Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Statussymbol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-07, 10:36   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Det finnes jo de som i smug tar en titt under tallerkenen før de begynner å spise når de er invitert bort - bare for å se hva serviset heter...... Har de tenkt til å snakke med det da, eller?

Da kan de i hvert fall ikke være Porsgrunnsfolk. De snur nemlig hele tallerkenen helt åpenlyst for å sjekke om det er Porsgrund Porselen eller ikke. Er det det ikke, kan det være det samme, det er ikke bra nok. Det spiller ingen rolle om det skulle koste ti ganger mer. Jeg synes det er utrolig søtt faktisk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 11:17   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Interessant diskusjon. Jeg tror jeg holder med Polyanna og him her, det er motivasjonen mer enn selve sakene som avgjør om det er statussymbol eller ikke. Jeg har møtt mange mennesker som er mye mer opptatt av å briske seg med anti-materialisme enn merkeklær, spesielt hvis man har råd til å kjøpe seg det man vil. Da er det viktig at man har brukt 3 mnd på Leger uten grenser eller i Kirkens Nødhjelp eller for den del at man liker de riktige filmene og musikken eller bøkene.

Noen har selvsagt et ekte engasjement, på samme måte som noen synes design er morsomt og verdt å bruke penger på. For sin egen del.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 11:54   #43
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jada, det tror jeg deg på og dessverre kjenner jeg nok et par slike jeg også, og det er utrolig lite spennende å tilbringe tid med slike mennesker, men det var mer en generell betraktning jeg kom med, for jeg synes svært mange er kjappe med å slenge ut av seg kommentarer om at folk er jåler, klyser, statusjegere, snobber osv. bare fordi man velger gjerne dyre vaner og bruker pengene sine på eksklusive varer og tjenester.

Jeg er enig med deg at man kan velge dyre vaner og bruke litt ekstra penger på varer og tjenester fordi man vet at man får god kvalitet på det man kjøper. Dette kan kanskje begynne å ligne litt på de uendelige "ReimaTec vs. H&M-dress" diskusjonene på NM.

En ting er hvis man er ute etter de kriteriene ReimaTec innfrir og da velger å kjøpe det. En annen ting er hvis man driter i hva som er bra eller ikke bra med ReimaTec, men bare kjøper det for å fortelle folk at man har det merket, og det koster såååå mye. Jeg synes det er der forskjellen mellom statussymbol (som er et negativt ladet ord) og å være opptatt av kvalitet ligger.

Det er det samme med Mim sitt eksempel om kjøkkenet.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 11:59   #44
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Samtidig digger jeg å betale 'nesten ingenting' for noe - og jeg forteller det til de i min omgangskrets som jeg vet er opptatt av merker og pris. Jo dyrere jo bedre liksom. Hvis noen kommenterer at jeg er fin en dag eller at jeg har et lekkert skjørt eller noe - så blir jeg kanskje litt 'fandenivoldsk' og syns det er DEILIG å fortelle at "så koselig at du sier det. Dette fant jeg på et restestativ til bare 50 kroner!"

Slik er jeg også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 12:06   #45
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Selve ordet statussymbol minner meg om politisk korrekte skolestiler på 70-tallet. Da var det liksom ny bil, farge-tv og sydentur det var snakk om.

Ellers er jeg enig med Scarlett i at statussymboler kan være mye annet enn materielle ting.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 12:12   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Det finnes jo de som i smug tar en titt under tallerkenen før de begynner å spise når de er invitert bort - bare for å se hva serviset heter...... Har de tenkt til å snakke med det da, eller?

Det hender ofte at jeg ser etter hva et servise heter, eller spør hvilke glass det er vi drikker av eller hvor folk har kjøpt en pen kjole. Ikke for at jeg skal sjekke om det er "bra nok", men fordi jeg synes det er småinteressant å vite litt om ting jeg liker, enten jeg vurderer å kjøpe noe lignende selv eller ikke. (Hvis jeg ser et dikt jeg liker, eller hører musikk jeg ikke kjenner igjen, spør jeg også gjerne hvem som har laget det. Det blir litt det samme.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 12:15   #47
Billeba
Aktiv
 
Billeba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 103
Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ellers er jeg enig med Scarlett i at statussymboler kan være mye annet enn materielle ting.

Ja, enig i dette også jeg Og på fredag ble jeg presentert for et nytt menneske som etter min mening var helt på viddene...

ALT som kunne kjøpes for penger gjorde at man var materialist etter hans mening.

'Så du mener jeg er materialistisk hvis jeg går til legen når jeg er syk?', spurte jeg.

Ja, det mente han. Jeg manglet helt klart noe åndelig siden jeg ble syk i utgangspunktet.

Oi sann....

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 12:38   #48
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Ja, det mente han. Jeg manglet helt klart noe åndelig siden jeg ble syk i utgangspunktet.

Oi sann....

Nei, da finnes det ikke så mange åndelige mennesker i verden, tror jeg!

Han har et poeng, da. Det verste jeg vet er materalistiske mennesker som faktisk trenger å kjøpe mat for å overleve. :råll:

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 15:51   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

En svigerinne har en venninne som er UTROLIG opptatt av statussymboler, og det gjelder både de "indre" og de "ytre". Og for henne ER poenget at andre vet det. Har utallige eksempler. Når man leser julekortet fra dem så er det fullt av fortellinger om venneliv, maten de spiser, og i det hele tatt en presentasjon av det "perfekte liv". Hyggelig og velformuler og uendelig overfladisk...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 23:30   #50
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å prioritere en sikker bil kan være et fornuftig valg, men jeg er ganske lei av å høre argumentet med at alt er greit å kjøpe hvis man bare har råd til det.

Jeg synes ikke det er greit å bruke penger på et palass på Oppdal bare man har råd til det. Jeg synes ikke det er greit at vi bruker så sinnsykt mye penger som vi gjør i dette landet bare fordi vi har råd til det.

Nei, ok, deg om det.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 08:30   #51
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Statussymbol

Yrke kan jo også være statussymbol.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 08:30   #52
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke det er greit å bruke penger på et palass på Oppdal bare man har råd til det. Jeg synes ikke det er greit at vi bruker så sinnsykt mye penger som vi gjør i dette landet bare fordi vi har råd til det.

Skulle ønske jeg hadde hatt penger som vi kunne brukt på et palass i Oppdal jeg men det har ikke vi.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:41   #53
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Skulle ønske jeg hadde hatt penger som vi kunne brukt på et palass i Oppdal jeg men det har ikke vi.

Skulle du virkelig det? Ser du ikke det absurde i å ha et digert hyttepalass som skal holdes oppvarmet og i stand, når du for det første har et annet sted å bo og det er nettopp slike vanvittige hyttepalass som medfører at hver enkelt bruker for mye?

For det er jo det som er poenget. Vi i Norge bruker for mye, i forhold til det som er vår andel i verden. Vi må bruke mindre. Derfor bør ingen ha slike hytter, uansett om de har råd til det eller ikke.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:43   #54
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Skulle ønske jeg hadde hatt penger som vi kunne brukt på et palass i Oppdal jeg men det har ikke vi.

Jeg skulle også gjerne hatt så mange penger at vi kunne kjøpt et hyttepalass på Oppdal, men jeg ville jo ikke brukt dem på et hyttepalass på Oppdal, da. Det er imidlertid mye annet jeg kunne tenke meg å bruke dem på.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:45   #55
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skulle også gjerne hatt så mange penger at vi kunne kjøpt et hyttepalass på Oppdal, men jeg ville jo ikke brukt dem på et hyttepalass på Oppdal, da. Det er imidlertid mye annet jeg kunne tenke meg å bruke dem på.

Tiltredes. Hyttepalass i Oppdal er nok noe av det siste jeg ville hatt, men jeg skulle nok funnet på noe annet å bruke penga på.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:59   #56
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Da er det viktig at man har brukt 3 mnd på Leger uten grenser eller i Kirkens Nødhjelp eller for den del at man liker de riktige filmene og musikken eller bøkene.

Akkurat dette med at det er statussymbol å bruke tid på Leger uten grenser er helt riktig altså. Det gir intellektuell status i legemiljøer.

Digresjon: selv om grunnen til at de fleste drar er at det pleier å bli slutt med kjæresten i turnustiden. En reise med "Leger uten kjærster" som det også kalles kan være fint det, er kjent som noen av de heftigste sjekkestedene i den vestlige hemisfære.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:20   #57
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Statussymbol

Det jeg synes er litt skummelt er at jo mer penger man får, jo mer bruker man. Nå kan det være at Hobbegubben og jeg ikke er særlig økonomiske. Men før klarte vi oss på stipend (ikke studielån) og en deltidsjobb hver. Nå har Hobbegubben blitt ferdig med studiene og fått fast jobb, og allikevel endte det opp med at jeg måtte søke om studielån dette semesteret (jeg sluttet deltidsjobben min, da jeg fant ut at studier og jobb ikke var forenlig med familien).

Nå har vi riktignok blitt en til, og hadde vi ikke fått Hobbeliten, så hadde jeg nok heller hatt en deltidsjobb. Men jeg har lyst til å prioritere tiden min litt annerledes nå som vi har fått henne. Men tilbake til forbruket, jeg ser at det er en del ting vi har gjort nødvendige, som vi absolutt klarte oss fint uten før.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 14:27   #58
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

'

Du synes altså at det er helt greit? Er forbruket vårt helt uproblematisk?

Jeg synes forbruket er uproblematisk ja! Dersom man har problem med at man har for mye penger, og at man av etiske, idealistiske eller andre grunner, ikke ønsker å kjøpe seg hytte på Oppdal eller yacht på Oslofjorden eller hvasomhelst, ja, så er det greit og fint og flott det, men da kan man vel gi pengene sine til veldedighet, forskning, osv. da?

Jeg ser ikke problemet. Og synes man det er så vanskelig å forholde seg til at man bor i verdens rikeste land, og har mulighet i stor grad til å både ha et høyt privat forbruk, og i tillegg ha mulighet til å gi bort pengene sine til veldedige formål, ja, da kan man alltids flytte. Det finnes nok av steder i verden hvor de blir sjeleglad for ytterligere norske bidrag i form av kroner og øre, og hvor du langt i fra vil tjene såpass at det vil være tenkelig å kunne kjøpe seg noe ekstra av noe slag.


Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Jeg synes ikke det er greit å bruke penger på et palass på Oppdal bare man har råd til det. Jeg synes ikke det er greit at vi bruker så sinnsykt mye penger som vi gjør i dette landet bare fordi vi har råd til det.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 14:32   #59
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes forbruket er uproblematisk ja! Dersom man har problem med at man har for mye penger, og at man av etiske, idealistiske eller andre grunner, ikke ønsker å kjøpe seg hytte på Oppdal eller yacht på Oslofjorden eller hvasomhelst, ja, så er det greit og fint og flott det, men da kan man vel gi pengene sine til veldedighet, forskning, osv. da?

Jeg ser ikke problemet. Og synes man det er så vanskelig å forholde seg til at man bor i verdens rikeste land, og har mulighet i stor grad til å både ha et høyt privat forbruk, og i tillegg ha mulighet til å gi bort pengene sine til veldedige formål, ja, da kan man alltids flytte. Det finnes nok av steder i verden hvor de blir sjeleglad for ytterligere norske bidrag i form av kroner og øre, og hvor du langt i fra vil tjene såpass at det vil være tenkelig å kunne kjøpe seg noe ekstra av noe slag.


Hva med de enorme konsekvensene vårt høye forbruk har for miljøet? Syms du det også er uproblematisk? Hva med de enorme sårene hytteutbyggingen i Oppdal lager i naturen? Du syns det er greit? Hva med at de dyreste bilene forurenser mange ganger mer enn de rimeligere?

Det er gjerne noen tanker bak idealisme, og veldig ofte er det ikke misunnelse eller likgyldighet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 14:33   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Skulle du virkelig det? Ser du ikke det absurde i å ha et digert hyttepalass som skal holdes oppvarmet og i stand, når du for det første har et annet sted å bo og det er nettopp slike vanvittige hyttepalass som medfører at hver enkelt bruker for mye?

For det er jo det som er poenget. Vi i Norge bruker for mye, i forhold til det som er vår andel i verden. Vi må bruke mindre. Derfor bør ingen ha slike hytter, uansett om de har råd til det eller ikke.

Og dersom det blir byggeforbud eller dersom det blir begrensninger for hvor store palass man har lov til å bygg, tror du da at den rike Ola Nordmann, som det blir stadig fler av, vil stoppes?
Da flyttes palassene til andre deler av verden kanskje over grensen bare, til Sverige, hvor de synes å være kjempeglade for nordmenns kjøpekraft.

Å bruke begrunnelsen når du for det første har et annet sted å bo blir bare dumt. Alle har et sted å bo i Norge. Svært mange har 1 og 2 hytter, og de som ikke har det, skulle i stor grad ønske at de hadde det.
Er det kun størrelsen på "hytta" som er problemet? Jeg regner jo med at de som har palass også betaler strømmen?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no