Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Slutt opp!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-17, 12:48   #21
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slutt opp!

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:49   #22
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg er vokst opp på østlandet med nordnorske foreldre og aldri sagt "slutt opp" tror jeg. Jeg syns det høres rart ut hver gang noen sier det så jeg hører. Nå klarer jeg ikke huske hva nordbyga mi' ville sagt, antakelig ville de fleste der sagt "slutt no".

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:52   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg vet det, men enn så lenge er vi enige om at man det ikke skal brukes skriftlig.

Klart, jeg er bare ute etter å pirke i hvorfor det er sånn, og at den grunnen ikke er rasjonell.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Hva tenker du om hytt og pine. Er det lov fordi "alle" sier det?

Det korte svaret er ja. Spørsmålet er jo egentlig hvor stor den misbilligende juryen er, og hvor gamle de er (er det bare Per Egil Hegge? blås i det!). Den er mye større og enigere når det gjelder «slutte opp» enn når det gjelder «hytt og pine».

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:54   #24
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det korte svaret er ja. Spørsmålet er jo egentlig hvor stor den misbilligende juryen er, og hvor gamle de er (er det bare Per Egil Hegge? blås i det!). Den er mye større og enigere når det gjelder «slutte opp» enn når det gjelder «hytt og pine».

n=1, 42 år

Flere?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:56   #25
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg sier "slutt opp" og har alltid gjort det. Mulig jeg brukte det mer som barn, men det er helt normalt å si det! 😃

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:56   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg vet det, men enn så lenge er vi enige om at man det ikke skal brukes skriftlig.

Man skal heller ikke bruke «at man det ikke skal brukes». Verken skriftlig eller muntlig. Det er en faktisk norsk syntaksfeil, og det er ikke greit i noen norske dialekter. Du brukte den bare fordi du ombestemte deg om setningskonstruksjonen underveis. Og sånne feil er vesensforskjellige fra «feil» som «slutte opp».

(Jeg har mindre undervisning i dag enn jeg pleier på fredager, så nå tar jeg det ut på dere i stedet. )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:59   #27
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Man skal heller ikke bruke «at man det ikke skal brukes». Verken skriftlig eller muntlig. Det er en faktisk norsk syntaksfeil, og det er ikke greit i noen norske dialekter. Du brukte den bare fordi du ombestemte deg om setningskonstruksjonen underveis. Og sånne feil er vesensforskjellige fra «feil» som «slutte opp».

(Jeg har mindre undervisning i dag enn jeg pleier på fredager, så nå tar jeg det ut på dere i stedet. )

Det er en irriterende feil jeg gjør veldig ofte.

(Nettopp lest korrektur på en større rapport jeg har skrevet...)

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 13:00   #28
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt opp!

Er uttrykket brukt like mye over alt i landet? Noen som vet?

Jeg er utflytta trønder og heime var det i hvertfall helt vanlig å si "slutt opp", litt usikker på om det er like vanlig her på Sunnmøre?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 13:36   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg er Oslobastard med aner fra indre østerdalen og vestlandet, har bodd flere steder på østlandet og ble også sterkt påvirket av en trøndervenninne i barndommen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 15:35   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg sier "slutt opp!". "Hold opp!" er for meg østlandsk, og blir dermed helt feil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 15:36   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg sier "slutt opp!". "Hold opp!" er for meg østlandsk, og blir dermed helt feil.

Det er jo i og for seg et godt argument for meg å endre hva jeg sier. #østerbestingenprotest

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 15:40   #32
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg tror ikke jeg kjenner noen bergensere/vestlendinger som sier "hold opp!"

Men- det aller mest normale -og effektive- er selvsagt å si "gjeee deg!"

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 15:47   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg har bodd ulike steder, har foreldre fra ulike steder, mann fra ulikt sted og i det hele tatt fått input fra det meste av landet, og "slutt opp" er definitivt vanlig. Husker ikke akkurat hvilket av stedene/dialektene jeg har forhold til som bruker det mest, muligens Troms eller Finnmark. Jeg har i alle fall hørt det, også fra voksne, og tenker ikke på det som verken "feil" eller barnslig. Det er bare noe som noen sier, og som noen andre synes er rart. På lik linje med alt mulig annet rart. "Hvor mange er klokka" - for eksempel. Jeg har bodd steder hvor alle sier det, og jeg har bodd steder hvor alle ler av det. Fordi det "heter" ikke det. Selv sier jeg ikke "slutt opp". Jeg sier enten "slutt", eller "kutt ut" (som sikkert også har vært "feil", "rart" eller "barnslig" på ett eller annet tidspunkt).

Jeg er veldig med Toffskij der, selv uten hennes fagbakgrunn, og mener at når mange nok sier det så heter det faktisk det. Hvis alle forandringer eller variasjoner i språket, ordforrådet, uttalen og grammatikken defineres som "feil" så snakker vi alle feil, hele tiden, ut fra hvordan språket vårt opprinnelig var.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 15:47   #34
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slutt opp!

Slutt opp!

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 16:00   #35
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg kom inn i tråden for å dele teksten til engetsfrontsangen. Veit den er vanskelig å finne når man bare husker refrenget. Men det var kanskje ikke det du refererte til?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 16:03   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Fantastisk Gajamor! Ikke helt det jeg tenkte på, men tar alltids en dose Brecht og kommunisme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 16:28   #37
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Har tenkt litt. Jeg ville ikke sagt "slutt opp". Ville sagt "slutt med det" eller "slutt".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 16:29   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg sier det tydeligvis bare når jeg blir kilt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 16:30   #39
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slutt opp!

Jeg liker ikke sånne tråder, for jeg blir forvirra med en gang. Jeg tror ikke jeg sier slutt opp, jeg sier nok heller "slutt nu."

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 16:30   #40
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt opp!

Da sier jeg "hahahahaha".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no