Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jordfeilbryter slått av

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-13, 11:27   #1
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jordfeilbryter slått av

Hei jeg lurer på en liten ting ang jordfeilbtyter.

Kan jordfeilbryteren være slått av, og jeg alikevel ha strøm i huset?
For den har vært slått av lenge, og jeg har hatt strøm.

Det jeg lurer mest på er om jordfeilbryteren bare er montert, og ikke koblet på egentlig..

__________________
2003 2006 2010

Sist redigert av Bromle : 11-08-13 kl 22:09.
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 12:17   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Då er ikkje jordfeilbrytar kobla til.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 12:23   #3
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Nei jordfeil bryteren kan ikke være av vist det er strøm i hele huset. Nå er hukommelsen min litt rusten, men mener at det kan ha vært noen gamle regler om at man kun trang det på utvendig stikkontakter og skjult varme, men vist alle disse også har strøm er ikke jordfeilbryteren din koblet til.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 15:50   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Er den gammel? Sikker på du har strøm overalt? Hva med utelysene?
Har du flere jordfeilbrytere eller bare en, hvilket tall står på den?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 22:50   #5
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Den er montert for ca tre/fire år siden. Har ikke utelys, pæren er så høyt oppe at eg ikke har giddet skifte..

__________________
2003 2006 2010

Sist redigert av Bromle : 11-08-13 kl 22:08.
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-13, 23:15   #6
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Er den gammel? Sikker på du har strøm overalt? Hva med utelysene?
Har du flere jordfeilbrytere eller bare en, hvilket tall står på den?

Det er ca 3 år siden det ble gjort. Det er en bryter.
Vet ikke hvilke tall du mener. Det står 64A, 0,1A og så står det ~230...400V.

Sier det deg noe?

__________________
2003 2006 2010
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 00:49   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

I hvilken sammenheng står denne jordfeilbryteren - er det en jordfeilbryter som står for hele det elektriske anlegget, eller er det en jordfeilbryter som står montert på én kurs - f.eks. en kurs til bad eller kjøkken? Måten du sier det på antyder jo at det er en for hele anlegget.

Jeg synes det høres litt rart ut om man for fire år siden fikk montert en jordfeilbryter som går for hele huset. Joda, det var en del slike løsninger tidligere, men det er en helt håpløs løsning egentlig - det er svært upraktisk at alle kursene mister strøm pga. en jordfeil på én av kursene. Hvis det er montert en jordfeilbryter slik, vil jeg vel tro at det er gjort gjennom å "bygge på" et eldre anlegg. For 3-4 år siden ville det ellers være vanlig å montere inn automatsikringer med integrert jordfeilutkobling eller montere separate jordfeilbrytere på de kursene hvor det er pålagt - f.eks. at man har eldre elektrisk anlegg og har gjort oppgradering av kurser hvor det er kontakter med jording eller direkte tilkobling av noe med jordkobling (f.eks. varmekabler).

Det som nok i en del tilfeller er blitt gjort, er at man har jordfeil som kommer og går. Det kan f.eks. være at noe man bruker av elektrisk utstyr skaper jordfeil og man har sett på det som "irriterende" da at jordfeilbryteren slår ut alt - og man tar og kobler fra jordfeilbryteren. Ikke en lovlig løsning, men "praktisk".

Så enten må den vel være koblet ut eller at det er noe helt feil med den....

Har jordfeilbryteren en testknapp? En såpass ny jordfeilbryter skulle vel det, og ved å trykke denne skulle jo strømmen kobles ut.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 11:21   #8
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

I hvilken sammenheng står denne jordfeilbryteren - er det en jordfeilbryter som står for hele det elektriske anlegget, eller er det en jordfeilbryter som står montert på én kurs - f.eks. en kurs til bad eller kjøkken? Måten du sier det på antyder jo at det er en for hele anlegget.

Jeg synes det høres litt rart ut om man for fire år siden fikk montert en jordfeilbryter som går for hele huset. Joda, det var en del slike løsninger tidligere, men det er en helt håpløs løsning egentlig - det er svært upraktisk at alle kursene mister strøm pga. en jordfeil på én av kursene. Hvis det er montert en jordfeilbryter slik, vil jeg vel tro at det er gjort gjennom å "bygge på" et eldre anlegg. For 3-4 år siden ville det ellers være vanlig å montere inn automatsikringer med integrert jordfeilutkobling eller montere separate jordfeilbrytere på de kursene hvor det er pålagt - f.eks. at man har eldre elektrisk anlegg og har gjort oppgradering av kurser hvor det er kontakter med jording eller direkte tilkobling av noe med jordkobling (f.eks. varmekabler).

Det som nok i en del tilfeller er blitt gjort, er at man har jordfeil som kommer og går. Det kan f.eks. være at noe man bruker av elektrisk utstyr skaper jordfeil og man har sett på det som "irriterende" da at jordfeilbryteren slår ut alt - og man tar og kobler fra jordfeilbryteren. Ikke en lovlig løsning, men "praktisk".

Så enten må den vel være koblet ut eller at det er noe helt feil med den....

Har jordfeilbryteren en testknapp? En såpass ny jordfeilbryter skulle vel det, og ved å trykke denne skulle jo strømmen kobles ut.

Aner jo ingen ting egentlig.. Fikk nye automatsikringer samtidig og det meste ble skiftet sa han. Det er jo ett eldre hus, som hadde sånne skrusikringer..
Den har en testknapp. men eg syns det er skummelt å prøve ut ting der når eg ikke har peilig.

Ble litt klokere her. Får prøve å høre hva ahn sier, mye bedre når eg vet litt om det liksom

__________________
2003 2006 2010
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-13, 11:39   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jordfeilbryter slått av

Det er ikke en testknapp på hver av automatsikringene?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no