken skal ikke ta farge. Mens løken godgjør seg, skålder du tomatene. Kok opp vann i en kasserolle. Skjær et snitt på toppen av tomatene og legg dem i vannet i 30 sekunder. Hell ut kokevannet og la det renne iskaldt vann over. Nå er det lett å få av skinnet.

Hakk opp tomatene og ha dem, bokstomatene og sukker i kasserollen sammen med løken. La det stå og småputre i 25 min. Bruk en stavmikser eller en blender til å mose tomatblandingen. Har du ikke det, kan du kjøre det gjennom en sil og presse mest mulig igjennom den. Ha det hele tilbake i kasserollen. Tilsett fløten og vannet og la suppen koke opp. Smak til med salt pepper og evt brødkrutonger.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 19:01   #222
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Dette brødet serverte vi ved siden av tomatsuppa i siste innlegg. Oppskriften ble doblet , og formen på "kransen" er selvkomponert, for å få plass til to kranser på stekeplata.

Urtekrans med ost

1 krans a ca 12 biter

½ pk gjær
2 ½ dl melk
1 ts salt
1 s sukker
2 dl grahamsmel, eller fint sammalt hvetemel
4-5 dl hvetemel

Fyll
3 dl revet, lagret ost
1 dl hakkede urter, f.eks basilikum, bladpersille, timian, salvie

Smuldre gjæren i en bolle. Varm melken til den er fingervarm, 37 grader. Hell litt av melken over gjæren og rør til den har løst seg opp. Tilsett resten av melken, salt, sukker og nesten alt melet, men hold av litt av hvetemelet til utbakingen. Arbeid deigen smidig for hånd eller i maskin til deigen slipper bollekanten. Dekk til deigen og la den stå og heve i ca 40 min.

Ta deigen opp på en melet arbeidsbenk og kna den smidig med resten av melet. Kjevle deigen ut til en plate på ca 30x40 cm. Strø over ost og urter. Rull sammen deigen. Legg deigrullen i en godt smurt kransform på ca ½ liter. Dekk til og la kransen heve i ytterligere 20 min.

Stek kransen på rist i bunnen av ovnen ved 200 grader i ca 25 min. La brødet kjølne litt i formen før den hvelves over på rist for å bli kald. Server brødet skåret i biter til salater, supper, gryteretter eller til grønnsaksgrateng.





Her ser dere hvorfor vi stadig må ty til bladpersille i oppskriftene for tiden. En del av mikrogrønnsakshagen.



Her er litt fra høstingen. Ingen oppskrifter følger med, jeg regner med at dere vet hvordan poteter skal kokes, og gulrøtter rives.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:29   #223
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Tror ikke jeg nøyer meg med middag, Irma.
Kan jeg ikke like godt flytte inn?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:39   #224
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Tror ikke jeg nøyer meg med middag, Irma.
Kan jeg ikke like godt flytte inn?

Velkommen skal du være.

I dag hadde vi en Jamie-middag. Den var tung og god, og bør nok serveres ved siden av en god salat. Vi syntes det var for mye spagetti i retten, så neste gang blir det litt mindre av det. Fikk ikke tak i tørket steinsopp, rop ut hvis noen vet hvor det er å få tak i. Vi brukte kyllingfilét, men jeg tror det ville smakt bedre med kyllinglår.

Spaghetti tetrazzini (Jamie)

20 g steinsopp
olivenolje
4 kyllinglår, uten skinn og bein i biter (vi brukte kyllingfilét)
havsalt og nymalt pepper
2 hvitløksbåter, i tynne skiver
350 g blandet frisk sopp, rengjort og revet i biter
2 dl hvitvin
500 g tørket spagetti
5 dl kremfløte
200 g parmesan, revet
en kvist frisk basilikum

Sett ovnen på 200 grader. Legg den tørkede steinsoppen i en bolle, og hell over akkurat så mye kokende vann at det dekker (ca. 1 ½ l). La det stå noen minutter. Hell litt olivenolje i en kjele som er så stor at det er plass til alle ingrediensene. Dryss salt og pepper på kyllingbitene og brun dem forsiktig i oljen. La steinsoppen renne av, og ta vare på bløtevannet. Ha soppen i kjelen sammen med hvitløken og den friske soppen. Tilsett vinen og vannet fra steinsoppen, og skru ned varmen. La det småkoke forsiktig til kyllingbitene er gjennomkokt og vinen har kokt inn litt.

I mellomtiden koker du spagettien i rikelig saltet vann etter anvisningen på pakken. La spagettien renne godt av. Ha fløte i kyllingkjelen, kok opp og skru ned varmen. Smak til med salt og pepper. Ha spagettien i fløtesausen, og bland godt. Tilsett tre fjerdedeler av parmesanen og all basilikumen, og rør godt. Hell alt sammen i en ildfast form eller teflonform. Dryss halvparten av den gjenværende osten over, og stek retten i ovnen til den er gyllenbrun, boblende og sprø. Fordel maten på 4 tallerkener, drypp extra virgin olivenolje over, og dryss resten av osten på før servering.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 18:23   #225
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

I dag lagde vi pølse- og potetgulasj. Ved siden av serverte vi Havreknäcke. Vi brukte italienske grillpølser i retten, men jeg tror det kan være like godt med Gó og mager kjøttpølse, som vi vanligvis bruker i lapskaus. Vi halverte oppskriften, men brukte en hel boks hakkede tomater.

Pølse- og potetgulasj

8 personer

750 g pølser av god kvalitet
2 ss olivenolje
2 ss smør
1 stor rødløk, finhakket
1-2 ts paprikapulver
1 kg poteter, skrelt og skåret i små biter
250 g hermetiske tomater, hakket
et stykke kassiabark eller ½ kanelstang
1 laurbærblad
2 ss hakket persille

Skjær pølsene i ca 1 cm tykke skiver. Varm olje og smør i en stor tykkbunnet kjele. Fres løken i et par minutter på middels varme. Rør inn paprikapulver, stek i omkring 30 sekunder tog tilsett pølsene. Fortsett å steke under hyppig omrøring til pølsene begynner å bli gylne. Tilsett poteter, tomater, kassia eller kanel og laurbærblad samt 5 dl varmt vann. Smak til med salt og kok opp. Skru ned varmen, legg på lokk og kok på svak varme i omkring 20 min. eller til potetene er møre og det har tyknet. Rør med en tresleiv av og til. Rør opp fra bunnen så det ikke svir seg. Hvis potetene ikke er helt ferdigkokte, kan du ta kjelen av varmen og la den stå med lokket på så potetene forsetter å dampe. Rør inn persille og server retten varm eller romtemperert.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:10   #226
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Denne elsker jeg. Like høyt som jeg elsker mikroen den er laget i.
Ergo bør man ha en mikro med crisp-funksjon, men kan hende fungerer det fint i komfyr? Det har jeg ikke forsøkt.

Ost-og skinkepai
(4-6 porsjoner)

Paideig:
170 g hvetemel
125 g margarin
3 ss vann

Fyll:
150 g revet ost
150 g røkt skinke

Eggerøre:
3 egg
5 dl fløte/melk
salt
paprikapulver

  • Elt paideigen og la den liggen i kjøleskapet en halv time.
  • Kjevle ut paideigen og dekk bunnen og kantene på crisppannen med deigen. Prikk deretter med gaffe.
  • Forvarm paideigen med crisp i 4-5 minutter.
  • Fyll i revet ost og fint skåret skinke.
  • Bland sammen eggerøren og hell over skinke og ost.
  • Tilberedes med crips i 9 til 12 minutter til eggerøra har stivnet og paien har fått en lekker gyllenbrun farge.
Tzatsikien
lager du enkelt med revet agurk, salt, pepper, en dæsj olivenolje og lettrømme.





__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:28   #227
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det så deilig ut Tosse. Også i microen da. Vi har crispfunksjon, men jeg har aldri brukt den.

Godt noen holder tråden varm. Jeg lider av "orker-ikke-skrive-ned-oppskrifter-tørke". Har et par bilder/oppskrifter på lur, skal se om jeg får lagt de inn i løpet av nærmeste framtid.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 14:57   #228
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Får vel prøve å komme ajour med oppskrifter og bilder på vent.

Ciabatta med hevedeig

12 stk

Hevedeig:
20 g gjær
5 dl vann
5 dl hvetemel

Rør ut gjæren i det kalde vannet. Bland i melet til du får en klumpfri, tyntflytene deig. Dekk bollen med plast og la den stå på kjøkkenbenken i 12-24 timer.

11-12 dl hvetemel
3 dl durumhvete
3 dl vann
hevedeigen
2 ts salt

Bland hvetemelet, durumhveten og vannet sammen med surdeigen i kjøkkenmaskinbollen og elt. For at ciabattaen skal få den rette konsistensen er det viktig å elte godt. Det vil si at eltekroken skal gå i 8-10 min. Så har du i saltet og elter videre i 2-3 min.

Dekk til bollen med et rent kjøkkenhåndkle og la deigen heve til dobbel størrelse. Det tar om lag 45 min. Når deigen er ferdighevet, tar du den over på et melet bakebord, knar den litt sammen og kjevler den ut til et rektangel like stort som stekeplaten din. Legg et kjøkkenhåndkle på stekeplaten og strø på godt med hvetemel. Legg deigen oppå, dekk den til med et annet kjøkkenhåndkle og la den heve i 30 min.

Hvelv deigen forsiktig tilbake på bordet, bruk en skarp kniv og skjær den i 12 biter. Legg brødene over på bakepapir på stekeplaten og stek dem midt i ovnen på 240 grader i 13-15 min.

For å få en sprø skorpe på brødet kan du sette langpannen inn i ovnen samtidig som du setter på varmen. Like før du setter inn brødene til steking, slår du ½ dl vann i langpannen. Det gir en fin damp. Du må ikke bruke mer vann enn dette, for da risikerer du at brødene blir litt svampaktige og nærmest litt kokt på undersiden. Avkjøl brødene på rist.



Pølse- og potetfrittata

2 små poteter, skrubbet
5 ss olivenolje
375 g italienske pølser, flådd og smuldret
1 gulrot, skrelt og hakket
80 g sjampinjonger, i tynne skiver
4 ss hakket persille
6 egg, lett sammenvispet

Kok potetene med skallet på i lettsaltet vann til de blir møre, men ikke koker i stykker. La potetene renne av og skjær dem i biter, men behold skallet på. Leg potetene til side.

Varm 2 ss av oljen i en 26 cm stekepanne på middels varme. Stek pølsekjøttet til det er gyllenbrunt – trekk opp store flak med en tresleiv. Ta opp kjøttet med en hullsleiv og legg det over i en bolle. Ha løk i pannen og fres den gyllen. Tilsett gulrot og fres i omkring 5 min eller til det blir mykt.. Tilsett nok en ss olje. Fres soppen til den er gyllen og all væsken er dampet bort. Smak om nødvendig lett til. Ha innholdet i pannen over i bollen med pølsekjøttet.

Forvarm stekeovnsgrillen til middelsterk varme. Ha resten av oljen i pannen. Pres potetene til de begynner å få gyllen skorpe her og der. Rør inn persille og innholdet i pølsebollen. Stek i et par minutter. Skru ned til middels svak varme. Tilsett egg og rør med tresleiv slik at eggene renner under her og der. Sett pannen under grillen når bunnen har satt seg. Fritattaen skal stivne så vidt nok til at den kan skjæres i stykker. Ikke stek den for lenge, den er best når den fremdeles er litt myk. Serveres varm med godt brød til.



På bildet ser dere kuvertbrød med gulrøtter og timian. Oppskrift ligger i innlegg 78.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:24   #229
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Fikk ikke tak i tørket steinsopp, rop ut hvis noen vet hvor det er å få tak i.

Arne Brimi solgte tørka steinsopp før i verden, men jeg vet ikke hvordan det er nå. Går an å sjekke her.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:47   #230
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Ser supergodt ut som alltid, Irma.

Tørket steinsopp så jeg i en stor krukke på ULTRA for noen dager siden. Angrer på at jeg ikke kjøpte med hjem, men drar innom en av dagene allikevel.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 16:28   #231
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Takk for tips vedrørende steinsopp.

I går var vi på Bondens marked i Lillstrøm. Fikk kjøpt litt forskjellig, blant annet suppekrydder fra Randi´s urtehage. Jeg hadde lyst til å prøve enn annen oppskrift enn den som sto på krydderflasken. Vi brukte altså tørket krydder framfor friske urter for en gangs skyld. Suppa ble god.

Kremet ost- og urtesuppe

2 ss smør
2 hakkede løk
11 dl grønnsaksbuljong
30 g grovhakkede forskjellige urter, persille, gressløk, timian, basilikum og oregano
200 g kremost naturell
gressløk til pynt.

Fres løken i smør 2 minutter., legg på lokk og la steke på svak varme i 5 min. Tilsett buljong og urter, kok opp og la småkoke under lokk 20 min. Ta av kjelen og kjør suppen glatt med stavmikser eller i foodprocessor. Visp inn i kremosten. Hell i maisenna for å tykne. Varm opp under omrøring til suppen tykner. Server varm med litt ekstra kremost oppå, og hakket gressløk. Server godt brød til.




Jeg har lyst til å slå et slag for hverdagsdessert. Vi lager fruktsalat i perioder, særlig om vinteren. Sammen med mild- og lett vaniljeyoghurt smaker det nydelig. Vi hadde ikke så mye frukt i kjøleskapet i dag, men det ble godt allikevel.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 16:58   #232
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Siste oppskrift for i dag. Se oppskrift nr. 206 Spinat- og ricottacanneloni for å få mer inntrykk av hvordan retten lages. Jeg tror det er ganske lik oppskrift, utenom fyllet. Selv synes jeg at canneloni av crêpes smaker mye bedre en pastacanelloni. Det kommer ikke fram av bildet, men vi laget en god salat ved siden av.

Kjøtttcanneloni

6 personer

Crêpes
3 egg
150 g hvetemel
50 g smør, smeltet, pluss ekstra til steking
2 ½ dl melk

Kjøttsaus:
3 ss olivenolje
1 løk, hakket
1 hvitløksfedd, finhakket
400g karbonadedeig
1 laurbærblad
½ kanelstang
1 ss worchestershiresaus
½ ts tørket mynte
1 ts paprikapulver
1 ¾ dl hvitvin
1 boks hermetiske tomater a 400 g, hakket
1 håndfull persille, hakket

Tomatsaus:
1 hvitløksfedd, skrelt og lett knust
2 ss olivenolje
1 boks hermetiske tomater a 400 g, hakket
4-5 basilikumblader

Béchamelsaus:
60 g smør
40 g hvetemel
5 ½ dl melk, lunken
nyrevet muskatnøtt

50 g revet parmesan

Lag crêpes: Pisk eggene i en bolle. Rør inn mel og et par syper slt. Tilsett smør under omrøring. Rør inn melken litt om gangen, til det blir en jevn røre. La det stå og svelle i omkring 20 min. Varm litt smør i en 15 cm stekepanne. Tilsett en halv øse røre, og fordel den raskt i et jevnt lag i bunnen av pannen. Stek til undersiden er gyllen, snu med en stekespade og stek på den andre siden. Legg over på en tallerken og stek resten av røren. Du trenger 12 crêpes, og skal ha nok røre til at du kan gjøre noen mislykkede forsøk.

Lag kjøttsausen: Varm olivenolje i en stor kjele. Fres løken gyllen på middels varme. Rør inn hvitløk. Tilsett karbonadedeig, laurbærblad, kanelstang, worcestershiresaus, mynte og paprikappulver. Fres på sterk varme i ca 8 min under hyppig omrøring til kjøttet begynner å bli jevnt brunt. Tilsett vin, og kok i noen få minutter til vinen har fordampet. Tilsett tomater, kok i noen få minutter og tilsett deretter 3 ¾ dl vann. Smak til med salt. Kok opp, skru ned varmen og kok uten lokk på svak varme i ca 45 min. Tilsett persille når det gjenstår 10 min av koketiden.

Lag tomatsausen: Varm hvitløk og olje i en kjele. Tilsett tomatene når hvitløken begynner å dufte. Smak til med salt. Kok opp, skru ned varmen og kok på svak varme i 15 min, eller til tomatene moser seg. Tilsett basilikum og 1 ¼ dl vann mot slutten av koketiden. Mos det til det blir en jevn saus.

Lag béchamelsausen: Smelt smøret i en liten kjele. Pisk inn mel, og kok i noen få minutter under konstant omrøring. Begynn å tilsette den varme melken. Den blir umiddelbart absorbert, så arbeid raskt – pisk med den ene hånden og tilsett melken litt etter litt med den andre. Når sausen er blitt jevn og ikke for tykk tilsettes salt, pepper og revet muskatnøttt. Fortsett å koke i omkring 5 min under konstant omrøring. Det skal bli en svært tykk og jevn saus.

Forvarm i mellomtiden stekeovnen til 180 grader. Smør en 20x30 cm ildfast form.

Anrett: Dypp 2-3 ss tomatsaus jevnt i bunnen av formen. Fordel 3 ss av kjøttfyllet langs en side av en crêpe og rull den stramt sammen. Gjenta med resten av crêpene. Fordel rullene i to rader på seks oppå tomatsausen i bunnen av formen. Legg bèchamels i klatter på toppen og øs tomatsausen over og mellom rullene slik at du kan se litt bèchamel her og der. Dryss med parmesan på toppen. Stek i ca 40 min, eller til overflaten bobler og begynner å bli gyllen. Avkjøl kort før servering.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 17:00   #233
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg ser forresten at mange av bildene i denne tråden er et rødt kryss, og at det samme gjelder inne på Fotoknudsen. Håper det retter seg snart.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 02:03   #234
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)



Her skal sannelig jeg følge med!!



Kanskje bidra med noe etterhvert også

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 13:18   #235
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg åpner denne tråden av gammel vane hver gang den er oppdatert. Skikkelig smart når jeg akkurat har spydd og er kvalm. Ekkel tråd.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 17:31   #236
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg åpner denne tråden av gammel vane hver gang den er oppdatert. Skikkelig smart når jeg akkurat har spydd og er kvalm. Ekkel tråd.



I dag laget vi en ny rett. Endret den litt, blant annet stekte vi en kyllingfilét i småbiter og hadde oppi. Glemte å riste sesamfrøene, noe som var litt dumt - uristede smaker ikke mye.

Nudler med korianderpesto

Tilberedingstid: 20 min
Koke-/steketid: 10 min

250 g tørkede middels tykkeeggnudler
1 ss solsikkeolje
1 rød paprika i skiver
12 babymais delt i to på langs
en håndfull bønnespirer
2 ss sesamfrø, ristet
en håndfull friske korianderblader

Korianderpesto:

2 håndfuller frisk koriander, grovhakket
3 hvitløksfedd, hakket
1 lang rød chili, hakket
5 ss solsikkeolje
5 cm frisk ingefær, skrelt og revet
saft og finrevet skal av 2 lime
2 ss lys soyasaus
1 ss sukker
1 ss sesamolje

  • Ha alle ingrediensene til pestoen i en matprosesssor eller blender og kjør det til en tykk pasta.
  • Kok nudlene etter anvisningen på pakken. La dem renne av, skyl dem under rennende kaldt vann og sett dem til side.
  • Varm en wok, tilsett olje, legg i paprika og babymais og rørestek i 2 minutter. Tilsett kokte nudler og 4-6 ss pesto. Vend nudlene i pestoen til de er godt dekket og gjennomvarme.
  • Ta woken av varmen og rør inn bønnespirene. Serveres med det samme, med sesamfrø og korianderblader strødd på toppen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 17:53   #237
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Ekkel tråd.

Ja, ikke sant?

Tror vi skal prøve pølselapskausen idag, den så forsåvidt ganske kjapp ut, og det trengs idag

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 18:55   #238
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Turkish delight.

Dette er en slags tyrkisk konfekt og smaker alldeles nydelig.




500 g sukker
saften av ½ sitron
30 g gelatinpulver
½ ts vaniljeessens
2 ss rosenvann
smør til å smøre stekebrett
60 g skåldede pistasienøtter, hakket
60 g melis
30 g maisenna
Tilberedning:

Bland sukker og 3 dl vann i en kjele. Tilsett sitronsaft. Varm opp langsomt til sukkeret har oppløst seg. Gi det deretter et raskt oppkok.
Kok til temperaturen når 125 C på et sukkertermometer, eller til en dråpe sukkerlake som slippes opp i kaldt vann, blir til en hard kule. Ta laken av varmen. Den må ikke karamelliseres.
Sett kjelen i en bolle isvann og la den kjøles ned i 10 minutter.
Løs opp gelatinen i 1 ¼ dl varmt vann. Rør gelatin, vaniljeessens og rosenvann inn i sukkerlaken.
Smør en 15 cm bakeform lett med smør. Hell i halvparten av sukkerlaken, strø deretter nøttene på. Dekk med resten av laken og la den stå og kjølne. Når den har nådd romtemperatur, settes den i kjøleskapet i 24 timer.
Skjær den nå faste sukkerblandingen i firkantede biter. Sikt sammen melisen og maisennaen og trill bitene i den. La bitene ligge til tørk på et brett i 24 timer. Oppbevares i lufttett boks


Sist redigert av Fruktflua : 16-04-08 kl 20:24.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 16:02   #239
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Har sagt det før, men sier det gjerne igjen. Du er bare DYKTIG!! Skikkelig imponert over fantasien over matlaging og hvor flott alt ser ut!

Nå er det ihvertfall avgjort. Vi skal skaffe oss steketakken vi også!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 19:23   #240
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Gled dere til steketakke Azi, vi er kjempefornøyd.

I dag prøvde vi ut en ny og knallgod rett. Mulig at mine forkjølede smaksløker filtrerte ut eventuelt vond smak, men jeg ble uvanlig fornøyd. Mann og barn også. Vi har omskrevet oppskriften, blant annet puttet inn en annen hvit saus, da den som fulgte oppskriften ble helt merkelig i konsistensen.

Kylling- og spinatlasagne

4 personer

350 g frossen, hakket spinat, opptint og avsilt
½ ts malt muskatnøtt
450 g magert kokt eller lett stekt kyllingkjøtt, skinnfritt og skåret i terninger
4 (evt. forkokte – les på pakken) lasagneplater
70 g ferskrevet parmesan
salt og pepper

Tomatsaus:
400 g hakkede tomater på boks
1 løk, finhakket
1 fedd hvitløk, knust
1 ½ dl hvitvin (evt. matvin)
3 ss tomatpuré
1 ts tørket oregano

Hvit saus:
60 g smør
40 g hvetemel
5 ½ dl melk, lunken
nyrevet muskatnøtt


Lag først tomatsausen. Ha tomatene i en gryte, og rør inn løk, hvitløk, vin, tomatpuré og oregano. Kok opp, og la det surre i 20 min. til det tykner. Smak godt til med salt og pepper.

La spinaten renne av igjen. La den trekke på kjøkkenpapir for å få fjernet mest mulig vann. Fordel spinaten i bunnen av en stor ildfast form. Dryss med revet muskatnøtt og krydre med salt og pepper.

Fordel kyllingterningene oppå spinaten. Hell tomatsausen over. Legg lasagneplatene oppå tomatsausen.

Lag den hvite sausen: Smelt smøret i en liten kjele. Pisk inn mel, og kok i noen få minutter under konstant omrøring. Begynn å tilsette den varme melken. Den blir umiddelbart absorbert, så arbeid raskt – pisk med den ene hånden og tilsett melken litt etter litt med den andre. Når sausen er blitt jevn og ikke for tykk tilsettes salt, pepper og revet muskatnøtt. Fortsett å koke i omkring 5 min under konstant omrøring. Det skal bli en svært tykk og jevn saus.

Fordel sausen over lasagnen i formen. Dryss med revet ost. Stek retten i forvarmet stekeovn ved 190 grader i 25 min til overflaten er gyllen. Server.


Hel muskatnøtt:





__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no