Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Stolthet og fordom

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-09, 21:47   #41
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stolthet og fordom

*holder på å laste ned serien*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:19   #42
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.
 
Thinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Innlegg: 50
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei! Fortell!

Da bør jeg vel legge inn en spoiler-advarsel først, da. I tilfelle noen vil beholde muligheten til ikke å la seg overraske av amerikansk forutsigbarhet.



"I'm quite at my leisure," sier Sutherland. Klipp til et vakkert bilde av Pemberly, opplyst i mørket. Svaner svømmer i dammen og alt er idyllisk. Så ser vi Mr. og Mrs. Darcy komme ut på terrassen iført lite klær, dialogen er omtrent som følger (jeg googla i stedet for å skrive av selv):
Mr. Darcy: How are you this evening, my dear?
Elizabeth: Very well. Only I wish you wouldn’t call me ‘my dear.’
Mr. Darcy: Why?
Elizabeth: Because it’s what my father always calls my mother whenever he’s cross about something.
Mr. Darcy: Well, what endearments am I allowed?
Elizabeth: Well, let me think…’Lizzie’ for everyday, ‘My Pearl’ for Sundays, and ‘Goddess Divine,’ but only on very special occasions.
Mr. Darcy: And what am I to call you when I’m cross? ‘Mrs. Darcy?’
Elizabeth: No, you may only call me ‘Mrs. Darcy’ when you are completely, perfectly, and incandescently happy.
Mr. Darcy: And how are you this evening…..Mrs. Darcy?

Deretter kysser han henne. Og kaller henne "Mrs. Darcy" inntil det kjedsommelige før de kysser til teppefall.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:26   #43
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Thinkerbell, her.

Da bør jeg vel legge inn en spoiler-advarsel først, da. I tilfelle noen vil beholde muligheten til ikke å la seg overraske av amerikansk forutsigbarhet.



"I'm quite at my leisure," sier Sutherland. Klipp til et vakkert bilde av Pemberly, opplyst i mørket. Svaner svømmer i dammen og alt er idyllisk. Så ser vi Mr. og Mrs. Darcy komme ut på terrassen iført lite klær, dialogen er omtrent som følger (jeg googla i stedet for å skrive av selv):
Mr. Darcy: How are you this evening, my dear?
[snip]
... de kysser til teppefall.

Eeeew! Æsj æsj æsj æsj! Jeg må gå og vaske øya mine med såpe.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:26   #44
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Noen som vet om serien snart vises på tv?

Den gikk på NRK1 (på dagtid) de siste ukene før jul. Det eneste kjekke ved å være syk hjemme.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:31   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Thinkerbell:


Jeg har kanskje spurt tidligere, men finnes det virkelig ingen fortsettelse av Stolthet og fordom? Jeg vil vite hva som skjer med Lizzie! Hvordan går det på Pemberly, liksom? :romantisk anlagt:

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:33   #46
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Det foresvever meg at Hjemmet trykket en fortsettelse for mange år siden. Jeg ser tydelig for meg at jeg er hjemme på besøk fra Trondheim der jeg studerte, og at jeg leser et par av delene, så det må ha vært mellom 91 og 98 en gang. (Fortsettelsen var selvsagt ikke skrevet av Jane Austen, og jeg husker at jeg syntes den var helt elendig. Barnløshet var den sentrale tematikken.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:35   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Nei, du skal se at det var skrevet av en Hjemmet-journalist...

Så Jane Austen har ikke skrevet noe mer om ekteparet Darcy?

(Jeg er så håpløst romantisk anlagt at jeg elsker de aller siste sidene i boka! Film og tv-serie slutter med bryllup, boka har fem-seks sider som oppsummerer videre gang i fortellingen. Det forekommer meg litt hollywoodsk, men jeg elsker det. )

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:40   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

I mitt hode er: Mr Darcy = Colin Firth (han er jo til og med mr Darcy i Bridget Jones). Derfor blir filmen litt feil for meg.

Men jeg klarte nå å nyte meg gjennom den allikevel.

Det var ganske morsomt å se hvor mange av skuespillerne som gikk igjen i denne filmen og i serien Cranford som akkurat har gått på nrk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:54   #49
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.
 
Thinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Innlegg: 50
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har kanskje spurt tidligere, men finnes det virkelig ingen fortsettelse av Stolthet og fordom? Jeg vil vite hva som skjer med Lizzie! Hvordan går det på Pemberly, liksom? :romantisk anlagt:

Denne?

Sitat:

Named Best Historical Mystery of 2006 by Romantic Times BOOKreviews!


After the intrigues and excitements of their time in the city, the Darcys are more than prepared for a bit of peace and quiet at Pemberley. This is time that they can spend together as Elizabeth settles into her pregnancy. However, such serene solitude is not meant to be.

First a letter from Lady Anne Fitzwilliam Darcy, long deceased, is discovered. The contents are both mysterious and prescient for Mrs. Darcy. Then a summons to Northanger Abbey involves the young couple in intrigues that threaten not just the Darcy legacy and good name, but Mr. Darcy’s freedom as well.

…and to make matter even worse and more uncomfortable for the expectant mother, Darcy's overbearing aunt, Lady Catherine de Bourgh, arrives on the scene to further bedevil Elizabeth.
Add to this rumors of treasure and past scandals, and it becomes obvious that peacefulness is not at home in Pemberley, but secrets and spirits of the past are, and their revelations can have a most a chilling effect on both the Darcys and their family to come.





Jeg er ikke overbevist om at denne er noe å bruke penger på, gitt. Selv om jeg er aldeles enig med deg i at Austen burde ha spandert på oss en oppfølger. Hvis du har tid og lyst kan du jo alltids lete etter god "fan fiction".

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 22:56   #50
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Forfatteren Emma Tennant har skrevet to fortsettelsesbøker til Pride and Prejudice. Den ene heter Pemberley, jeg husker ikke hva den andre heter. Den ene er ett år etter bryllupet og den andre nesten 20 år etter.

De er slettes ikke dårlige, men samme standard som Austen er det ikke.

Jeg tror ikke at de to jeg har lest er den samme som det refereres til over.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 23:00   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Thinkerbell, her.


Jeg er ikke overbevist om at denne er noe å bruke penger på, gitt.

Hmm... Nei, jeg ble ikke helt overbevist.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 23:01   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Forfatteren Emma Tennant har skrevet to fortsettelsesbøker til Pride and Prejudice. Den ene heter Pemberley, jeg husker ikke hva den andre heter. Den ene er ett år etter bryllupet og den andre nesten 20 år etter.

De er slettes ikke dårlige, men samme standard som Austen er det ikke.

Tror vi at de er å finne på biblioteket?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 23:03   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Dette fant jeg på biblioteket "vårt":

Pemberley : a sequel to "Pride and prejudice"


Forfatter: Emma Tennant
Forlag: Hodder & Stoughton
År: 1993
Sider: 184 s.
ISBN: 0340598816
Vis MARC-post


Plassering

Ingen av de 1 eksemplarer ved Hovedbiblioteket er ledige. Reserver

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 00:33   #54
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Det finnes en hel industri når det gjelder fortsettelser av Pride and Predudice. Søk på Amazon og du får sikkert 30-40 forskjellige treff. Det finnes bøker som viser historien fra Darcys ståsted og bøker med alternative historier så som "Hva hvis Darcy aldri fikk fridd til Lizzie da hun besøkte Charlotte?" og mange andre varisjoner.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 01:04   #55
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Jeg elsker boken - gammeldags og romantisk. Serien fra BBC har jeg sett flere ganger og liker den godt. Filmen fra 2005 derimot......huff og huff.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 01:20   #56
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, BBC-serien er fantastisk. Jeg ser den om og om igjen. Blir aldri lei. Og karakterene er akkurat som i mitt hode når jeg leser.

Jeg er så enig med deg, BBC har noen lekre serier og dette er en av mine favoritter.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 14:24   #57
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.
 
Thinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Innlegg: 50
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det finnes en hel industri når det gjelder fortsettelser av Pride and Predudice. Søk på Amazon og du får sikkert 30-40 forskjellige treff. Det finnes bøker som viser historien fra Darcys ståsted og bøker med alternative historier så som "Hva hvis Darcy aldri fikk fridd til Lizzie da hun besøkte Charlotte?" og mange andre varisjoner.

Er noen av dem lesverdige?

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 16:33   #58
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Opprinnelig lagt inn av Thinkerbell, her.

Er noen av dem lesverdige?

Jeg har lest en hel del, men jeg er ikke sikker på at jeg ville anbefale noen av dem for å være ærlig. Akkurat nå er alle bøker pakket ned, så jeg kan ikke gå gjennom og sjekke heller. Jeg får komme tilbake på det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 16:41   #59
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Nok en BBC-fan melder seg, jeg liker vel egenlig ikke filmen, og særlig ikke slutten - den er så totalt utro mot Lizzies integritet, det samme er møtet på myra - Darcy som er så opptatt av takt og tone, så møtes de tidlig om morgenen, uriktig antrukket og helt alene

Nei, takke meg til BBC serien, selv om jeg kan være enig i at castingen av moren og Jane er bedre i filmen enn i serien.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:38   #60
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.
 
Thinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Innlegg: 50
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stolthet og fordom

Brenda Blethlyn er god - jeg la merke til henne første gang i "Little Voice".

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no