Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-12, 09:44   #21
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Av og til byrjar eg å lura litt. I går sat eg og planlagde hage, kikka i katalogar og gjorde notater. I dag vakna eg til ungar som forkynte at vi har fått snø!!

Når den ikkje er komen innen midten av januar, kan den godt halda seg heilt vekke er mi meining. Dessuten er det plussgrader og snøen er våt og ekkel.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 10:25   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har ikke de helt store hageplanene i år. Vi skal forsøke å få hagen til å se presentabel ut, sånn minimumsinnsats, tenker jeg. Siden vi har tenkt å flytte, orker jeg ikke bruke mye tid på det, utover det ordinære vedlikeholdet. Vi har hatt planer, men ikke kommet i mål, og da kan neste eier heller få gjøre det de vil.

Men jeg har nå litt planer om å så litt grønnsaksfrø da. Egentllig veldig dumt, siden det jeg liker best er tomatplanter, og de... vel, de jeg hadde i fjor ble knyttet fast oppgjennom veggen. Det er ikke helt egnet for å ta med på flyttelasset... Vi vet jo ikke når det bir flytting, bare at det skal bli, helst i år, så jeg vil så litt, men prøve å begrense meg. Vurderer busktomater.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 10:47   #23
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Hagen på oppsiden er ferdig. Helleplass med steinmur. Hagen på nedsiden er ferdig med svært treterasse og trapp ned til lekeplassen *pjaktisk*
Men vi mangler noen hagemøbler og jeg skal lage til en kjøkkenhage. Til våren...kanskje.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 22:23   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Nå er det jo mars, og hagene titter vel frem?? Her har vi fått opp ny veranda, og det blir SÅ bra! Vi er i gang med å planlegge hagen og platting og blomsterbed. Jeg må finne ut hva som egner seg i en veldig solrik skråning, som ikke stikker og ikke blir for høyt. Også må jeg finne ut hvordan man bygger lave verandakasser.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 22:24   #25
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har akkurat sådd knutekål. Lilla og grønne!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 22:28   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg må også ha noe grønt i potter på baksiden av huset, som tåler skygge godt og som det er litt størrelse på. Har lyst på kule på pinne-plante, sånn grønn dott på toppen av en pinne.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 22:31   #27
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Enn sånn en, som står i sinkpotta her.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 23:47   #28
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Vi (jeg og lillesøster) har rensket opp i pallekarmene og lagt på ny ramme med duk. Snart snart snart skal vi så spinat og sette løk. I tillegg har vi raket litt her og der, men lar det meste ligge til gresset har kommet litt mer i gang. Nå gleder vi oss over nye spirer hver dag. Syrinen er sprekkferdig, det er hvite krokus langsetter hele hekken og snart haugevis av tulipaner i morgensolbedet. Blåveisen kommer nok i morgen tenker jeg. Jeg er (som vanlig) full av planer for den kommende hagesesongen. Ekstra morsomt at lillesøster ikke får nok av å være med og hjelpe til. Hun ble belønnet med egne hansker og sin egen krafse i går.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 09:35   #29
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg klør i fingrene etter å komme meg ut og ruske opp litt i bedene. Jeg lar staudene visne ned om høsten og fjerner ikke blader og slikt før nå på våren, så det ser jo litt stusslig ut. Kanskje jeg klarer ei økt i hagen senere i dag. Vi har en potentilla-hekk som skal klippes helt ned denne våren også, samt at kjøkkenhagen må klargjøres. Litt å finne på med andre ord.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 09:39   #30
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg er redd vi må spa opp plenen fra i fjor og kjøpe ny. Mannen gadd aldri å klippe gresset før det ble høst selv om det så helt vilt ut der ute (jeg var som kjent gravid og dårlig), og nå har det døde gresset laget ei hinne over det hele slik at mosen har fått gro flott under der..
Det føles som vi må fikse på det vi gjorde galt hvert år. Et år brukte han jo halve sommeren på å få bort den gigantiske malingflekken han hadde sølt på platningen året i forveien.

Men i hvert fall. Jeg skal:
1. Male gjerdet ferdig
2. Finne benk
3. Vaske + olje platningene
4. Finne sommerblomster

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 09:45   #31
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Plenen lar seg fint redde, Appelsin. Dere må ut og rake den slik at dere får vekk en del av det døde, og får luft i plenen. Så går dere på med mosefjerner dersom det er mye mose. Pass på at dere ikke klipper plenen for kort i sommer, og så kan det være lurt å strø på sand (0,5-1cm over det hele) for å gjøre jorda mere porøs og luftig. Mose trives godt i næringsfattig gjord, så det kan også være til hjelp å gjødsle plenen godt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 09:50   #32
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Å, skriver vi lister altså.

Her blir det nogenlunde slik:
1. Male rekkverk på verandaen
2. Se på at håndverkerne bygger ferdig platting og trapper rundt huset
3. Bygge rekkverk til p-plassen og male dette også
4. Beise plattinger og verandagulv, lekestativ og deler av lekehus
5. Rydde opp, finplanere og få på ferdigplen på ca. 70 kvadrat av plenen som er grovplanert nå
(6. Bygge platting nede på forsiden av huset med trapp ned i hagen
7. Plante og dandere blomsterbed i skråning på hver side av nevnte trapp)
De i parantes er veldig avhengig av penger OG tid.

Alt i alt skal vi gjøre vårt ytterste for å komme vekk fra jordhaugen som blir gjørmehaug når det regner.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 09:58   #33
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har et bed som ikke får så mye sol enda, så der har ikke krokusen kommet enda. Ikke tulipanene heller. Men på forsiden av huset titter det såvidt opp noen grønne spirer fra krokus (tror jeg).

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 10:04   #34
Patsy
Ingen tittel
 
Patsy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 976
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er redd vi må spa opp plenen fra i fjor og kjøpe ny. Mannen gadd aldri å klippe gresset før det ble høst selv om det så helt vilt ut der ute (jeg var som kjent gravid og dårlig), og nå har det døde gresset laget ei hinne over det hele slik at mosen har fått gro flott under der..

Ahh, da skjønner jeg hvorfor plenen vår ser slik ut som den gjør nå.
Vi flyttet sent i fjor høst og da var gresset langt men vi rakk ikke gjøre noe med det før snøen kom, jeg hadde mer enn nok med å få pakket ut flyttelasset og male inne.
Nå er det så mye mose på plenen også ligger den en sånn hvit hinne over noen steder. Ser ut som spindelvev.

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Plenen lar seg fint redde, Appelsin. Dere må ut og rake den slik at dere får vekk en del av det døde, og får luft i plenen. Så går dere på med mosefjerner dersom det er mye mose. Pass på at dere ikke klipper plenen for kort i sommer, og så kan det være lurt å strø på sand (0,5-1cm over det hele) for å gjøre jorda mere porøs og luftig. Mose trives godt i næringsfattig gjord, så det kan også være til hjelp å gjødsle plenen godt.

Det hørtes ut som en stor jobb. :uerfarenhageeier:

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 10:12   #35
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Mitt viktigste prosjekt i år er å finne løsninger som beskytter tulipanene, rosene og kattosten fra rådyrene. Jeg har prøvd diverse, men jeg sliter. Det hadde vært veldig gøy å få nyte synet av blomst på de nevnte plantene som jeg etter hvert har ganske mye av i hagen.

Om en ukes tid skal jeg så, men det blir kanskje begrenset til erteblomst og cosmos. Resten tar jeg rett på voksestedet når vi kommer fra Kypros i midten av mai. Da håper jeg å så litt grønnsaker.

Mannens hovedprioritet denne sommeren er å ferdigstille utenfor og rundt garasjen. Når vi har gjort det, vil jeg sette ned noen klatreplanter som skal få vokse opp på garasjetaket (blåregn kanskje).

Det vil har gjort så langt er å hogge ned en stor gran på naboens tomt, samt den årlige beskjæringen av småbusker for å beholde fjordutsikten. I tillegg har jeg klippet ned alle døde stauder fra i fjor.

Snart skal vi i gang med raking, gjødsling og luking. Jeg skal også utvide en del bed. Blant annet med planter som jeg hvert år kjøper på markedsdagen til det lokale hagelaget.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 10:15   #36
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Patsy, her.

Det hørtes ut som en stor jobb. :uerfarenhageeier:

Neida, det er ingen stor jobb. Rake plenen gjør man en dag solen varmer godt. Man tar det i sitt eget tempo, gjerne avbrutt av noen slurker avkjølet hvit vin, eller en kald cider. Skikkelig kosearbeid altså. Mosefjerneren strør man utover - det er jo ingen jobb å snakke om. Det samme med sand. Strø den litt rundt og rak sanda utover - se forøvrig pauseforslaget over. Man kan gjøre dette i mange små omganger, og det trenger hverken være tungt eller kjedelig. Gjødsle plenen gjør man i samme farta som man gjødsler blomsterbedene. 5-10 minutters arbeid mens man venter på at grillen skal bli varm.


Min egen liste forøvrig:
1. Rydde blomsterbedene.
2. rake plenen.
3. Vaske og olje terrasse og trapp.
4. Male hagebord og trebenker.
5. Direkteså vårblomster.
6. Klippe ned potentilla og beskjære roser.
7. Vende fjordårets kompost, samt ta ut kompost som har modnet ett år og spre den i bedene.
8. Vaske trekkene til hageputene.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 10:31   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Min liste er egentlig:
Finne ny hage. (altså, egentlig, finne nytt hjem, og derved kommer det hage på kjøpet.)

Deretter er det meget uvisst, ettersom det ikke er avklart om vi går for "et hus noen har bodd i", har et aktuelt for visning nå i helga, som i så fall innebærer at vi i pinsehega flytter inn i et hus som har et mål tomt, beplantet i ukjent grad, eller om vi går for et nybygg, vi har et aktuelt prosjekt her også, som betyr at vi i november flytter inn i et hus hvor der er ei tomt som er klargjort for å lage hage når snøen forsvinner neste vår...

Jeg HAR allerede luket (og fjernet en pose med kattedritt) fra blomsterbedene utenfor inngangen vår, og plantet ned litt blomster der i tillegg til det som finnes av løkblomster, sånn at det ser trivelig ut for megler, fotografering og visning.

Vi skal rydde opp på verandaen i helga tenker jeg.

Og ellers har jeg ikke så mange planer enda.

På loftet har jeg noen spirer av tomat (det ble bare en tomatspire. Skuffet, men sår ikke mer grunnet nevnte flytteplaner, og logistikken med få dem med seg...) og paprika og chiliplanter, som jeg er spent på. Og i stuevidnuet står ei potte med ørsmå spirer av jordbærplanter. Sistnevnte får antakelig enten plass i den hagen vi evt overtar, eller (derssom det blir nybygg i november) i hagen til min bror. Siden vi i så fall blir å bo hos ham i noen mnd, og han HAR en hage som er helt tom og klar for å fylles med saker og ting, for han flyttet inn i nybygg på nyåret. De har ikke gress engang, så klart de vil ha 20 jordbærplanter, sant? Prioriteringene i rett rekkefølge!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 10:31   #38
Patsy
Ingen tittel
 
Patsy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 976
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Takk for gode tips, Marit K. Dette skal jeg vel greie.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 12:55   #39
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Plenen lar seg fint redde, Appelsin. Dere må ut og rake den slik at dere får vekk en del av det døde, og får luft i plenen. Så går dere på med mosefjerner dersom det er mye mose. Pass på at dere ikke klipper plenen for kort i sommer, og så kan det være lurt å strø på sand (0,5-1cm over det hele) for å gjøre jorda mere porøs og luftig. Mose trives godt i næringsfattig gjord, så det kan også være til hjelp å gjødsle plenen godt.

Du tror det altså?
Jeg har raket litt i dag, men ble bare deppa av det. Heldigvis er det ikke store gressflekken, men det skulle jo liksom være gresset vårt likevel..

Når skal jeg i så fall strø på sand? Spesiell type sand? Trekker det ned i jorda på et vis? Hva med kalk (regnet er jo så surt her vest)?
Vi bruker kantklipper til å klippe plenen ettersom vi har så lite areal - blir ikke det trøbbel om vi strør sand på? Jeg er helt grønn på sånt som dette. (grønn )

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:41   #40
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Første plan er å få opp trampolinen, helst i helgen.

Spent på tulipanbedet mitt, jeg gravde opp hele bedet og samlet gamle tulipanløker og kjøpte en haug med nye løker. Ingen tegn til at noe vil spire sålangt.

*I år skal jeg kalke og gjødsle plenen. Har ikke gjort det på etpar år. Den nye naboen har hogd vegg mange trær og buskas langs gjerdet, det var egentlig ulovlig å ha så høyt villniss med forrige eier ga blaffen.
Så det har blitt så lyst og fint der så nå håper jeg plenen blir fin der i år.
*Så til med plenfrø der det er stygge felt, uti mai når plenen begynner å spire

*Vi skal pusse en mur som ble satt opp i fjor. Planen er å plante noe klatrebusas der, sånn som blir rød på høsten og som dekker litt av muren så den ikke blir så ruvende.

*Og så skal vi, eller det blir nok jeg som må male gjerdet etpar strøk,
*burde få malt huset et strøk også... får se.
*male et avlastningsbord
*olje terrassen
*

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 11-04-12 kl 08:36.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no