Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-16, 15:18   #21
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for veldig fin og god forklaring. Det er nok mange som trenger å få dette forklart med teskje; ligger det en tilsvarende forklaring som din åpent på nett?

Og jeg synes også dette er skummelt for de grunnleggende arbeiderrettighetene. Det blir mer og mer likt amerikanske tilstander (det er det jeg kjenner mest til utenom norsk arbeidsliv) om de får gjennomslag for dette.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:19   #22
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Java formulerte det klarare enn eg - går endringa på å auke antall arbeidstimar eller på å fordele dei annleis? Eller jobber legar så mykje overtid at det totale timetallet ikkje er relevant, kanskje?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:22   #23
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle



Jeg heier så på dere, og håper så inderlig at Spekter får en skikkelig smekk på fingrene etter denne runden. Det er uforsvarlig sånn som de holder på.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:23   #24
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Hvis de fordeler det sånn at man "tilfeldigvis" har helt fri den perioden man har bedt om fødselspermisjon eller fri for å gå på kurs, så blir jo snittimetallet høyere, for man fordeler totalt antall timer over færre tilgjengelige uker.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:24   #25
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Jeg tror de fleste støtter denne steiken. Jeg har selv jobbet på sykehus og sett hvilke ekstrem arbeidssbelastning legene har. Hadde også en kjæreste som var kirurg og en onkel som var lege.
Kan en årsak til dette være at det har vært mange eldre mannlige leger som på et vis har lagt opp til dette. Inngrodde holdninger?
Nå er det jo også etterhvert blitt mange kvinnelige leger og også kirurger. Dagens unge leger av begge kjønn vil også være mere tilstede hjemme.
Jeg husker utsagn fra en mannlig godt voksen kirurg. Ikke så lenge siden. At kvinner med barn ikke burde jobbe i dette yrket. Da som kirurg. Han mente ikke at det måtte gjøres noe med arbeidstid/turnus, men at dette rett og slett ikke var egnet for kvinner.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:24   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Dette er en streik jeg støtter. Banna bein, dette er jo galskap!

Heia dere!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:25   #27
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Antall timer på årsbasis er ikke et mål jeg har hørt om for oss. Jeg tror ikke det er noen som teller det, mulig jeg tar feil, men

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:26   #28
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Hvis de fordeler det sånn at man "tilfeldigvis" har helt fri den perioden man har bedt om fødselspermisjon eller fri for å gå på kurs, så blir jo snittimetallet høyere, for man fordeler totalt antall timer over færre tilgjengelige uker.

Ja, det var nettopp det eg stussa på. Når det gjeld permisjoner, er det jo innlysende at ein ikkje får lovfesta permisjon, dersom ein må jobbe det inn igjen før og etter. Men argumentasjonen rundt ferie, skjønner eg ikkje, dersom timetallet i årsverket er uendra.

(For the record: Eg ønsker ikkje å kverulere, eg støtter streiken, eg prøver bare å forstå dette her).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:27   #29
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, det var nettopp det eg stussa på. Når det gjeld permisjoner, er det jo innlysende at ein ikkje får lovfesta permisjon, dersom ein må jobbe det inn igjen før og etter. Men argumentasjonen rundt ferie, skjønner eg ikkje, dersom timetallet i årsverket er uendra.

(For the record: Eg ønsker ikkje å kverulere, eg støtter streiken, eg prøver bare å forstå dette her).

Det er jo det samme med ferie, hvis du må jobbe ekstra mye i tiden før og etter, for at bemanningen skal gå i hop.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:32   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg støtter streiken, for å starte med det som er viktig.

Jeg har også et par spørsmål.

Når du skriver at du må jobbe inn din egen ferie. Vil det da si at du samlet sett i løpet av ett år vil få økt antall arbeidstimer?

Det vil jo i praksis være det ja.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Slik jeg leser innlegget ditt så er den største faren her at reguleringen av antall timer i strekk og antall timer over en periode vil bli svekket, og at det er det største problemet. Stemmer det? Altså at du kan måtte jobbe uforsvarlig mange og lange vakter over en gitt tidsperiode?

Jepp. Regelverket åpner opp for at vi kan jobbe 60-timers uker 38 uker på rad. Det vil i praksis ikke skje. Men det er helt sikkert og helt klart at man kommer til å ha høyintensivperioder som skjevfordelt slik at de ikke blir jevnt fordelt utover året.

Jeg tror ikke ledelsen helt tar inn over seg hvor uforsvarlig vi driver sånn til vanlig, så på grensen av hva man tåler og hvor syk man føler seg etter en intens nattevakt. På sykehus hvor de har individuelle planer så blir leger satt opp til å jobbe for eksempel 5 helger på rad (og når vi jobber helg så har vi ikke fri i uken før eller etter) i de travle månedene.

Akkurat det er kanskje mest et legeproblem siden vi er unntatt arbeidsmiljøloven. Men sykepleierne støtter oss også, de er jo også slitne etter nattevakter, og ønsker jo heller ikke at man flytter alle de tunge vaktene til akkurat når arbeidsgiver ønsker det.

Vi har nå i mitt vaktlag 2 av 14 ute i pappaperm. De vaktene blir dekket av oss andre, det er nokså frivillig på den måten at man kan slippe unna å ta ekstra dersom noen andre tar dem. Jeg tar så få som overhodet mulig og tar kun når sjefen ringer og sier at ingen andre kan ta dem. De er så lange og slitsomme og jeg vil heller ha tid med familien.

Men de vaktene koster jo arbeidsgiver, de regnes jo som overtid for den som tar vakten. Og derfor vil de da heller ha et system hvor de bare skriver opp andre i den perioden og så må permisjonsgutten ta det igjen etterpå.

Vi har også berettiget frykt for at de som ledelsen liker kommer til å slippe unna alt av julaftner, 17.mai, helgevakter etc. Sykehusene er infisert av en forferdelig fryktkultur med bl a kortvarige vikariater, sånn at ingen tør å protestere. For da mister man jobben.

Alene har vi absolutt ingen ting å stille opp med. Å gi arbeidsgiver et sånt styringsverktøy i et så utrygt arbeidsmiljø er helt uholdbart. For det skal man være helt klar over: ledelsen på sykehusene bryr seg _ingenting_ om kvalitet på helsetjenestene, absolutt ingenting.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:34   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Antall timer på årsbasis er ikke et mål jeg har hørt om for oss. Jeg tror ikke det er noen som teller det, mulig jeg tar feil, men

Ok. Eg har sett det i oversikter over ulike yrkesgrupper, når det har vore snakk om lærarferiar og liknande. Eg trudde alle tariffavtaler hadde årsverk definert, slik det blir framstilt her. For lærarar er i alle fall arbeidstidsavtalen med 1680 årstimar veldig klart kommunisert, men det kan hende behovet for å vere tydeleg åp dette varierer mellom yrkesgrupper.

Sitat:

Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer.[1] I SSBs lønnsstatistikker regnes et årsverk som 1 950 timer (inkludert ferie).[2] 1 750 timer (eksklusive ferie) brukes som årsverk i bygg- og tjenestestatistikk. Definisjonen av utførte årsverk tar utgangspunkt i avtalte og utførte timer per uke i SSBs arbeidskraftundersøkelse.[3]

Sitat:

For arbeidstakere som jobber i turnus (dag, kveld, natt) er normalarbeidstiden i dag 35,5 timer per uke for for eksempel en sykepleier, mens en skiftarbeider i industrien har en arbeidsuke på 33,6 timer. I 2009 ble det lagt frem et nytt lovforslag som setter normalarbeidstiden for alle som jobber i turnus til 33,6 timer. Utvalget foreslår at en time om natten (kl 21-06) skal regnes som en time og 15 minutter og en time på en søndag vil telle som en time og ti minutter.[5] Et årsverk i turnus vil etter dette utgjøre 1 568 timer.

(https://no.m.wikipedia.org/wiki/Årsverk)

Derfor har eg lurt på om denne streiken - når det er snakk om å jobbe inn feriar - handler om at arbeidsgiversida vil auke det totale timetallet. Men det kan hende det ikkje er relevant for legar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:37   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er jo det samme med ferie, hvis du må jobbe ekstra mye i tiden før og etter, for at bemanningen skal gå i hop.

Ikkje viss tariffavtalen spesifiserer kor mange timar eit årsverk er. Det er eigentleg det som er spørsmålet mitt - er det dette som blir forsøkt endra?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:41   #33
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ikkje viss tariffavtalen spesifiserer kor mange timar eit årsverk er. Det er eigentleg det som er spørsmålet mitt - er det dette som blir forsøkt endra?

Nei. Spekter påstår at det ikke blir endring av timeantallet. De bare flytter på vaktene. Og så sier Legeforeningen "Hva snakker dere om? Det er da åpenbart at dere kommer til å flytte vaktene vekk fra ferier? Det har skjedd på alle sykehus som har dette"

Så sier Spekter "Neida, forresten er det bedre for fleksibiliteten".

Tariffen spesifiserer ikke hvor mange timer et årsverk er, det er forskjellig fra sykehus til sykehus, avhengig av hvor mange det er i et vaktlag.

Man har jo en akuttberedskap og så deler man på antall som er kompetent til å gå i det vaktsjiktet. Så på småsykehus er det kanskje 6 som deler, de går vakt oftere men har roligere vakter, på storsykehus er det kanskje 14 som deler og har mer intense vakter.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:46   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Nå er ikke jeg den som er mest fan av svært stringente begrensninger på hvor mye det er lov til å jobbe, men uansett så er det jo klin kokos at leger, av alle, skal ha en sånn bortinatta belastning! Det gir jo egentlig ingen mening og må være fullstendig uforsvarlig!

Et spørsmål jeg hr lurt på, men ikke turd å spørre: Er det sånn at man har funnet seg i det til nå fordi det har vært ok kompensert lønnsmessig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:50   #35
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Jeg støtter dere, jeg!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:54   #36
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei. Spekter påstår at det ikke blir endring av timeantallet. De bare flytter på vaktene. Og så sier Legeforeningen "Hva snakker dere om? Det er da åpenbart at dere kommer til å flytte vaktene vekk fra ferier? Det har skjedd på alle sykehus som har dette"

Så sier Spekter "Neida, forresten er det bedre for fleksibiliteten".

Tariffen spesifiserer ikke hvor mange timer et årsverk er, det er forskjellig fra sykehus til sykehus, avhengig av hvor mange det er i et vaktlag.

Man har jo en akuttberedskap og så deler man på antall som er kompetent til å gå i det vaktsjiktet. Så på småsykehus er det kanskje 6 som deler, de går vakt oftere men har roligere vakter, på storsykehus er det kanskje 14 som deler og har mer intense vakter.

Skjønner. Viss de ikkje har fastsatt timar for årsverk i tariffen, er spørsmålet mitt heilt irrelevant. Det har vore dette eg ikkje har forstått. Takk for (tålmodig) svar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:02   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er ikke jeg den som er mest fan av svært stringente begrensninger på hvor mye det er lov til å jobbe, men uansett så er det jo klin kokos at leger, av alle, skal ha en sånn bortinatta belastning! Det gir jo egentlig ingen mening og må være fullstendig uforsvarlig!

Et spørsmål jeg hr lurt på, men ikke turd å spørre: Er det sånn at man har funnet seg i det til nå fordi det har vært ok kompensert lønnsmessig?

Det er et godt spørsmål og jeg har tenkt mye på det. Jeg kan ikke svare sikkert men jeg tror det har med flere ting å gjøre
* Vaktarbeid er godt betalt, grunnlønnen er lav så det har nok noe å si for at folk ikke slutter. Men almennpraktikere tjener en god del mer og har mye mye mindre vakt så det er ikke bare det

*Leger har hatt kultur på at helsevesenet er vårt ansvar, ikke bare den enkelte pasient men hele gruppen, og ledere har jo ofte holdningen om at det er bare å gjøre det som må til

*Ikke kultur for klaging, man skal bite tenna sammen og stå på. Det var fire av oss kollegaer som hadde frozen shoulder i vinter og det er jo veldig vondt. Vi sykemelder jo folk som jobber på kontor for det liksom. Om jeg hadde sykemeldt meg for det så hadde jeg kunnet glemme opprykk.

Det som Spekter gjør nå er jo at de sier at leger skal ikke bry seg om pasientforsvarlighet, det er arbeidsgiveransvar. De reduserer oss til helt vanlige arbeidstakere. Jeg synes egentlig det er greit, nå er det som å være med i en sekt.

Men jeg tror ikke de skjønner konsekvensene dersom leger slutter å jobbe så mye gratis (undersøkelser viser at gratis legeårsverk som blir utført ved overtid etter vakt etc tilsvarer driften av Ahus) fordi vi ikke føler ansvaret så sterkt lenger.

Og om arbeidsmiljøloven skulle gjelde så viste utregninger at merutgiftene på Haukeland alene ville gå mot over en milliard.

Men dette er alvorlig for alle de som jobber med mer normal arbeidsbelastning også, arbeidsgiver tar seg rett til å diktere helt etter eget forgodtbefinnende når ansatte skal jobbe. Det blir tilbake til 30-tallet og amerikanske tilstander.

Jeg må si at jeg skjønner ikke lederne i dette her: tenker de ikke på hva slags følger det vil si for samfunnet? Dette er en svekkelse av middelklassen akkurat som det har vært i USA hvor middelklassen nå står veldig svakt. Et samfunn trenger en stor middelklasse, for å passe på likhetene til alle.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:07   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Jeg kjenner til en bedrift med svak fagforening hvor dette er praksis, og virkningen på arbeidstakerne er ganske drøy. Spesielt bedrifter hvor mye har vært basert på de ansattes kjærlighetsforhold til sin jobb, blir det hårda bud når kjærligheten svinner pga arbeidstidsbestemmelser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:20   #39
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for grundig gjennomgang av streiken, Esme!

Kan jeg spørre hvordan dere tar ut ferie? Får dere tildelt gitte uker på sommeren, eller velge fritt? Kan dere ta en ferieuke på våren eller i høstferien, hvis dere vil det? Jeg vil jo tro at med valgfrie uker så er det fristende å ta fri akkurat den uka man er satt opp med en heftig vaktplan? Eller er det ikke noe dere har mulighet til å gjøre?

Etter det du skriver støtter jeg ihvertfall streiken helhjertet! Både for å dere som er arbeidstakere og oss som potensielt er pasienter eller foreldre til pasienter. Det er helg vannvidd at så krevende oppgaver skal gjøres av noen som har gått på vakt i 19 timer, og kanskje er høygravid i tillegg..

Lykke til!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:29   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Takk for grundig gjennomgang av streiken, Esme!

Kan jeg spørre hvordan dere tar ut ferie? Får dere tildelt gitte uker på sommeren, eller velge fritt? Kan dere ta en ferieuke på våren eller i høstferien, hvis dere vil det? Jeg vil jo tro at med valgfrie uker så er det fristende å ta fri akkurat den uka man er satt opp med en heftig vaktplan? Eller er det ikke noe dere har mulighet til å gjøre?

Etter det du skriver støtter jeg ihvertfall streiken helhjertet! Både for å dere som er arbeidstakere og oss som potensielt er pasienter eller foreldre til pasienter. Det er helg vannvidd at så krevende oppgaver skal gjøres av noen som har gått på vakt i 19 timer, og kanskje er høygravid i tillegg..

Lykke til!

Det er forskjellig hvordan man gjør det fra avdeling til avdeling. Noen deler sommerferie i to bolker, en tidlig og en sen og så skifter man annenhvert år.
Andre gjør det sånn at man kan melde ønsker. Jeg har skoleunger når og da vil jeg ikke stå på krava for å få fri i fellesferien når de med stengte barnehager trenger det. Sjefen bestemmer, så du kan ytre ønsker, men man får det ikke som en vil hvert år nei.
Høstferie, vinterferie og påske er et eget kapittel. Jeg tror jeg kanskje får fri i høstferien i år da det er 6 år siden forrige gang og jeg aldri har fått fri vinterferie og påske.

Dette med at det ikke er vaktfritak for høygravide synes jeg er helt vanvittig. Arbeidsgivere i næringslivet må jo tilrettelegge for gravide, men Spekter vil ikke ta regningen og tanken deres er at man setter opp så vanvittige vilkår at gravide heller blir sykemeldt og NAV tar regningen.
Det de glemmer er at nesten alle gravide går i vikariat og tør ikke be om sykemelding og går vaktene. En høygravid bør rett og slett ikke ha en vaktcalling, det spiller ingen rolle om vakten er 9 eller 19 timer, det er ikke forsvarlig på noe som helst vis. Hvorfor Spekter ikke kan gi seg på dette og sette gravide på poliklinikk (hvor pasientkøene er lengst) fatter ikke jeg, de har ingen argumenter som er basert på rasjonalitet i hvertfall.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 15-09-16 kl 16:49.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no