Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når barn lærer språk, en observasjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 17:48   #21
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Frokosten en morgen:

Eg: Ta den rosa matboksen
Dattra: Jeg bestemmer selv hvem matboks jeg vil ha.
Eg: Hvilken matboks, ikkje hvem matboks.
Dattra: Det heter HVILKEN på din diolett, på min diolett heter det HVEM.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:49   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Husker flere eksempler fra ungene mine, for eksempel "ett lak" brukt om laken i entall.

Her i huset har vi egg og beik på lørdagene. Og noen ganger smører mamma seg med bodylåusj.

Slike bøyninger som dere nevner, viser at barna er smarte. De har snappet opp at den typen ord pleier å bøyes sånn og sånn, og så overfører de det fritt på andre ord - på en måte som like gjerne kunne vært korrekt. Dette viser jo tydelig at språklæring er langt mer enn bare herming.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:31   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Beik har vi også hatt. Morsomt at det er så mange som sier de samme tingene. og jeg har absolutt oppfattet dette som et kreativt språkøre i veldig ung alder.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:42   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Ungene her bruker lak i sengen.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:12   #25
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Beik har vi også hatt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 07:38   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Storesøster (da seks) til lillesøster på fire: «Du sa ‘syv'! Men det heter ikke ‘syv’ på din dialekt, det er sånn krigsmål!»

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:02   #27
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Poden her sier: "I dag har eg etet mange skiver" det skulle vært "åt eg"
Han sier også lak og kampe for kjempe. "Vi kampet og så vant vi".

Har en haug med andre eksempler men kommer ikke på noen flere nå.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:14   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Jeg synes det er utrolig morsomt å følge utviklingen av språkforståelsen til ungene. Jeg blir stadig forundret over hvor rasjonelle valg de tar (selv om grammatikken vår ikke alltid er like rasjonell slik at det de sier faktisk blir feil).

Snuppa skriver massevis nå. Hun har ikke begynt på skolen og vi retter overhodet ikke skrivefeil, og fokuserer ikke på å skrive riktig. Da får jeg mange aha-opplevelser på hvordan vi faktisk uttaler ord og hvor fjernt det ofte er fra sånn vi skriver det.

Snuppa leker også mye med tall, og logikken hun fremviser er helt fantastisk ... selv om det er feil. Å være 5 og et halvt år skrives IKKE 5,6 selv om man er 5 år og halvveis til 6. Ikke engang om det var helt korrekt da man skrev 4,5 da man var 4 år og halvveis til 5. Mine spede forsøk på å argumentere imot og fortelle at vi har 10-tallssystem ble ikke så godt mottatt. Hun kunne gå med på at det ble riktig å skrive 5,5, men særlig logisk var det ikke ... og det ga jeg henne helt rett i.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:20   #29
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Vi har ei noe språkforvirret bergensersnuppe med østlandsmor som har gått helt bananas i a-endelsene og lager hunkjønnsord av det beste (på tross av at bergensere egentlig ikke har hunkjønn). Hun snakker om maga, bila, bamsa.

Og grunnen til at jeg sier "sisten" og ikke "tikken" er forresten at jeg ikke klarte å si "tikken" da jeg var baby.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:42   #30
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Når jeg nå leste denne tråden her, så begynte jeg å legge merke til de samme tingene hos storebror. Artig! Jeg har vel egentlig ikke tenkt over at de selv utvikler språket og bruker det de har lært andre steder. Jeg har mer tenkt at han ikke har lært den rette bruken av ordet enda.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:56   #31
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Gådde og blidde er vanlig, mener jeg.

Pip (8) sier fremdeles nyttårslaften. Det er fordi julaften jo også slutter på -laften. Jeg retter hver romjul, men foreløpig er det glemt neste jul.

Ellers har hun en periode vært opptatt av dialektforskjeller, og konstatert at folk fra Tromsø, Målselv og Senja sier ting på forskjellige måter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:58   #32
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Ungene mine mente bestemt i flere år at nyttårsaften var drikkelig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:25   #33
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Storesøster var lenge overbevist om at man gikk påtikken for å kjøpe brød.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:38   #34
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Ja mine jenter har også gått på påtikken faktisk for å snope. Og så gådde de hjem igjen.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:43   #35
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Påtikken, ja, der handlet vi også. Og i Lekepåtikken.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:44   #36
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Jeg kjenner igjen omtrent alle her. Storebror er midt i alderen, for å si det slik.

Også må jeg le av Toffskij sin med krigsmålet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:42   #37
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

En ballepomp er den tingen man må bruke hvis det er lite luft i fotballen (navnet ble språklig utledet fra den analoge sykkelpumpa som snuppa kjente fra før).

  Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:09   #38
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Det er virkelig gøy å følge med på dette.

Hos oss fikk de fleste ord -et-endelser her en stund.
Bilet, ballet i stedet for ballen, ja hele tiden gjorde han feil med dette. Helt til han skulle etterlyse egget sitt. Da smalt det: 'hvor er eggen min'??

Han kaller forøvrig fly for flyplassen og pålegg det er kokt egg - leverpostei er jo ikke egg, det kan jo alle se.

Ellers kjenner jeg igjen mye av det dere andre skriver om. Foter, bøk osv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:16   #39
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Jeg skal bare hente meg en drikk sies det ofte her i heimen.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:19   #40
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Her i huset går Biola under navnet 'Rosamelk' hos minstemann. Her om dagen hadde vi aprikosbiola, som er mer gul. Mamma - jeg vil ha mere gul rosamelk!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no