Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ideer til en reinkjøttgryte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 16:51   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ideer til en reinkjøttgryte?

Jeg har kjøpt et halvt reinsdyr og delt med svigers. Jeg sitter igjen med bl.a. noe grytekjøtt. Jeg kunne tenkt meg å bruke det til noe annet enn en gryte med rømme, geitost, einerbær osv. Hva med noe over mot det indiske? Er det noen som har erfaringer med hvilke krydre som kan gå spesielt godt eller dårlig sammen med rein? Noen måte man bør behandle det på? Jeg må ærlig innrømme å ha lite erfaring med rein.

Og hva søren bruker man ribbeina til? De sitter sammen i en lang tynne ribbe med lite kjøtt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:07   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Reinsdyr er ganske kjedelig kjøtt, synes jeg, så det å vri det over i en indisk gryte, kan bli interessant. Siden det er svært magert, bør det være fylde i sausen, men det vanskelige er vel å ikke la krydder overdøve kjøttsmaken.

Einerbær, rosmarin, merian, timian og estragon har vi prøvd med godt resultat. En god rødvinsaus kan også gjøre susen.

Ribbeina bruker jeg som regel til å lage kraft av.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:10   #3
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Ribbeina høres ganske ubruklige ut til et fullverdig måltid.
Kok kraft på dem til bruk i supper, sauser etc.

Liker godt reinsdyrskav servert på denne måten jeg da:

Reinsdyrskav/finnbiff
4 porsjoner

500 g reinsdyrskav
1-2 ss smør
2 grovhakkete sjalottløk
250 g sopp champignon, østerssopp eller kantareller
1/2 beger Snøfrisk
1 dl crème fraîche
1,25 dl kraft
1 ss balsamico- eller sherryeddik
1 ts knust enebær (apoteket)
2 kvister frisk timian el. 1 ss tørket
salt og pepper

Tin kjøttet halvveis. Smelt smøret i varm panne og surr kjøttet et par minutter. Tilsett sjalottløk og stek ett minutt til. Ha i soppen som du har skåret i skiver og surr ytterligere et par minutter. Hvis du ikke har vilt- eller annen kjøttkraft kan du jukse litt med Knorr Viltfond. Bland Snøfrisk og crème fraîche med kraften og eddiken til en jevn væske. Ha dette i kjøttblandingen sammen med enebær og timian og la småkoke i 5-10 minutter. Smak til med salt og pepper. Server med dampet broccoli med et dryss av sprøstekt bacon i bitte små biter, og hjemmelaget potetmos eller ris. gjerne med tilsmakt litt trøffelolje over hvis du har.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:14   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Det er også godt med kokt kjøtt, sursøt saus og poteter/ kokte grønnsaker.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:20   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Jeg har laget noe liknende denne en gang (denne fant jeg her):

Festgryte av rein.
INGREDIENSER:
1 kg kjøtt fra reinsdyrlår,
5 ss hvetemel,
1 1/2 ts karri,
1 1/2 ts paprikapulver,
1 ts salt,
smør til steking,
4 dl panneavkok,
3 løk,
6 ss tomatpure.

FREMGANGSMÅTE:
Skjær kjøttet i terninger og vend det i en blanding av mel, salt og krydder. Brun kjøttet i smør på pannen, legg kjøttet i en gryte, kok ut pannen og hell panneavkoket over kjøttet. Hakk løken, brun den og ha den i gryta. Kok det hele ved svak varme i 30 minutter før du smaker det til med tomatpure.

Serveres med ris eller loff, rosiner, bananskiver, ananas og peanøtter.

Hentet fra boken Samisk mat og kultur. Skrevet av Ardis Kaspersen Utgitt av Landbruksforlaget


Vi koker også kraft (dvs. vi lager kjøttglacé - inndampet kraft som er fettfri og har lang holdbarhet) på ribbeina.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:02   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Denne synes jeg er veldig god:

Reinskavgryte

1/2 løk - hakket
3 ss margarin
500 g reinskav, dypfryst
2 ss hvetemel
75 g bacon
150 g fersk sjampingjong i skiver ( jeg bruker heller 1/3 pk amerikansk grønnsaksblandig.)
salt, pepper,
1 dl vann
2 dl melk
3 -4 skiver brunost
1 -2 dl fløte

Surr løken i margarin i stekepanne til løken er blank. Ha løken over i en kjele. La reinskavet tine så mye at skivene kan tas fra hverandre. Brun reinskavet i margarin i stekepannen og dryss mel over. Legg kjøttet over i kjelen. Kok ut pannen men litt vann og ha det over i kjelen. Brun baconet og soppen raskt i stekepannen og ha det over i kjelen.
Kok ut pannen med resten av vannet.
Ha i salt og pepper over kjøttet.
Tilsett melk og ost. La det hele trekke i ca. 20 minutter. Tilsett fløte og la det koke i 5 minuter. Smak til med salt og pepper. Serveres med kokte mandelpoteter, rosenkål, grønne bønner eller erter og gulrøtter.

Jeg bruker og servere med ris i stedet for rosenkål, bønner mv..

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 19:16   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Pappa laget viltgryte med rødvinssaus i stedet for rømmesaus en gang de hadde gjester som ikke tålte melk, og det var så vellykketl at det har blitt standard nå. Da steker han masse sjalottløker og sopp, og deler opp gulrot og kanskje andre rotgrønnsaker, steker kjøttet i ganske store biter, og koker det i gryte sammen med rødvinssaus (som lages med gulrot og selleri og løkt stekt i smør og kokt med rødvin, deretter jevnet med mel). Rosmarin i, tror jeg, eller kanskje timian?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 22:46   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Du koker kraft på beina og lager saus. Du kan godt koke inn 2 deler kraft og 1 del rødvin til god saus!

Pære (hermetisk eller kokt i skukkerlake) er kjempegodt sammen med reinkjøtt. Einerbær og rosmarin er godt krydder til. Jeg vet ikke heeelt om indisk er det første jeg tenker på.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 17:54   #9
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

Jeg lagde en slags gulasj i dag av noen reinkjøttrester jeg hadde i fryseren.
Stekte reinkjøttet i litt olje. La det til side, og stekte en stor løk, noen hvitløksfedd, noen kokte gulrotrester og når alt var mørt, hadde jeg oppi en boks hakkede tomater, 4 ts. paprikapulver, hvitløkspepper, salt og 2 ss. eplesyltetøy (smak til- slik at gryten får en litt sur/søt smak.)

Både mann og barn syntes det var kjempegodt. Serverte det med ris og Nennemors gode grove rundstykker

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 18:07   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ideer til en reinkjøttgryte?

På Rehmans serverer de indisk/pakistansk hjort, regner med at du kan bruke reinsdyr på samme måte som du bruker okse eller lam i det indiske kjøkken.

Ribba er vel en slags kotelettkam

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no