Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Flisespikkende barn?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-16, 20:01   #61
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikkende barn?

Pelle: godt eksempel på skikkelig unødvendig flisespikking. Personen hadde rett, men var det nødvendig å poengtere det? Jeg synes ikke det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 12:20   #62
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikkende barn?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men som eit oppfølgingsspørsmål: Korleis håndterer ein dialektforskjeller og flisespikkeri?

Dagens samtale:
- Åsså falte jeg på trappa åsså kom det blod på nesa mi.
- Oi, begynte du å blø på nasen din?
- Nei på nesa. Du sa nasen!

Det går over.
Eller så utvikler de kombinasjonsord.
Søpleboss, f.eks.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 12:57   #63
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flisespikkende barn?

Jeg tror jeg har et barn som tar ting altfor bokstavelig, og at han ikke forstår alt. Han mener nok heller ikke være besserwisser, og jeg prøver å forklare han at han ikke må drive å rette på klassekompiser når de feks prater engelsk til ny engelsk klassekamerat. Selv om han mener godt, blir det oppfattet feil.

Her om dagen hadde vi følgende eksempel:
"Når skal jeg komme hjem?"
"Halv åtte"

Klokken halv syv ringer telefonen.
"Per skulle hjem nå, kan jeg komme hjem nå?"

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 13:15   #64
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikkende barn?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

OK. Da har vi forskjellige tanker om det. Knerten må gjerne putte rumpa bortpå iPaden og dermed "sitte på den" (gitt at han har klær på). Den usjarmerende delen er når han ler høylydt av at noen trodde at Norges høyeste fjell er 2468 meter høyt, for det er faktisk 2469.

Med dette bikke over i besserwisser-kategorien. Eg tenker det er to ulike ting. Flisespikking er sjarmig stort sett, besserwisser er aldri det.

Eg har fått tilbakemelding på flisespikkeriet mitt til skrivefeil her på jobb, fordi eg har bikka over. Men eg har store problem med å la vere når det i en offentlig presentasjon står "Annlegget kan virke over dimensjonert".

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 20:09   #65
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikkende barn?

Flisespikking som både har et omfattende omfang og bærer preg av kverulering og/eller nedlatenhet er ikke sjarmerende, det er bare repektløst og uhøflig.

Man kan godt være opptatt av fakta, at ting er riktig og å være kunnskapssøkende uten å stadig gi etter for trangen til å korrigere andre.

Eldste har hatt preg av å være flisespikker med stadige korrigeringer av andre i så stor grad at det ble tatt opp på konferansetime. Det forstyrret læreren og irriterte. Og det skjønner jeg altså så godt. Vi måtte gå i tenkeboksen på hvorfor han hadde utviklet denne egenskapen, som ingen av oss foreldrene setter pris på. Plutselig gikk det opp et lys for oss - vi har alltid rost han for å være klok og å ha så gode råd om alt mulig - og det har han virkelig. Og i den perioden det tok av på flisespikking, så buttet det litt mot på noen områder for han, og det var jo ikke , når vi fikk tenkt oss om, det minste rart at han la ekstra stor vekt på å rendyrke det foreldrene alltid hadde rost han for. Nå som ting er mer i balanse for han, så har trangen til å korrigere og flisespikke mildnet betraktelig - den er nærmest borte.

Med det sier jeg altså ikke at man ikke skal gjøre andre oppmerksom på feil eller si i fra om fakta som presenteres er feil. Både som mor og lærer og ellers oppfordrer jeg til det - og min erfaring er at 99% av store barn og unge fint behersker å vurdere hvor ofte og på hvilken måte en skal korrigere andre på en ok måte. Man må jo få lov til å være oppegeånde, kunnskapsrik og engasjert - og bidra med egne synspunkter og egen kunnskap.

Yngstemann er veldig glad i mammaen sin, men han kan være temmelig streng med meg når han synes jeg blir sløv. Senest i går fikk jeg streng respons på et spørsmål om han var "kald på beina". "Føttene, manna - det heter føtter". Da jeg kommenterte hvor streng han var i stemmen, svarte han lettere oppgitt at han kunne ikke noe for at han var opptatt av å bruke språk presist og at han syntes han kunne forvente mer av en mor som var norsklærer. Og det har han jo helt rett i. (Er det ikke lov å være sløv på fritiden heller nå? )

Jeg fikk også en syrlig kommentar når han kom over tidskriftet "Aftenposten Oppvekst" på bordet - "Trenger du et blad for å oppdra meg?!"
Det syntes jeg jo var hylende morsomt - men det skal legges til at han aldri ville lagt seg på den linja overfor noen som ikke var i den nærmeste familien. Det er jo morsomt når barn utvikler humor og ironi og prøver seg fram med kommentar med snert i. Og når de tilegner seg kunnskap og deltar med hele seg og alt de har på lager i diskusjoner og samtaler. Det handler samtidig om en stadig utvidelse av sosial kompetanse som matcher, så man utvikler bevisstheten for når, hvor og til hvem man kan si hva og på hvilken måte.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 21-10-16 kl 20:36.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no