Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-17, 10:50   #1
paolakp
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 7
paolakp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Hei,

Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at jeg måtte begynne å prøve å strikke litt større prosjekter enn bare kluter og sokker. Så nå er jeg i gang med "Agnes"-genseren fra Hanneli sitt hefte for Sandnes Garn. Men jeg har stoppet opp, så da tenkte jeg skulle høre om dere kunne tolke oppskriften for.

Når jeg skal felle til hals står dette: Fell de midtreste (13) 15 (17) 19 (21) maskene til hals, og strikk hver side ferdig for seg. Felle videre mot hals annenhver pinne (3,2,2,1,1) 3,2,2,1,1 (3,2,2,2,1) 3,2,2,1,1 masker = (15) 16 (16) 17 (19) skuldermasker.

Nå har jeg 65 masker på pinne. Så da lurer jeg på når jeg begynnner å felle til hals betyr det at jeg må strikke 25 masker, felle av 15 også strikke de resterende 25? Siden jeg skal felle av 15. Men hvordan skal jeg da strikke sidene ferdig for seg? Må jeg strikke med strømpepinner da, eller? Jeg får ikke logikken til å gå opp rett og slett.

Takk på forhånd!

paolakp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-17, 11:12   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Du strikker hver side ferdig for seg, ja. Du trenger ikke å bruke strømpepinner; det er bare å strikke fram og tilbake på rundpinnen du allerede bruker (det er bedre enn strømpepinner uansett, synes jeg).

Sett maskene på den ene sida på en tråd mens du gjør ferdig den første sida. Når du er ferdig med den første, setter du maskene tilbake på pinnen og strikker den andre sida.

Mens du strikker fram og tilbake, feller du rett antall masker ut fra str. du strikker hver gang du strikker bort fra halsfellingen, sånn at du får en skrådd kant der.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-07-17, 12:44   #3
paolakp
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 7
paolakp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Hei igjen! Takk for svar

Jeg må virkelig ha dette inn med teskje. Så jeg strikker den ene siden, feller av masker til hals, og strikker den andre siden. Skal jeg da strikke ferdig den 2. siden? Men så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal komme tilbake til den 1. side, da blir det jo lange tråer. Eller skal jeg strikke ferdig første side, felle av, og strikke den andre siden? Men dette er veldig feil...

paolakp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-17, 13:39   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Ja, strikk inn mot midten, fell av, strikk ut. Så strikker du bare den ene siden ferdig mens den andre bare henger på rundpinnen. Så klipper du av tråden og strikker den andre siden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-17, 13:48   #5
paolakp
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 7
paolakp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Aha, ikke verre! Jeg trodde nemlig at jeg ikke kunne gjøre det. Tusen takk
Har et spørmål til, men kan vente litt med. Da er jeg litt usikker på skulderfellingen.

paolakp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-17, 20:08   #6
paolakp
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 7
paolakp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Hei igjen! Går fort med strikketøy når det er gøy! Så nå skal jeg felle av.
Men jeg er usikker på hva som menes med "skråfell til skulder på hver pinne fra ermesiden". Hvordan feller man da? Finner ingen videoer på nett om akkurat det.

Takk igjen på forhånd!

paolakp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 11:14   #7
paolakp
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 7
paolakp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Strikkehjelp til Hanneli-heftet!

Hei igjen! Jeg fant ut av det forrige spm, men har et nytt et:

Hva menes med dette: "De 5 maskene mot midt bak strikkes litt stramt, hvis kanten buler strikkes det ikke over vrangbord maskene hver 10. pinne". Det er akkurat det siste jeg ikke helt forstår. Siden den buler litt, skal jeg ikke strikke vrangbord hver 10. pinne? Jeg har prøvde det, men det ble bare et hull. Huff, jeg føler meg som en nybegynner deluxe!

paolakp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no