Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-19, 20:38   #1
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 473
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Sånn omtrent hvor mye gir man til tantebarn som konfirmeres nu til dags? Og hva med fadderbarn?

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 20:53   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Tror vi gav 1500 kr i høst.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 20:55   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Min konfirmant fikk 1000 av den ene tanten og onkelen og 2500 av det andre tante- og onkelparet. Jeg synes 1000 er mer enn nok.
Vi ga hhv 750, 800 og 1000 til våre nieser, men den første og andre er over ti år siden.

Fadder vet jeg ikke, vi har/ er ikke faddere.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 20:58   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Man gir etter evne.

Vi ga 1500 til vår niese.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 20:59   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Jeg gir 500 nå som jeg er alene, ga 1000 når vi var to.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:11   #6
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Vi har avtalt 1000 kr til fadderbarn (vennegjeng som er fadre til hverandres barn). Tanteguttene tror jeg må få en del mer om lista skal legges der den ble lagt til Frøkna. Hun fikk nemlig sølvbelte til bunaden sin. Hun hadde samlet en del støler selv også fikk hun det som manglet fra tante og onkel på min side. Fra tante og onkel på andre siden fikk hun 1500. Jeg hadde villet lagt lista der om jeg fikk velge, synes egentlig det er mye og. Jeg synes konfirmantene får altfor mye penger. Venninnene til Frøkna fikk mellom 25-50.000 hver, en i klassen fikk 180.000!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:20   #7
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Vi gir 2000,-. Mine barn har fikk 2000,- av det ene tante/onkel paret, og 1000,- av det andre (siden de ikke har så romslig økonomi). Enig med andre her, man gir etter evne.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:32   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Det varierer stort i familiene. Vi avtaler. I den ene familien er det 11 barnebarn pluss seks bonus, tett alder, vi gir mindre. I den andre familien er det tre barnebarn, spredt alder, ikke så nøye med øvre grense. Ble vel 2000,- sist.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:38   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Sissel, her.

Vi gir 2000,-. Mine barn har fikk 2000,- av det ene tante/onkel paret, og 1000,- av det andre (siden de ikke har så romslig økonomi). Enig med andre her, man gir etter evne.

Jeg synes ikke uten videre at man trenger å gi etter evne. Man kan godt tenke litt på hvilke signaler man sender og hva som er nødvendig.

Siden du nevner de som ga 1000 kr fordi de ikke hadde så romslig økonomi, kan jeg si at de som ga 1000 til min konfirmant var de som sitter særdeles godt i det i vår familie.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:41   #10
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes ikke uten videre at man trenger å gi etter evne. Man kan godt tenke litt på hvilke signaler man sender og hva som er nødvendig.

Siden du nevner de som ga 1000 kr fordi de ikke hadde så romslig økonomi, kan jeg si at de som ga 1000 til min konfirmant var de som sitter særdeles godt i det i vår familie.

Skjønner hva du mener, men jeg synes det er ok, siden det kun er 6 barn å gi til. Hadde vi hatt 20 nieser/nevøer hadde nok satsen vært lavere. Vi har forøvrig avtalt sats med de som ga 2000,-.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:42   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Vi ga 1.500,- til siste som ble konfirmert. Vi har indeksregulert med årene.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:47   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Sissel, her.

Skjønner hva du mener, men jeg synes det er ok, siden det kun er 6 barn å gi til. Hadde vi hatt 20 nieser/nevøer hadde nok satsen vært lavere. Vi har forøvrig avtalt sats med de som ga 2000,-.

Jeg tenker mest generelt. Vi lever i et samfunn som det for mange er en mulighet til å flashe både penger, evner, ting osv. Det er store forskjeller blant både ungdommer og voksne. Jeg synes man kan ta det i betraktning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:48   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

, en i klassen fikk 180.000!

Ja, man kan få "sjokk" av slike beløp, men si det er besteforeldre som har satt inn beløp hver måned siden barnet ble født og de får overrakt pengegaven på konfirmasjonsdagen, da blir det fort store beløp.
Og besteforeldrene har kanskje 1 - 2 barnebarn.

Jeg er sterk motstander av "pengeopptellingen" som foregår på skolen dagen etter konfirmasjonen. Mine fikk streng beskjed om å ikke si noe beløp, og jeg håper inderlig at de holdt det løftet. De fikk 10% av beløpet til å kjøpe seg noe de ønsket seg, resten står fremdeles i fond. Så de har ikke hatt mulighet til å flæshe noe som helst, selvom de er konfirmert er de ikke myndige.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:00   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Utrop

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

:måtte regne litt, beklager avsporing:

Hvis man sparer barnetrygden hver måned til barnet er konfirmant så utgjør det ca 176.000,- og da har man ikke fått ei krone i rente, det er også en mulighet noen har.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:04   #15
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Jeg har to tantebarn, som ble konfirmert for hhv 11 og 6 år siden. De fikk 500 hver. Det var maks av hva jeg hadde råd til da. I dag hadde jeg hatt råd til 1000, men vet ikke om jeg hadde vært villig til å gi så mye. Mine to fikk 500 hver av onkel da de ble konfirmert for tre år siden.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:07   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Vi har gitt 2000 kr nå sist. For 10-12 år siden når første runde med nevøer konfirmerte seg gav vi 1000-ish. Eldste fikk mellom 1000-2000 kr fra tanter og onkler når han konfirmerte seg for to år siden.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:32   #17
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 473
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Ok - da vet jeg litt hva andre gir, selv om det selvfølgelig varierer endel. Mulig vi avtaler med søsknene våre også, ettersom dette er første tantebarnet.

Og selvsagt gir man etter evne - det skjønner jeg - men om vi har råd til å gi tanteungen 5000 kr så syns jeg ikke det er noe poeng. Og man gir åpenbart ikke mer penger/dyrere gave enn man har råd til. Syns forøvrig det er helt koko hvor mye penger noen konfirmanter får. Og hvorfor skal store oppsparte summer gis på konfirmasjonen? Hvorfor ikke vente til 18- eller 20-årsdag, evt flytting hjemmefra?

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:42   #18
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

Syns forøvrig det er helt koko hvor mye penger noen konfirmanter får. Og hvorfor skal store oppsparte summer gis på konfirmasjonen? Hvorfor ikke vente til 18- eller 20-årsdag, evt flytting hjemmefra?

I enkelte familier er konfirmasjon en stor begivenhet. Man er forskjellige. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal snakke om beløp, hadde folk holdt det privat, så hadde det vært en stor fordel. Ingen familier er like, hverken sammensatt, bakgrunn, tradisjoner m.m.

Å snakke om beløp man får til konfirmasjon er som å snakke om lønna si, eller spørre folk om hva de tjener, begge deler er kokko.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:53   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Vi gir 1500 (og gjør forøvrig ikke forskjell på om vi er fadder eller ikke).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 23:25   #20
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 473
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

I enkelte familier er konfirmasjon en stor begivenhet. Man er forskjellige. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal snakke om beløp, hadde folk holdt det privat, så hadde det vært en stor fordel. Ingen familier er like, hverken sammensatt, bakgrunn, tradisjoner m.m.

Å snakke om beløp man får til konfirmasjon er som å snakke om lønna si, eller spørre folk om hva de tjener, begge deler er kokko.

Konfirmasjon kan vel fortsatt være en stor begivenhet i en familie selv om det ikke er 100 000 kr på gavebordet.
At ingen av konfirmantene snakker om hvor mye de får er en utopi. Men vi voksne kan jo hjelpe dem ved å ikke dra opp gaveverdiene og ha fokus på annet rundt feiringa enn hvor mye de får. Det er uansett greit å vite omtrent hvor mye som er vanlig for oss som ikke har vært konfirmasjonsgjester selv på maaaange år.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no