Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-12, 17:16   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

[Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Min store, flotte hortensia har overvintret i potte ute. Ene og alene fordi jeg var lat i høst og ikke tømte pottene for vinteren.

Planten fra i fjor er ikke overraskende helt vissen, men til min overraskelse spirer det nede i potten og da blir jeg litt i stuss om hva jeg skal gjøre.
Er det noen vits i å la den vokse til og se hva som kommer? Kan det bli en fin plante eller blir det mest sannsynlig bare noen spinkle stengler?

Legger ved bilde og venter spent på dom.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg hortensia2.jpg (213,0 KB, 180 visninger)
__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 17:19   #2
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte.

Kan vel bli fin den? Ville klippet ned grenene og satt den i solveggen.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 17:23   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte.

Klipp ned de gamle stenglene og sett den i solveggen. Sa United også, ja.

Men er det ikke deilig når det spirer?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 17:26   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte.

Takk for svar, da gir jeg den en sjanse.

Og ja, det er fantastisk deilig! Våren er her, det er 20 grader ute selv om det bare er mars enda.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 18:04   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte.

Jeg har gjort nøyaktig som deg i år. Men hos meg er det massevis av nye greiner og spirer. :-) Tror det blir bra.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 19:13   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Den kommer og kan bli fin. Men IKKE klipp de "visne" grenene.De er ikke visne med mindre de har frosset, og det er på fjorårsskuddene det kommer blomster. Hvis du klipper den ned får du ikke blomster i år.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 20:43   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Nei, det stemmer. Mine spirer på de gamle greinene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 20:46   #8
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Stemmer i, du må ikke klippe ned før du ser hvor det kommer blomster. Hvis ikke ender du med bare grønt.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 00:06   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Jeg har selvsagt klippet allerede.

Jaja, får ta det som et eksperiment og se hva som skjer.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 09:20   #10
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Den kommer og kan bli fin. Men IKKE klipp de "visne" grenene.De er ikke visne med mindre de har frosset, og det er på fjorårsskuddene det kommer blomster. Hvis du klipper den ned får du ikke blomster i år.

Det er ikke helt rett.
Jeg har hagahortensiaer og de skal klippes om våren.
Grunnen til det er at de lagrer skuddene og blomstene sine om høsten. Mine fikk jeg beskjed om at skulle klippes ned til ca 15-20cm om våren. Dette har jeg gjort to vår'er på rad og de blomstrer som bare det . Klippet de faktisk ned i går.

Jeg har faktisk også stuehortensia ut, heiv den i ett bed en ferie og den har overlevd 2 vintere og spirer også denne våren.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 11:00   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg har faktisk også stuehortensia ut, heiv den i ett bed en ferie og den har overlevd 2 vintere og spirer også denne våren.

Det var dette jeg lurte på. Det er vel forskjell på stuehortensia og hagehortensia?
Jeg kjøpte en Hortensia her om dagen. Det er nok en stuehortensia. Stod ingen lapp på den. Jeg kjøpte den i en grønnsaksbutikk. Den var så utrolig stor og flott og rosa så jeg måtte bare siden den kun kostet 100,-.
Den står inne nå, men lurte på å plante den ut nå om temperaturen kan stige litt snart... og se hvordan det går med den...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:41   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Min er forresten helt død nå, skuddene er borte.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:52   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Jeg googlet og fant denne gamle tråden. Mine planter er akkurat som på bildet i første innlegg. De er ikke pene med de tørre kvistene. Kan noe klippes ned eller skal det blomstre på alle fjorårs stengene? I fjor sto de i et bed, fikk for lite sol, men det ble noen spinkle blomster på sensommeren. Jeg har gitt de næringsrik jord og kaffegrut og eggeskall fra bokashien.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 12:55   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Jeg har også overvintret min hortensia i potte. Jeg klippet den før jeg satte den bort da, og det kom nye skudd fra grenene. Og det kommer blomster på dem. Den har vokst kjempefort etter at jeg tok den frem igjen. Hortensiaene som står ute rundt huset spirer fra bakken og får blomster.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 13:16   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Hagehortensiaen min står i potte inne i garasjen om vinteren og blir stor, grønn og fin hver vår når jeg setter den ut. Men den blomstrer ikke. Mulig det er sesongen som blir litt kort her vi bor.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 14:02   #16
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

I fjor hadde jeg et par i balkongkassa mi som overvintret og klarte seg fint. Blomstret utpå sensommeren. Plantet noen flere der, så nå er jeg spent på om alle kommer seg. Har klippet dem litt ned, men var litt forsiktig, men foreløpig er det ikke kommet noe grønt på dem.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 14:48   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Jeg har hatt to i store krukker ved postkassen. Glemte de bort så de stod i krukkene i vinter. Dro de ut i påsken og plantet de bak i hagen for å se om de kommer. Da var det allerede kommet noen små skudd. Gikk for å se nå og det har kommet mange flere skudd oppover stilkene.
Ser ut som at de blir store og fine.
Anbefaler å ikke klippe noe før du ser hva som lever.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 16:35   #18
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hortensia som har overvintret i potte

Takk for svar. Får være litt tålmodig, det er bare April. .

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no