Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Litteratur til høytlesing for snart 2. klassing?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-17, 02:48   #1
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Litteratur til høytlesing for snart 2. klassing?

Hva liker deres 7- 8- åringer at dere leser for dem? Anbefal meg gjerne gode bøker som fenger. 😀

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 02:57   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Det kommer jo veldig an på ungen, men jeg leste Hobbiten for mine gutter da yngste var på den alderen, og det slo an. Sikkert fordi jeg liker boka selv. Ellers snakker guttene om Mio, min Mio og Brødrene Løvehjerte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 02:58   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Jeg leser Harry Potter for minsten. Bok nr 2 nå, den illustrerte utgaven.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 08:31   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Tante Gummigutta
Boka om gatekatten Bob slo an her, men er kanskje litt vanskelig
Boka om Villmarksjenta

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 08:44   #5
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Min åtteåring liker morsomme bøker, og vi har kost oss med Svingens gale verden, Wilma og skoledilla og serien om Stinkbomba og Ketsjuptrynet i sommer. Flere av disse bøkene kan min lese selv, eller vi leser annenhver side.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 09:09   #6
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Jeg ville valgt noe som var morsomt med litt å tenke på, og som kunne friste til å lese selv.

Palle Puddel og Nina Kanin-bøkene til Anna Fiske, eller Bukkene Bruse-serien til Bjørn Rørvik er veldig populære i den aldersgruppen - barna kommer igjen og vil ha mer nesten før de har gått ut døra.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 09:54   #7
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Gutta i trehuset, Danny og den store fasanjakten, Hobbiten, Den uendelige historien.... Noen av de jeg kommer på fra siste året. Nå leser vi Det gyldne kompasset som er første boka i trilogien Den mørke materien. Den er nok kanskje litt avansert i språk, de spør iallfall om hva veldig mange ord betyr. Men enn så lenge virker det til å fange iallfall.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 10:54   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Percy Jackson og bøkene av David Walliams.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 12:55   #9
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. Klassing?

Vi har lest de to første Harry Potter-bøkene (illustrerte) nettopp.
Høytlesing gir jo ungene tilgang til bøker de ikke klarer på egen hånd, og utvikler språk og begrepsapparat på en helt annen måte enn Leseløvebøker (mange fine lettlestbøker, altså, men dere skjønner hva jeg mener).

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 15:42   #10
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. klassing?

Disse har jeg lest for 8-åringen de siste 1-2 åra:

Bøkene om Purriot (Rørvik)
Vaffelhjarte
Ronny og Julia
Bøkene om Mummitrollet
De illustrerte Harry Potter-bøkene (bok 1 og 2)
Ronja Røverdatter og Pippi
Mathilda, Georgs magiske medisin, Charlie og sjokoladefabrikken og flere av Dahl sine

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 16:43   #11
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.108
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. klassing?

Bøker av Roald Dahl som Charlie og sjokoladefabrikken
Doktor proktor bøkene
Bøkene om Kurt av Erlend Loe
Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio og Ronia Røverdatter
Dragetrener bøkene av Cressida Cowell

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 17:11   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litteratur til høytlesing for snart 2. klassing?

Når jeg leser høyt foretrekker jeg å lese bøker med gode historier som fenger, men som kanskje er litt for krevende for dem å lese selv. Gjerne gamle klassikere, som ofte er nydelig skrevet, og som det i tillegg er greit å ha kjennskap til fordi det er referanser til dem i mange andre bøker og filmer. De mest lettleste hurramegrundt-tullogtøys-supertrusetrehyttepingledusteaktige bøkene kan de lese selv.

Ting som har slått an som høytlesningsbøker her:

Harry Potter
Doktor Proktor
Bøkene til Roald Dahl
Bøkene til Astrid Lindgren (Mio min Mio, Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte m.fl... )
Bøkene til Maria Parr (Vaffelhjarte og Tonje Glimmerdal)
Heidi
Den hemmelige hagen
Narnia-bøkene
Røversommer, av Siri Kolu
Alice i eventyrland

Er de jeg kommer på i farta.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no