Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-13, 13:04   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Etter forrige runde skjønte jeg jo at det er mange som meg. Sånne som gjerne vil ha liv og røre i hagen, men som aldri kommer til å prikle og drivhuselisere og planlegge linjer og tenke gjennom hva som skal komme når. Som bare blir lykkelig når det plutselig spirer en liten snøklokke i plenen:
- Oi! Plantet jeg det i fjor? Ja visst, det gjorde jeg, jo - da kommer det snart masse, masse mer!

Så, for oss uten plan, vi må jo også henge med på hva som absolutt må gjøres til riktig tidspunkt - og veldig gjerne også få lure tips fra Planleggerne.

Etter mange år med rosebusker, har jeg endelig lært meg at de skal beskjæres når bjørken spretter. Det er ikke ennå, ikke her, i hvert fall, men hvis været snur, skjer det vel plutselig. Så jeg følger med med argusøyne på museørene.

I dag fikk jeg plutselig for meg at plenen vel burde kalkes og gjødsles, og i stedet for å løpe til plantasjen, så kom jeg på at jeg kanskje kunne sjekke garasjen. Og jaggu, der sto det en pose fra i fjor. Og en fra i forfjor. Så nå har jeg gjort det.

What's next?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:08   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Hvis jeg hadde hatt hage, Candy, ville jeg vært akkurat som deg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:13   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Så fin tråd, Candy! :følger med:

Vi klipper hekk og rydder vekk døde planterester fra i fjor i dag, vi. Hunden har gjenoppdaget Hagen og løper rundt som en liten virvelvind.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:27   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg tenker jeg venter med å gjøre noe til det ikke ligger 30 cm snø over størsteparten av hagen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:38   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Hos oss er det bart, så vi kjører i gang.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:41   #6
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Vi har flyttet og fått tre ganger så stor hage. Aner ikke hva som dukker opp her nå. Trenger seriøst en Gardening 101 lesson jeg, har virkelig ikke peiling på hage.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:48   #7
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Fin tråd! Her føler jeg meg hjemme. Jeg er en wanna-be-gardner, men hvert år kommer det like brått på: ÅJA, - jeg burde ha sådd for lengesiden, ja!!
I dag har mannen kostet av plattingen og rakt litt der det var tørrest. ( Jeg satt pent i en trapp og solte gipsen ) Kom på at vi bør slenge ut noen plenfrø der plenen er dårligst, men venter vel litt til.

Vi hadde forresten ei snøklokke i hagen, men jeg flyttet den... Og nå husker jeg ikke til hvor...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:48   #8
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg er også litt accidental gardener, men elsker å pusle i hagen selv om den store Planen ikke finnes.

Inspirert av deg tat jeg turen ut i garasjen for å se om jeg finner kalk og gjødsel til plenen! Spørs om ikke hekken min (rosespirea) blir klipt ned i løpet av helgen også. Rosene skal få vente litt til.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 14:05   #9
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Denne tråden er perfekt for oss! Vi tar ikke de store prosjektene i år. Det skal kanskje dreneres, og det skal byttes vinduer og panel her en eller annen gang (borettslag). Da kommer folk til å tråkke og grave i hagen. Så i år (i dag faktisk) bare klipper og luker vi bort det som er dødt fra i fjor, rensker opp litt, og venter og ser hva som dukker opp. Det er første vår i huset - vi flyttet inn i fjor sommer, så vi husker ikke helt hva som er her.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:12   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Abonnerer.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:16   #11
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Abonnerer.

Jeg og!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:22   #12
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg har krokus i plenen fra i forfjor. løkene jeg kjøpte i høst kom aldri i jorda. I dag skal jeg kjøpe kost, og skru opp oppheng til kost og rive. Så ta en kaffe i sola.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:47   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Klippe hekk, altså? Er det lurt?

Når skal vi så plen? Min er mest mose.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:57   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg fant igjen plenen min for bare en liten uke siden, så jeg er fortsatt på raking av vissent løv fra i fjor. Kalking skal gjøres i regnvær, har jeg lært, og det har vi faktisk ikke hatt på over en uke (hvis jeg ikke teller med snøen som falt i natt).

Og jeg er akkurat en sånn gartner som deg, CD.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:25   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

... og jeg kalker på den første soldagen vi har hatt på en uke. Jeje.

Det er så vått i mosen likevel, jeg tror det skal gå greit.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:36   #16
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Nå passer det finfint å ruske opp litt i blomsterbedene - fjerne døde planterester, og luke vekk dødt ugress mens jorden ennå er fuktig, og før det begynner å spire igjen. Plenen kan ha godt av en omgang med riva for å få litt luft.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:46   #17
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Men rake plen mens det fortsatt er vått altså?

Vi har også masse mose i plenen. Tror gjødSel er med på å knekke den? Vi må gå etter med plenfrø flere steder også men jeg tror det kan vente litt.

Klippe hekk ja Candy, pleier alltid å tA den tidlig, og da vokser den jevnt og f t utover sesongen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:49   #18
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jada, det går fint an å rake på en våt plen. Det er også riktig at gjødsel er et godt middel mot mose. Visstnok er mose mest vanlig i næringsfattig jord, så får man mose kan det være ett tegn på at det trengs mere gjødsel.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:50   #19
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Kalk og gjødsel altså.
Hva slags? Plantasjen har?
Bare slenge på, og håpe på det beste?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:59   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg raker og rydder og kaster ting. Kalke og gjødsle plen har jeg aldri gjort, så jeg bøyer meg i støvet for the accidental gardener.

Det er direkte dødsgøy å forkultivere og prikle, det kan anbefales så til de grader! Store fine planter som kan enten omplasseres til større potter eller ut i hagen. For dem som ikke er koplett crazy, så går det jo an å så feks :



36 planter er jo sånn passe i vinduskarmen.

39,- på clas ohlson. Også trenger du litt så og kaktusjord og så kan du så noen fine lettestelte planter som gror godt.

Kommer du over til Bergen skal du selvsagt få noen av meg, accidental gardeners kan gjerne være receiving gardeners?

Eller du kan prøve disse garanterte suksessene:

  • Cosmos
  • Nicotiana
  • Dahlia
  • Primula
  • Ringblomst

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 20-04-13 kl 20:04.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no