Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Samer og særrettigheter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-13, 13:55   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.435
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samer og særrettigheter

Idag lanseres samisk myteknuser. Ganske trist egentlig at det er nødvendig å lansere en slik nettside, men det er det altså.

Her er en kronikk fra bidragsyterne bak nettsida.

Sitat:

Det er et hav av fordommer og misforståelser der ute, som roter til debatten om samer og samiske forhold. Når vi hører folk si i fullt alvor at de tror alle samer kommer fra Indre Finnmark og driver med rein, er de eneste som har rett til å fiske nord for polarsirkelen og har lyst til å ta stemmeretten fra andre nordmenn, er det tydelig at skoleverket og offentligheten ikke klarer å levere grunnleggende fakta om hvem vi er og hva samepolitikken består av.

Derfor skrider vi selv til verket.

Bra jobba, sier jeg!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 13:56   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.435
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

De nevner bl.a. myten om at samer kan kaste gand over andre:

Sitat:

Men senest i fjor gikk Porsanger-politiker Thorvald Aspenes (Frp) ut i Finnmark Dagblad og beskyldte sametingspolitiker Olaf Eliassen for å ha brukt trolldomskunst til å påføre ham helseplager. Hvis vi samer virkelig hadde slike evner, ville nok flere politikere ligget hjemme med migrene heller enn å stå på talerstolen og anklage oss for svart magi.

(min utheving)

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:00   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Jeg likte siden!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:05   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Jeg leste kronikken og tenkte to ting:

  • så trist at det er nødvendig å skrive en slik kronikk
  • så bra skrevet den var
Helt enig med deg: Bra jobbet!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:06   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Den var bra, ja!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:11   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

I år satte vi ekstra fokus på samisk språk, kultur og litteratur i norskfaget på Vg3 på skolen der jeg jobber; vi hadde både forfatterbesøk, besøk av språkforsker fra Universitetet i Tromsø og jobbet generelt masse med temaet. Elevene satte kjempestor pris på det, følte at de lærte mye, og mange sa i loggene sine etterpå at de hadde møtt seg selv i døra i forhold til enkelte fordommer. Det er trist at det er sånn i 2013, selv om ingen av elevene mine hadde så grove fordommer som det du nevner over her.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:27   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Med samiske aner og som én del av samemanntallet sier jeg bare: Go, go, go!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:29   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.435
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

"Nordmenn" blir sjelden konfrontert med andre nordmenns uttalelser i lunsjpausen f.eks. Men sånn er det for mange.

"Dokker sama meine jo at...."

Er så lei av det!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:36   #9
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Enig med du i det, -ea-. Til og med jeg er driiiitlei alle vitsene som møter meg på min vei. Det er knapt folk som vet at jeg er det, og det handler mye om at jeg tidligere har brent meg. Hvis jeg sier det til noen, så får jeg det i fleisen igjen og igjen og igjen og igjen og ig ... Til det kjedsommelige! Kolleger må alltid dra en samevits eller 10, erte med at jeg nok egentlig trives best på vidda med lukten av rein and so on. Sa jeg at jeg var driiiiitlei!??

Jeg er stolt av mine aner, deler gjerne med barnehage, skole etc., men jeg har sluttet å fortelle det nye bekjentskaper/kolleger etc.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 15:13   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg er stolt av mine aner, deler gjerne med barnehage, skole etc., men jeg har sluttet å fortelle det nye bekjentskaper/kolleger etc.

Så utrolig trist at det skal være slik.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 15:26   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Veldig godt skrevet - og veldig trist at det faktisk må til.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 15:33   #12
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Et "festlig" stunt i 17. maitoget i Moss viser hvor aktuelt dette er:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.11038689

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 16:15   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Jeg synes også det er trist at slike (tåpelige, for det er sjokkerende hva folk tror) myter faktisk er nødvendig å dementere.

En annen ting også som jeg har tenkt på er at da jeg var på Hawaii en vinter så var det masse ord som var hawaiiske og som alle brukte.

Men her i Norge, hvorfor kan ikke alle en god del helt vanlige samiske ord?* De fleste ikke-samer kan jo ingen samiske ord. Jeg synes det er merkelig og sannsynligvis veldig betegnende på hvor lite samisk kultur har vært verdsatt.





*jeg er fullt klar over at det finnes mange samiske språk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 16:53   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Jeg leste kronikken i dag tidlig, likte den godt!

Husker at vi hadde en uke eller noe slikt hvor samisk kultur og historie var tema på barneskolen. Vi lærte noen ord, tegnet flagg og slikt. Jeg husker det som svært positivt, men skulle ønske jeg kunne mer, og at det var en større del av pensum i hele skolegangen. Kanskje det er det nå?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 17:03   #15
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Hos oss er det en uke hvert år. Hvertfall i barneskolen. På ungdomskolen er jeg ikke sikker.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 17:12   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

I pensum i naturfag på ungdomskolen er det nevnt samer en god del, halvparten av kapitlene nå i 10. klasse har noe om samer. Problemet for meg er at jeg synes det er vanskelig å finne videre informasjon om temaene. Nå er det en stund siden jeg har søkt på nett, men jeg skulle ønske det var lettere tilgjengelig.

Hvis noen vet om steder setter jeg stor pris på å bli informert.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:42   #17
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Enkelte er jo så snevre at de inkluderer alle nord for Trondheim inn i dette også.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:50   #18
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Det samiske er godt inne læreplanene i mange fag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:58   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Men her i Norge, hvorfor kan ikke alle en god del helt vanlige samiske ord?* De fleste ikke-samer kan jo ingen samiske ord. Jeg synes det er merkelig og sannsynligvis veldig betegnende på hvor lite samisk kultur har vært verdsatt.
.

I forhold til områder hvor det bor mange samer er jeg enig.

Selv har jeg aldri hørt noen tale samisk "live", så at jeg skulle snappe opp samiske ord og uttrykk er jo helt utopisk. Og jeg antar jeg ikke er den eneste. De samene jeg har møtt og jobbet med har alle talt norsk på jobb (ikke så rart om man jobber på Østlandet, kanskje), og flere har heller ikke kunnet samisk selv. Så da blir det vel slik?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 22:06   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samer og særrettigheter

Jeg er same som ikke bor nord for trøndelag, som ikke eier rein, som ikke snakker samisk eller har et åpenbart samisk navn etc. Det er så ingen tror meg, skulle jeg fortelle. Så jeg er et godt eksempel på hvordan mytene er nettopp det; myter.

Ordrett tekst fra årbok på skolen da jeg var avgangskull, og et godt eksempel på den vitsingen jeg er fullstendig metta på:

"Bomull har tydelig samisk blod i årene med stor kjærlighet for samisk husflidkunst, reinsdyrdrift, joiking og snøscootere; lukten, lyden og formen av dem får henne til å tenne ..."

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no