Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat på hyttetur

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-15, 11:18   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Si fra! Jeg tenker at man kan si noe om det når man inviterer. Og som gjest bør man helg klart tilby seg å bidra med noe, det er da rart om man bare innfinner seg og ikke tenker på at man skal bidra med mat/penger/vin/[fyllinndetsompasser].

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 11:19   #22
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Det er definitivt enklest om folk tilbyr seg å bidra. Når gjester kommer og blir i mange dager uten å tilby å ha med noe eller å dele på innkjøp, synes jeg det er vanskelig å be om at de gjør det. Jeg både er, og vil være en generøs og gjestfri vertinne og å direkte be andre om å bidra, det skjer ikke.

Heldigvis er det aller vanligste at folk tilbyr seg å bidra, og da takker jeg vanligvis nei om de blir kort og foreslår noe konkret ("ta gjerne med middag til lørdag") om de blir lengre. De fleste liker jo å kunne bidra litt om de blir en stund, jeg kunne ikke bodd hos andre i flere dager uten å bidra både med innkjøp og det praktiske.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 11:20   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Si fra! Jeg tenker at man kan si noe om det når man inviterer. Og som gjest bør man helg klart tilby seg å bidra med noe, det er da rart om man bare innfinner seg og ikke tenker på at man skal bidra med mat/penger/vin/[fyllinndetsompasser].

Enig. Det er helt naturlig å avtale noe rundt dette, spesielt når det er mer enn en dag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-15, 11:21   #24
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Hadde dere invitert de på besøk eller hadde de invitert seg selv?

En sånn situasjon blir så mye bedre hvis en klarer å kommunisere det en tenker på en ok måte. "Vi har handlet inn mat til fredagen, men kanskje dere kjøper inn til middag lørdag?" "Nå har vi handlet inn mat for hele helgen for alle sammen, det ble 2000 kr, skal vi dele litt på det?" "Vi har kjøpt mat til hele gjengen, kjøper dere vin/øl/whatever"

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 10:28   #25
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Jeg er ofte med et vennepar til deres hytte på fjellet.
Det er bilvei helt frem.
Når jeg spør hva skal jeg ta med, svarer min venninne alltd ingenting, ev det du skal drikke selv. Jeg foreslår selv, detsom jeg er et par netter, at jeg ordner middag en av dagene. Kake pleier jeg å ha med, samt goddis og snacks.

Det kunne forøvrig ikke falt meg inn å komme tomhendt.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 10:36   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Vi hadde gjester i 3 dager som ikke spurte på forhånd og hadde heller ikke med noe. Det blir egentlig veldig dyrt.... og jeg synes det er litt rart at man ikke tilbyr noe annet enn å være med i butikken den ene dagen og kun kjøpe inn litt øl til seg selv, for det var jo mye i kjøleskapet vårt som de sa..... hva gjør man da? Kjente jeg ble litt muggen etterhvert. Følte at jeg drev et hotel....

Men hadde du invitert uten å ta noe initiativ til at de skulle bidra med mat og drikke? I så fall synes jeg du er ganske rar.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 10:43   #27
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Jeg bruker å spørre om jeg skal ha med noe. Som oftest betyr det at vi tar med snacks, drikke, litt brødmat og pålegg. Vertskapet vil som oftest bestemme og kjøpe inn til middager.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 10:45   #28
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Her går jeg automatisk ut fra at det er spleising som gjelder, både når jeg inviterer og blir invitert. Og det gjør også de av vennene som er med på slikt. Ofte stopper vi og handler sammen på vei til hytta, og fikser opp fordelinga etterpå. Drikkevarer står hver enkelt for.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 12:21   #29
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Vi var innom en natt på hytta hos ett vennepar på vei til Danmark. De holdt på å spise seg gjennom fryseren så vi tok ikke med annet enn litt frukt og yoghurt. Jeg ville gjerne bidratt med mer, men det ønsket de ikke. Neste årønsket de at vi skulle bli lengre så da blir det naturlig for oss å bidra mer. (Enten det er ønskelig, eller ikke.) Kjøleskapet er lite, så det er greiere å ha med skapfyll eller frukt ol.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 12:59   #30
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Vi avtaler på forhånd. Om vi er på hyttetur og inviterer opp noen lager vi gjerne maten, men det har aldri vært noe problem med at gjester har tatt seg til rette og "snyltet" på noe vis. De fleste har hatt med seg noe til kaffen, eller pålegg, eller vin/snacks helt uoppfordret.

Om vi hadde egen hytte og mye gjester hadde vi kanskje laget litt mer system på dette, også mht sengetøy, utvask, vedhogging og så videre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 13:13   #31
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Jeg tror man må ta ansvar selv for å finne ut av det. Er man vertskap og ønsker at gjester skal bidra med noe så sier man det. Er man gjest spør man om man skal spleise eller kjøpe noe spesielt.
Man kan ikke tro at folk er tankelesere, heller.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 13:26   #32
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Sist vi var på hyttetur med venner møtes vi på en butikk og handlet inn sammen, sånn ca halvparten av varene hver, ordner alt sammen både av arbeid og matlaging. Sist jeg og barna var tre netter på hytta med mine foreldre, betalte jeg den ene middagen. Pleier ellers å ha med meg litt snacks, alkohol og noe godt pålegg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 15:26   #33
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Alle tar med det av pålegg/drikke/brød/digg de vil ha/trenger.

Familie 1 fikser middag fredag, familie 2 fikser middag lørdag etc. Går an å avtale hva som skal lages på forhånd.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 18:10   #34
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hadde du invitert uten å ta noe initiativ til at de skulle bidra med mat og drikke? I så fall synes jeg du er ganske rar.

Det var mannen som hadde invitert. Når jeg inviterer pleier sånt å være avklart på forhånd. Mannen hadde ikke avtalt noe som helst.

Synes du jeg er rar som reagerte på at de var her i 3 dager og fikk absolutt alt servert?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 18:15   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Ja, det syns. Jeg egentlig. Dette er ikke et område der skikk og bruk er opplest og vedtatt, så det blir dumt å forvente noe som helst. Er man invitert, så er man invitert.

Vi er ikke drevne på hyttebesøk, men har veldig, veldig mye besøk her hjemme. Det varierer fra svigermor som kommer og omtrent overtar hele husholdningen, inkludert handling, til mine foreldre som kommer og "sitter på stas" og kun bidrar med å bære fatene fra bordet. Begge deler er greit. De er forskjellige. Og de er velkomne med hver sine forutsetninger.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 18:20   #36
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Jeg er enig med Polyanna, hvis ingenting var avklart på forhånd så er det ikke urimelig å ikke bidra med så mye, selv om man selv ville gjort det.

Det får bli en lærdom til deg og mannen om å forventningsstyre bedre neste gang.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 18:33   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det var mannen som hadde invitert. Når jeg inviterer pleier sånt å være avklart på forhånd. Mannen hadde ikke avtalt noe som helst.

Synes du jeg er rar som reagerte på at de var her i 3 dager og fikk absolutt alt servert?

Ja, det synes jeg. Jeg synes ikke det er så rart å tro at det er sånn dere vil ha det når dere har invitert og ikke sagt noe om at de må bidra med noe som helst.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 19:28   #38
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Jeg synes slett ikke du er rar. Men det er sikkert fordi absolutt alle jeg kjenner alltid spør om de skal ta med noe - enten det gjelder dagsbesøk eller besøk som varer i flere døgn. Det er klart man kan be andre ta med noe, men det sitter langt inne hos meg, altså. Jeg opplever definitivt at det finnes skikk og bruk på dette feltet - og det er at inviterte hyttegjester tilbyr seg å ta med noe, også tar man dialogen derfra.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 19:36   #39
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Ja, jeg har heller aldri opplevd dette.... det ble en veldig dyr helg... Jeg kunne ALDRI dratt på en 3- dagers tur til andre og fått absolutt alt servert uten å mukke, derfor tror jeg liksom ikke andre gjør det heller, og derfor ble jeg liksom veldig tatt på senga...

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 21:53   #40
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat på hyttetur

Jeg synes heller ikke du er rar. Såfremt det ikke er nær familie/veldig nære venner, ville jeg synes det var rart at de ikke tilbydde seg å bidra med noe. Selvsagt kommer det i tillegg helt an på settingen. Om dere for eksempel ofte blir invitert til dem på middag ++ andre ganger i året og så videre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no