Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal jeg gjøre med torsken?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-14, 11:26   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg gjøre med torsken?

Jeg skal lage torsk i dag, til meg selv. Men jeg er ikke så glad i fiskesmak, så det kan ikke være dampet eller noe sånt. Den er skinnfri. Kan jeg foliebake den med et lass grønnsaker, chiliolje og krydder? Eller kjøre på med blackened-krydder og frese den i panna? Ha den i en god grønnsakssuppe?

Jeg har i grunn aldri laget noe med torsk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 11:28   #2
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Vi pleier å ha torsk i form med tomater (fra boks), vårløk, hvitløk eller vanlig løk, andre grønnsaker du liker,gjerne en frossenblanding. Knallgodt!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 11:29   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Ja, det er en annen ting, jeg er ikke så glad i torsk sammen med tomat. Det blir litt for metallisk. Ellers hadde det vært et supert forslag!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 11:30   #4
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Jeg la ut en oppskrift i går som jeg har funnet på Trines matblogg, den er knallgod. Litt av greia er at den torsken er så fersk at den ikke smaker noe tran, den har rett og slett lite smak. Saltet den med havsalt i 15 minutter, skylte av, saltet og pepret igjen, inn i ovn på 160 grader i 15 minutter.

Serveres med stekt chorizo, chili i småbiter, og et halvt granateple over på slutten. Gjerne litt gressløk også hvis man har. Rotmos med poteter og pastinakk. Hele retten var laget på 30 minutter, da hadde jeg 15 minutter til å dekke bordet og spille Hay Day mens potetene kokte og fisken var i ovnen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 11:31   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Veldig lettvint (hvis man får tak i god ferdigpesto, vel å merke): ovnsbak filetene med masse pesto på toppen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 11:34   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Jeg skal kjøpe torsken på Mathallen, så både nydelig pesto og chorizo er lett å få tak i.

(Frøya sjømat har nemlig supertirsdag med fersk torsk til 149 kr/kg)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 11:40   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Masse pesto, ja. Eller dill (og pesto ved siden av) Og remulade og Sandefjordsmør ved siden av er jo knallgodt til (men ikke så veldig sunt da). Kanskje hvitløksolje med chili i ved siden av i stedet for?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:11   #8
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg la ut en oppskrift i går som jeg har funnet på Trines matblogg, den er knallgod. Litt av greia er at den torsken er så fersk at den ikke smaker noe tran, den har rett og slett lite smak. Saltet den med havsalt i 15 minutter, skylte av, saltet og pepret igjen, inn i ovn på 160 grader i 15 minutter.

Serveres med stekt chorizo, chili i småbiter, og et halvt granateple over på slutten. Gjerne litt gressløk også hvis man har. Rotmos med poteter og pastinakk. Hele retten var laget på 30 minutter, da hadde jeg 15 minutter til å dekke bordet og spille Hay Day mens potetene kokte og fisken var i ovnen.

Rotmos og granateple sammen?

Men enig i at chorizo og torsk/fisk generelt er knallgodt! Jeg bruker å sprøsteke chorizo (type "fersk") og kjøre i foodprocessor med panko/andre brødsmuler, sitronskall og olje og bruke det som topping til ovnsbakt torsk. Ovnsbakte poteter, aioli og spinatsalat med mandelflak til.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:24   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Torsk med soltørka tomater og sprøstekt bacon/god pølse er veldig godt.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:28   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Så mange deilige oppskrifter!

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Men enig i at chorizo og torsk/fisk generelt er knallgodt! Jeg bruker å sprøsteke chorizo (type "fersk") og kjøre i foodprocessor med panko/andre brødsmuler, sitronskall og olje og bruke det som topping til ovnsbakt torsk. Ovnsbakte poteter, aioli og spinatsalat med mandelflak til.

Dette blir nok vinneren i dag. Hvor lenge må den stå i ovnen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:28   #11
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Hvis du legger torsken i godt saltet vann 10-15 min først. blir den hvitere, fastere og mer flakete. Jeg steker alltid torsk i ovnen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:29   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvis du legger torsken i godt saltet vann 10-15 min først. blir den hvitere, fastere og mer flakete. Jeg steker alltid torsk i ovnen.

Kaldt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:30   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Jepp. Du kan godt skylle fisken etterpå hvis du er redd for at det skal bli for salt. Tørk godt av med kjøkkenpapir.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:32   #14
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Vi lagde risotto med bacon og torsk på søndag. Jentene som sier de ikke liker hvis fisk ihvertfall,spiste bra!

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:33   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Jeg synes det er nydelig med hjemmelaget (eller kjøpt om man vil) pesto over, bare sette den i ovnen på 200 grader til den er ferdig

Vi hadde det til middag i går og jeg spiste akkurat resten til lunsj nå

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:38   #16
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så mange deilige oppskrifter!


Dette blir nok vinneren i dag. Hvor lenge må den stå i ovnen?

10-15 minutter på 200°, avhengig av tykkelse på fisken.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:47   #17
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvis du legger torsken i godt saltet vann 10-15 min først. blir den hvitere, fastere og mer flakete. Jeg steker alltid torsk i ovnen.

Aha, er det det som er trikset? Jeg får nemlig aldri til den flakingen når jeg steker fisk selv.

Jeg syns det er godt å steke torsken i smør først slik at den får en deilig smørskorpe, og heller bake den ferdig i ovnen etterpå. Bacon/ chorizo er mitt favoritttilbehør til torsk.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:47   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Og spørs om Tallulah; skal man legge i iskaldt vann?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 13:12   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Panert i rugmel, med hollandaise og asparges til!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 13:19   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med torsken?

Vanlig kaldt fra springen, trenger ikke legger isbiter i.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no