Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når barn lærer språk, en observasjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-11, 19:05   #61
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Jeg sier også ja og ji for gav og gi. Men det er dialekt.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 19:49   #62
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Væmte brukes hos straks-femåringen her. Som i "Stine væmte meg hjem i går." Det blir jo i samme kategori som blimte.

Beik har vi også vært borti.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 22:10   #63
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg sier også ja og ji for gav og gi. Men det er dialekt.

De fleste sier jo ji eller je for gi. Det er jo sånn det skal uttales. Men ja for ga har jeg faktisk ikke hørt er vanlig før.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 22:13   #64
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Når jeg leser dette så kommer jeg på at jeg tror ungene mine aldri bøyde sterke verb som svake, bare motsatt. Kan ikke huske at noen av dem har sagt gådde, blidde og lignende.

Nei, men vi sliter med å trykke-trakk og flere tilsvarende snåle bøyninger av egentlig svake verb.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 08:36   #65
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Når jeg tenker meg om, sa jeg "Sola skein" til jeg var langt oppi tenårene ...

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:14   #66
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg sier også ja og ji for gav og gi. Men det er dialekt.

Jeg har aldri hørt dette før, og jeg trodde jeg hadde hørt mye....

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Når jeg tenker meg om, sa jeg "Sola skein" til jeg var langt oppi tenårene ...

Hva er galt med det? Den skein her i går, og nå er den på tur opp igjen, ser jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:18   #67
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.


Hva er galt med det? Den skein her i går, og nå er den på tur opp igjen, ser jeg.

Her skint den.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:28   #68
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Her skiin deinn akkorat no.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:30   #69
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Mamma snakker fortsatt om den gangen jeg var veldig lita og hun spurte om jeg ville ha ost eller salami på brødskiva, og jeg svarte "æ vil ha sala mamma si".
Jeg har for øvrig hørt om flere som har behandlet ordet "salami" på samme måte.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 16:50   #70
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har aldri hørt dette før, og jeg trodde jeg hadde hørt mye....

Om ikke mange dagene skal jeg gi deg en personlig demonstrasjon!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 21:53   #71
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Når lillesøster var to våknet hun en natt og ville se på barnetv. Jeg sa at nei, det fikk hun ikke lov til nå! Hun stirret irritert på meg og sa "Mamma! Ikke neie meg!"

Jeg skulle altså ikke si nei til henne, dvs neie henne.

Lyd er jo ibland også grunn til at ord ikke blir som de skal. Hun kunne si pappa med P når hun var mindre, men nå har det i lang tid bare vært Happa. Så, vi øver på P-ord, og hun kan si Papir, Paraply, Pannekake, Pølse...og pappa? Ja, sier hun: "Happa!" og hører liksom ikke at det ikke blir det samme. Det synes jeg er så rart.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 22:00   #72
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Under ein skitur i dag kunne lillesøster forkynne at andre "skidde" i full fart. Eg sa at det heiter å på ski, så då blir det gjekk i full fart. Men jenta var klar på at dei gjekk på ski, og dermed skidde dei.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 22:11   #73
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Storesøster omtalte en god stund butikken som pikken. Det hjalp ikke på saken at pappaen var butikksjef i den tiden. Pikken til pappa ble altfor ofte diskutert.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 18:15   #74
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Under ein skitur i dag kunne lillesøster forkynne at andre "skidde" i full fart. Eg sa at det heiter å på ski, så då blir det gjekk i full fart. Men jenta var klar på at dei gjekk på ski, og dermed skidde dei.

Det gjør man på nederlansk også - man skier (står/går på ski) og fotballer (spiller fotball).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 22:24   #75
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

...
Jeg har også merket at de i mangel (?) av et uttrykk, bruker "selv om" i stedet for "likevel". De plasserer det også det litt rart: "Jeg skal selv om ikke gjøre det", der andre ville ha sagt "jeg skal ikke gjøre det likevel".


Ahhh, akkurat slik bruker storebror på 4 uttrykket "selv om". Jeg har til nå tenkt at han ikke har skjønt hvordan han skal bruke det, men setningene jeg kommer på stemmer helt om man bytter det ut med "likevel". Herlig!

Storebror kom hjem fra barnehagen for en stund siden og erklærte at han skulle gifte seg med bestevenninna si. Detaljene var visst i boks også, for han sa "Jeg skal være Spiderman, og hun skal være prinsesse!"
Jeg: "Skal dere ha barn da?"
Storebror ble stille en stund, og jeg tenkte at jeg kanskje dro framtidsvisjonen litt langt. Men så kom det: "Ja, små spidermanner."


Sist redigert av skyfri : 19-02-11 kl 22:30.
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 09:16   #76
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Væmte brukes hos straks-femåringen her. Som i "Stine væmte meg hjem i går." Det blir jo i samme kategori som blimte.

Beik har vi også vært borti.

Jeg leser Helene Uris Språket på 200 timer, som er veldig interessant selv for en tekniker. Der nevnte hun nettopp "væmte" (som faller i samme kategori som "blimte") som et eksempel på barnespråk. Veldig artig at dette er en universal "feil" barn gjør, som viser at de har knekt en språkkode. Jeg blir mer og mer fascinert over dette med (innlæring av) språk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 09:38   #77
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Morsom tråd. Storesøster har en venninne som har skilte foreldre. Da hun skulle fortelle om det til oss, fortalte hun at foreldrene hadde blitt "ukjærester".

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:49   #78
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Etter denne tråden så har jeg fulgt mer nøye med på språket på storebror og det er egentlig ganske herlig å se hvordan de tar til seg nye ord og utrykk og bøyer det etter de reglene de kan.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no