Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-10, 11:40   #41
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Ok.
Får sjekke litt der da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 11:46   #42
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg fant noe på hagegal.
Pallekarmer er jo helt genialt.

Tusen takk for tips Glitter

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 12:22   #43
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg tenkte litt større enn en blomsterkasse
Men hvis du fikk det til der, så får jeg det kanskje til i en litt større variant.

Det var det som var intensjonen, ja.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 12:44   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Er du sikker på det ikke var et gresskar du hadde og ikke en squash?
Gresskar:


Squash:

Selvsagt vet jeg det. Jeg er da ikke dom. Jeg ser utmerket forskjell på rund og avlang.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 18:58   #45
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Det er absolutt den riktige tiden å skamskjær, øhh, beskjære kirsebærtre nå, ikke sant?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 19:18   #46
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har tenkt å måle opp og plassere en pinne i hvert hjørne og dra en streng mellom, for å få det rett, og lage ett slags "gjerde". Hvor dypt? Aner ikke. VI har ny hage, bare fire år gammel, så det er ikke mer enn 15 cm dypt her. Graver nok opp det og blander med god jord. (som jeg må kjøpe)

Jeg lagde bed i fjor, og hadde bare grus med ca 5 cm jord/gress oppå. Jeg gravde 30-40 cm ned, ble anbefalt å grave i alle fall 50.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 19:27   #47
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Obelix: det ser jo kjempesmart ut! Og med kasser blir det i alle fall litt vanskeligere for sneglene å finne fram. Kanskje det går an å google seg fram til oppskrift på en slags kant som hindrer dem enda mer?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 20:10   #48
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Noen av dere som har forsøkt å ha kjøkkenhage i stor kasse?
Funket det i såfall greit?
Hva kan passe oppi en slik kasse?
Og hvor får jeg tak i stor nok kasse? Snekre selv?

Jeg tror de selger byggesett på Plantasjen. Men jeg har ikke prøvd selv, har planer om å undersøke nærmere. Når jeg får tid. Finner det ikke på nettsidene deres.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Obelix: det ser jo kjempesmart ut! Og med kasser blir det i alle fall litt vanskeligere for sneglene å finne fram. Kanskje det går an å google seg fram til oppskrift på en slags kant som hindrer dem enda mer?

Piggtråd!

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 20:31   #49
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Jeg tror de selger byggesett på Plantasjen. Men jeg har ikke prøvd selv, har planer om å undersøke nærmere. Når jeg får tid. Finner det ikke på nettsidene deres.



Piggtråd!

Det holder i alle fall utålmodige hender unna.

Jeg tror faktisk jeg så noe på et hageprogram en gang, hvor de hadde laget en kant som gikk litt sånn bratt utover og nedover, som gjorde det vanskelig for sneglene. Men om det faktisk funka, aner jeg ikke.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 20:58   #50
Rabarbra
Superaktiv
 
Rabarbra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 330
Rabarbra er litt kul
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sukkererter kan man ikke mislykkes med.
Vi har kjøpt de der Junior-frøene som selges blant annet på Plantasjen, der er det mye barnevennlig å velge i.
I år har vi sådd tomat, sukkererter, salatmiks, gresskar og hvitløk foreløpig. Skal så eller kjøpe småplanter med krydder etterhvert også. Må bare rydde plass ute først.

Juniorfrø?

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 22:35   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det holder i alle fall utålmodige hender unna.

Jeg tror faktisk jeg så noe på et hageprogram en gang, hvor de hadde laget en kant som gikk litt sånn bratt utover og nedover, som gjorde det vanskelig for sneglene. Men om det faktisk funka, aner jeg ikke.

Er det ikke bare å stappe en planke i jorda? :domm:

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 23:02   #52
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg fant noe på hagegal.
Pallekarmer er jo helt genialt.

Tusen takk for tips Glitter

Akkurat slik løsning har vi også. Vi har tre slike "kassesett" fordelt rundt om i hagen. Det er gamle pallekarmer vi har fått på byggeplasser, avfallsplassen og rundt omkring. Jeg har beisa våre og de ser faktisk ganske fine ut.

Under pallekarmene (som er uten bunn) bruker jeg to lag barkduk. Duken er bare noen få cm større enn kassene. Det er ikke nødvendig med så mye duk som på bildene her. Karmene er fyllt med småstein nederst for å få god drenering. Deretter er det fyllt opp med en blanding av hagejord og kugjødselkompost. Begge deler kjøpt i sekker på hagesenter. Vi dyrker poteter, salat, gulrøtter, persille, gressløk, reddik og oregano, samt ringblomster og tagetes.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 07:47   #53
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det ikke bare å stappe en planke i jorda? :domm:

Spidersnail, spidersnail, does whatever a spidersnail does...

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 09:00   #54
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Rabarbra, her.

Juniorfrø?

Weibull (?) har en serie med frø som heter Junior. Spesielt barnevennlige greier, visstnok. Lettsådd og lettstelt og slikt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 10:51   #55
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Selvsagt vet jeg det. Jeg er da ikke dom. Jeg ser utmerket forskjell på rund og avlang.

Nå forsøkte jeg på ingen måte å påstå det, det er dine ord. Jeg bare ble litt paff over at noen pynter til halloween med en grønn squash, det har jeg aldri sett noen gjøre.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 13:06   #56
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Ååå, nå kjenner jeg at jeg ble skikkelig inspirert til å lage min egen kjøkkenhage i år! Mamma gjorde alltid det da jeg var liten og det var stas - jeg elsker jo å dille i hagen, så kanskje på tide at jeg setter noe slikt til livs selv også!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 16:19   #57
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nå forsøkte jeg på ingen måte å påstå det, det er dine ord. Jeg bare ble litt paff over at noen pynter til halloween med en grønn squash, det har jeg aldri sett noen gjøre.

Jeg har aldri hatt som mål å være som andre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 19:31   #58
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har aldri hatt som mål å være som andre.

..

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 10:38   #59
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Nå er vi i gang med første trinn! et område på 1,5x3 meter i hagen ble i går spadd opp, vi fjernet gresset og spadde opp jorda og løftet den godt. Nå skal den få ligge der og lufte seg til i morgen, da blander vi leirejorda som var i bakken med gjødslet plantejord. Så skal det få kose seg i noen dager før vi skal sette poteter på halvparten, og så frø på resten.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 11:49   #60
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Vi er også i gang med kjøkkenhagen. Har spikret to kasser 1,5 * 1 meter. Disse skal settes plant i hagen. Den ene kassen skal fylles med kompostjord og den andre litt mer sandblandet jord for de sortene som foretrekker det. Et nytt problem har meldt seg. Vi har jo både rådyr og sauer i hagen til tider. Mulig det må til et nettinggjerde rundt kassene. Noen med erfaring på det området?

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no