Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Den store komposttråden

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 22:48   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den store komposttråden

Vi trenger en kompostressurstråd her. I hvert fall trenger jeg det.

Så - hvem komposterer, hva er bingestatus og ellers alt som vi lurer på!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 22:54   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg har altså vært på kompostkurs i regi av det lokale renovasjonsverket med kursholder fra Grønn hverdag og hentet i forrige uke min KompostBjørn!



http://www.strombergs-plast.no/kompo...postbjoern.php

Jeg startet opp på lørdag/søndag med hageavfall og nyklipt gressavfall (vanligvis har klipper vi med bioklipp, men vi brukte oppsamler for å få materiale til å starte opp). I går var komposten i full gang og vi hev oppi første dunk med matavfall. Skikkelig happening.

Jeg har bestilt kompostlufter fra hageredskaper.no og ellers googler jeg stadig om ting er komposterbart eller ei.

Mellomlagspapir: Jepp
Vinkork: Njei
Fuglefrørester: Har ikke funnet noe godt svar på denne

Jeg er på full jakt etter trådløs temperaturovervåkingsstystem slik at jeg kan sitte i stuen og se på hvordan bingen min har det. Tips mottas med takk.


Stay tune.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 10:18   #3
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.338
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Den store komposttråden

Vi komposterer. Jeg putter matavfall i bøtta, resten ordner mannen.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:00   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Hva slags kompostlufter bruker mannen? Mothake- eller skruevarianten?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:02   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Nå måtte jeg inn for å sjekke hva slags realityshow dette var.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:20   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Bare vent, snart setter jeg opp webcam, Maverick.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:21   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:27   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Spennende! Dette kan vi kanskje ha på hytta. Kan moderne kompiser overlates til seg selv i perioder?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:30   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Utfordringen vil være å få til jevlig lufting hvis det er snakk om varmkompost.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:32   #10
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.338
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Den store komposttråden

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva slags kompostlufter bruker mannen? Mothake- eller skruevarianten?

Jeg aner ikke. Det er en kjempegammel kompostdunk som egentlig ser hjemmelaget ut, så det er neppe noe fancy tilbehør på den. Tror kanskje den er antikk.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:34   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Foreløpig kjører jeg legovarianten, for jeg har ikke kjøpt kompostbingenTM enda. Jeg vet ikke hvilken jeg vil ha.

Nå sparer jeg bare på kompost som jeg skal legge oppå nyvendte pallekarmkasser, Jeg skal spa inn hestemøkk og legge kompostpå toppen og aviser oppå. Men skal jeg ha på møkk først til våren, kanskje?

Jeg samler matavfall i en bøtte under vasken og setter ut når den er full, ute står en bøtte med en bøtte oppå og det synker sammen og jeg stuer det hele i hop.

kaffegrut
grønnsaksrester, skall og grønt
middagsrester
brød
alt av hageavfall, men ikke ugress

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:36   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Jeg aner ikke. Det er en kjempegammel kompostdunk som egentlig ser hjemmelaget ut, så det er neppe noe fancy tilbehør på den. Tror kanskje den er antikk.

Shabby chic.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:38   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Møkk skal på til våren, ellers renner alle godsakene vekk med smeltevannet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 12:05   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg komposterer, men vet ikke hvor riktig det jeg gjør er. Det blir jord da.

Jeg har to kompostbinger. De er i tre og isolerte til varmkompost. Vi komposterer matavfall og bruker kompoststrø mellom lagene. Jeg legger ikke i så mye hageavfall, simpelthen fordi det blir så fort fullt da. Jeg har en stor hage. Men litt gress går i og kvister i små biter.

Jeg tømmer ca to ganger i året. Da kan jeg grave ut ca halve bingen full av mørk jord, stappfull av mark. Denne legger jeg rett på bedene blandet med innkjøpt jord. Da jeg begynte med pallekarmer i vår så blandet jeg halvparten kjøpt jord og jord fra komposten og der har det vokst veldig godt.

Jeg vet ingenting om hvor varmt det er i den. Men det damper godt når jeg åpner den. Den gikk kald en vinter, og da tipset Fadese meg om å helle i varmt sukker vann. Det satte den i gang igjen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 12:10   #15
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg har kjempelyst til å starte med kompostering, men syns det virker littegrann styrete egentlig...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 20:54   #16
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Den store komposttråden

Vi har kompostert i 5 år, med samme binge som veronal har. Ingen problem med bingen, bortsett frå at gummipakninga/"strikken" som ligg under ytterlokket har ein tendens til å falle av. Eg har framleis ikkje hugsa lime den fast, men det er nok eit ok prosjekt for ein limpistol...

(Utan denne pakninga blir det fort for kaldt nedi bingen dersom det ikkje tilførast ny masse ofte, og om vinteren.)

Vi komposterer alt matavfall i den, unntatt store bein (ribbe, kotelettar osv). Bein tek lang tid å kompostere. Mellomleggspapir (AKA "tømme Ungens matboks") går fint, samme med kaffefilter, teposar, serviettar, tørkepapir osv. Og altså kjøtt, fisk, potetskrell, avkapp, restar, mugne greier osv.

Vi har ikkje hatt hageavfall oppi, bortsett frå aller første gongen. Det tek for stor plass, og vi har kaldkompostbingar til det. Så då blir det matavfall og varierande mengder strø - i sumar ingen strø strø sidan mai, trur eg, har gløymd å kjøpe. Det komposterer tydelegvis lell.

Vi har ei 5-litersbøtte med lokk på benken. Før hadde vi lita (3l?) pedalbøtte, men innebøtta gjekk i stykker og det var litt tungvindt å måtte ta ut innerbøtta for å kunne fylle den utan å halde oppe lokket. I vår familie - 2 vaksne og 1 barn (vel, 2, men den yngste komposterer lite) - BØR bøtta tømmast 3 gonger i veka, og MÅ tømmast 2. Vi lager all mat frå grunnen av, spiser (og skreller) ca 2-3 kg gulrot i veka, og kaster skorper+litt til frå ca 5 skiver om dagen.

Dette er iallfall meir enn nok til å halde liv i bingen heile året. Eg pleier å røre i den kvar gong eg tømmer, iallfall når det ikkje er for kaldt og vått ute. I vinter komposterte den heilt greitt, forrige vinter fraus den. Skilnaden var at då var det kaldare, bøtta inne vart tømt sjeldnare og pakninga rundt lokket hadde løsna.

Vi har prøvd å tømme den to gonger i året, vår og seinhaust. Då fjerner vi det som ser ferdig ut gjennom "bakluka", og resten ramler til bunns. Jorda som er gravd ut etterkomposterast eit år, det er mogleg det ikkje er nødvendig, men det har blitt sånn. Karsetest anbefalast før jorda brukast: så karse i jorda, spirer dei så er jorda ok, om frøa ikkje spirer så må jorda ligge og ferdigkompostere seg.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 21:20   #17
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg melder meg. Har varmkompost som vi måtte tømme helt fordi vi flyttet den. Derfor er jeg nesten på nybegynnerstadiet igjen. Det er ikke kommet skikkelig igang hos oss ennå, og lukter litt, hvertfall når en tar av lokket. Jeg har brannslokket med å slenge et par spadetak av ferdig kompostert kompost fra i fjor over, den står så lagelig til modning i en binge ved siden av. Det er sikkert sløsing med fin møkk, men på lang sikt skal det jo ende opp som det samme. Så nå lukter det hvertfall greit.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 21:56   #18
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.910
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den store komposttråden

Har holdt på i to år, og har samme binge som deg, Veronal.

Men kompostlufter har vi aldri hatt. Hvorfor trenger vi det?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:10   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

For å lufte komposten. Hullene (altså lufttilførselen) er i bunn. Det er jo en oksidativ mikrobiologisk nedbrytning av organisk materiale som skal skje. Uten luft, ingen oksidativ nedbrytning - da vil det i stedet skje en råtning under reduserende forhold og man får dannet illeluktende gasser (metan) som er bra i bioanlegg hvis man kan samle opp og fylle på busstanker og sånt.

Etter hvert blir det tettere materiale i bunn slik at det blir vanskelig å få lufttilgang, da bruker man en kompostlufter som man stikker nedi og lager luftehull gjennom komposten. Sånn circa.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:13   #20
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg har fortalt at dette er mitt science project? Hm?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no