Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-17, 16:09   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Jeg kjenner ikke så godt til saken som har gått på Gjøvik i det siste, hvor en mor, sønn og familievenn er tiltalt for drap. Moren og sønnen mener seg ikke skyldige, fordi de mente bare å banke opp veddkommende. Sønnen erkjenner dog å ha sparket manne i hodet (noe man lett kan dø av), og verken mor eller sønn har gått til politiet når det ble et drap i stedet for bank. Hvor uskyldig kan man være egentlig? Kan man kreve seg selv frikjent for drap om man tross alt er med på handlingene som fører til at noen dør? Jeg skjønner at man står fritt til å argumentere slik altså, men har man noen sak?

(Også kjenner jeg at jeg blir oppriktig rasende og opprørt når moren mener at "alle som kjenner henne vet at hun er omsorgsfull og aldri ville gjort noe som kunne fjerne henne fra barna". Sånn bortsett fra å ta med ett av barna for å banke opp noen da. )

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 16:12   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Dette er den på Søndre Land hvor offeret ble levende brent etter at han ble banket opp? Nei, jeg kan ikke skjønne at "visste ikke at man kunne dø av det" er en god nok unnskyldning der altså. Argh.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 16:15   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Ja, den saken. Nå døde han ikke av sparket altså, og det er uklart om moren og sønnen visste at han ble knivstukket underveis, og om de planla det. Men uansett har de utført handlinger som kunne føre til drap, og de har vært med på å brenne han levende, og de har ikke gått til politiet etterpå når det ble et drap i stedet for bank.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 17:15   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.408
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Jeg gjetter på at den gjengen der ikke er blant de mest ressurssterke på Gjøvik. Tragisk sak.

Dette har vel kanskje noe med forsett å gjøre? De skjønner nok at de blir dømt for drap, men hevder at det ikke var planlagt og at de ikke mente å gjøre det, muligens i motsetning til hva hovedmannen kan unnskylde seg med. Jeg tror det er lagt ned påstand om 20 års fengsel for alle tre? Jeg blir for overrasket om delaktelse i drap straffes like hardt som han som faktisk er skyld i at mannen døde. Men skyldige i medvirkning til drap er de definitivt.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 17:31   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Det er jo det som er litt skremmende med noen av de rettssakene som har pågått nå. Folk har ikke helt skjønt konsekvensen av å utøve vold og ta liv. Jeg tenker både på denne saken, og han 16-åringen i Kristiansand som drepte en bekjent fordi han skylte 600 kroner og en uskyldig forbipasserende som forsøkte å hjelpe.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 17:43   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg gjetter på at den gjengen der ikke er blant de mest ressurssterke på Gjøvik. Tragisk sak.

Dette har vel kanskje noe med forsett å gjøre? De skjønner nok at de blir dømt for drap, men hevder at det ikke var planlagt og at de ikke mente å gjøre det, muligens i motsetning til hva hovedmannen kan unnskylde seg med. Jeg tror det er lagt ned påstand om 20 års fengsel for alle tre? Jeg blir for overrasket om delaktelse i drap straffes like hardt som han som faktisk er skyld i at mannen døde. Men skyldige i medvirkning til drap er de definitivt.

Det er vel stor forskjell i strafferammen for uaktsomt og overlagt drap?

Men man blir jo ikke automatisk dømt for uaktsomt drap heller, selv om noen dør. Hvis man kjører ned noen som går midt i veien uten refleks, for eksempel. Eller hvis man dytter til noen som faller bakover og slår hodet i en bordkant og de kanskje hadde tatt et legemiddel som økte blødningsfaren eller det bare var maks uflaks. Du KAN bli dømt, men det må foreligge en intensjon om å skade eller at man visste eller burde visst at det kunne føre til alvorlig skade, tror jeg?

Kjenner ikke saken, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 18:01   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er jo det som er litt skremmende med noen av de rettssakene som har pågått nå. Folk har ikke helt skjønt konsekvensen av å utøve vold og ta liv. Jeg tenker både på denne saken, og han 16-åringen i Kristiansand som drepte en bekjent fordi han skylte 600 kroner og en uskyldig forbipasserende som forsøkte å hjelpe.

Ja, dette har jeg også tenkt på. Jeg er veldig glad for forvaringsdommen i denne saken, for det er da virkelig ikke normalt å mene at 600 kr er god grunn til å ha lyst til å drepe noen. Både denne og saken i HI vitner om så tydelig mangel på respekt for liv. Det er ufattelig skummelt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 19:28   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er vel stor forskjell i strafferammen for uaktsomt og overlagt drap?

Men man blir jo ikke automatisk dømt for uaktsomt drap heller, selv om noen dør. Hvis man kjører ned noen som går midt i veien uten refleks, for eksempel. Eller hvis man dytter til noen som faller bakover og slår hodet i en bordkant og de kanskje hadde tatt et legemiddel som økte blødningsfaren eller det bare var maks uflaks. Du KAN bli dømt, men det må foreligge en intensjon om å skade eller at man visste eller burde visst at det kunne føre til alvorlig skade, tror jeg?

Kjenner ikke saken, da.

Nettopp. Overlagt drap er å gjøre det med vilje, etter en viss planlegging. Forsettlig er vel å gjøre noe med hensikt. Uaktsomt innebærer at man kunne eller burde gjort noe annet, og normalt oppegående folk ville kunne forstå konsekvens av handlingen.

På en måte, lissom.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 19:34   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.408
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Ja, men det skal vel holde hardt å argumentere med uaktsomt drap all den tid de hadde med seg en bensinkanne og de så at kompisen tømte denne over drapsofferet og deretter tente på. Uten at de verken prøvde å stoppe ham eller sa i fra til noen i etterkant.

Ut i fra det lille jeg har lest, så vil jeg tro hovedpersonen blir dømt for overlagt drap og de to andre for medvirkning til drap.


Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er vel stor forskjell i strafferammen for uaktsomt og overlagt drap?

Men man blir jo ikke automatisk dømt for uaktsomt drap heller, selv om noen dør. Hvis man kjører ned noen som går midt i veien uten refleks, for eksempel. Eller hvis man dytter til noen som faller bakover og slår hodet i en bordkant og de kanskje hadde tatt et legemiddel som økte blødningsfaren eller det bare var maks uflaks. Du KAN bli dømt, men det må foreligge en intensjon om å skade eller at man visste eller burde visst at det kunne føre til alvorlig skade, tror jeg?

Kjenner ikke saken, da.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 19:49   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Jeg skjønner at det er forskjell på overlegg og uaktsomt, men frikjennes for drap all together med den historien der? Eller, de mente vel at tiltalen burde droppes?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 30-06-17 kl 21:06.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 20:35   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Man har jo mulighet for voldsutøvelse med døden til følge også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 22:05   #12
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Dette rammes jo av den "nye" straffeloven, som jeg ikke kan. Men jeg ser at "drap" er en egen straffebestemmelse, med minimumsstraff på åtte år. Annen kroppskrenkelser og kroppsskade, gradert bla etter utfall (inkl død), har ingen minimumstraff, men maks på hhv 6 og 10 år. Er derfor avgjørende for forsvaret å ikke få handlinger og subjektiv oppfattelse karakterisert som "drap".

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-17, 22:21   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skyldig i drap om man ikke mente det?

Aha, da skjønner jeg litt mer av hvorfor forsvarer argumenterer som han gjør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no