Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når barn lærer språk, en observasjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 13:02   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Når barn lærer språk, en observasjon

Datteren min (drøyt 4 år) sier "bli med" og bøyer det i de tilfeller der det er aktuelt som "blimte" i fortid. Det er jo tydelig for meg at hun ser "bli med" som et ord, omtrent som i NRKs blime-kampanje, å blime, blimte (og kanskje har blimt?). Jeg lurer på når hun kommer til å forstå hvordan det egentlig skal sies og at det er to ord, for det er jeg jo ikke i tvil om at hun vil gjøre.

Det er utrolig spennende å se hvordan barna gjør sine egne tolkninger av alle slags ting, og henger det på de knaggene de har. Jeg hørte på radioen en gang at før mente man barn var dumme hvis de for eksempel bøyde ord feil, eksempelvis blir - blidde osv. Nå har man skjønt at de kanskje er det motsatte, de anvender regler eller sammenhenger de har lært allerede på nye ord. Utrolig fascinerende hvordan de lærer, og hvor utrolig fort.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 13:04   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Ja det der er utrolig interessant. Og "blimte" var jo et veldig bra ord.
Husker flere eksempler fra ungene mine, for eksempel "ett lak" brukt om laken i entall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 13:59   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Er det rart noen av oss har gjort interessen for språk til et levebrød? Det er jo helt fantastisk, og fantastisk merkelig at noen kan tro at barn lærer språk ved å memorere og etterape det de hører rundt seg uten å ha noen medfødt indre grammatikk.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:01   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Veldig bra ord.

Min fireåring bøyer "spise" til "speis". Som i "I dag har vi speis pannekaker til middag".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:03   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja det der er utrolig interessant. Og "blimte" var jo et veldig bra ord.
Husker flere eksempler fra ungene mine, for eksempel "ett lak" brukt om laken i entall.

De gjør minien min også. Hun sier konsekvent lak. "mamma, kan vi skifte lak i kveld? jeg vil ha det med sånn mønster på"

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:23   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja det der er utrolig interessant. Og "blimte" var jo et veldig bra ord.
Husker flere eksempler fra ungene mine, for eksempel "ett lak" brukt om laken i entall.

Min sønn har også sagt et lak! Dessuten sa han en gang: Der går det en brannves!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:26   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Ja, den har jeg også hørt. Ett brannves tror jeg forresten han sa.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:29   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Ja, jeg lurer også på om det var en eller et, jeg er usikker der.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:38   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Blimte og blidde er ord som er mye brukt hjemme hos også.


Sist redigert av Benzo : 09-02-11 kl 14:43.
Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:38   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Åja, det er utrolig fascinerende med sånne språkperler.

Jeg kan bidra med følgende fra min eldste i sin tid:
Der er det apoteket hvor de har boker. Der har jeg og mamma lånt en bøk.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:45   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Den kommer i samme kategori som da minsten var et sted mellom ett og et halvt og to år, og hadde på seg hel pysj med hull på tåa. Pappaen skulle tøyse med ham, og tok tak i tåa og sa: "Er det en liten potet som stikker ut her?" Da fikk han svaret: "Det æj en føtt, din idiot!"

(Ingen av oss visste at han kunne ordet idiot).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:55   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:00   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Åja, det er utrolig fascinerende med sånne språkperler.

Jeg kan bidra med følgende fra min eldste i sin tid:
Der er det apoteket hvor de har boker. Der har jeg og mamma lånt en bøk.

Boker og en bøk har vi hatt her også :

  Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:03   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Pappaen skulle tøyse med ham, og tok tak i tåa og sa: "Er det en liten potet som stikker ut her?" Da fikk han svaret: "Det æj en føtt, din idiot!"

Fantastisk!

Jeg er ikke sikker på om min femåring fortsatt opererer med verbet «skrupe», som i «jeg skruper lyset», «jeg skrupte lyset», men det varte i hvert fall ganske lenge. (For øvrig presterte mannen min (38) her om dagen å si «Du skal smøres og pusse tenners på!» Ikke til meg, da. )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:16   #15
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Den kommer i samme kategori som da minsten var et sted mellom ett og et halvt og to år, og hadde på seg hel pysj med hull på tåa. Pappaen skulle tøyse med ham, og tok tak i tåa og sa: "Er det en liten potet som stikker ut her?" Da fikk han svaret: "Det æj en føtt, din idiot!"

(Ingen av oss visste at han kunne ordet idiot).

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:37   #16
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.822
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Og det som er enda mer fantastiskere (...), er at en språkforsker eller noe i den dur, har sagt at det er et bra tegn når unger bøyer ord på en så "naturlig" måte, for da har de knekt noen språkkoder.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:40   #17
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon



Minien (og muligens snuppa) sier også lak. Et tisselak.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:45   #18
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Mange på min egen alder sier "skrift" i stedet for "skrevet". Ikke så sjarmerende lenger.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:46   #19
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Mine sa begge gådde i stedet for gikk. I går speis vi på restaurant. Han ledde av meg mamma. Pappa gjidde meg 10 kroner.
Herlige småtrollene.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:46   #20
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barn lærer språk, en observasjon

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Og det som er enda mer fantastiskere (...), er at en språkforsker eller noe i den dur, har sagt at det er et bra tegn når unger bøyer ord på en så "naturlig" måte, for da har de knekt noen språkkoder.

Det er akkurat slikt som fascinerer meg. Mange vil intuitivt tenke at barnet nettopp mangler kunnskap, det gjorde jeg selv også tidligere før nevnte radioinnslag satt meg på bedre tanker.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no