Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barn foran airbag - igjen

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 08:36   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Barn foran airbag - igjen

Jeg vet det finnes flere tråder om dette, men jeg blir ikke klokere, og prøver meg med denne spesifikke.

Problemene startet da det økte fra tre til fire herfra som skulle gå på speideren. Vi har en bil der man ikke kan slå av airbagen foran passasjersetet. Det er niåringer det her er snakk om, alle under 140. Før sommeren løste vi det ved at vi lånte bil når vi skulle kjøre/hente, men det er jo ikke alltid det passer. Som f eks i dag.

Og da begynner spørsmålene fra de andre foreldrene å komme: "Xxx nærmer seg vel 140 nå, det må da være greit?". Det er godt mulig hun nærmer seg 140 cm, men fremdeles er hun i fjærvektklassen (under 30 kg), og det føles ikke greit. Jeg har alltid ansett oss for å være under middels "hysteriske", og det er uvant, og litt kjipt å være de som lager problemer her. Så:

Om en av dem altså har bikket 140 com i løpet av sommeren, men ikke veier mer enn, la oss si, 30 kg. Ville du latt dette barnet sitte foran, med påslått airbag?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 08:37   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Ja, jeg syns det er helt ok å forholde seg til retningslinjene fra Trygg Trafikk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 08:42   #3
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, jeg syns det er helt ok å forholde seg til retningslinjene fra Trygg Trafikk.

Takk, Teofelia!

(Jeg synes bare det er litt merkelig at det kun går på høyde, ikke vekt, når det er snakk om airbagens voldsomme kraft.)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 08:46   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Jeg ville forholdt meg til trygg trafikk, men jeg ville ikke gjort det før de ble 140cm. 9 år er ganske ungt, skjelettet er umodent.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 08:46   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Ja, jeg følger og Trygg Trafikk.

Eller, så klart, er barnet veldig spinkelt og jeg usikker så følger jeg magefølelsen og.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 08:49   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Takk for svar, dere! Ja, jeg tenker også at det er greit å forholde seg til retningslinjene fra Trygg Trafikk. (Det er bare litt uvant at disse går imot ryggmargsrefleksen; som Katta påpeker, de er så små og spinkle ennå.)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 09:10   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Jeg gjør det ikke med egne barn, men hvis foreldrene sier det er greit, så kanskje.

Nå skal det sies at min 9-åring ikke er 140 cm ennå heller, men hun har rundet 135. Er det 140 når det kommer til airbag og 135 for å lovlig sitte uten sete/pute?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 09:13   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Jeg ville ikke satt mitt eget barn der, men hvis foreldrene til ett av barna sier at det er greit at deres barn sitter foran så kunne jeg kanskje vurdert det.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 09:17   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Eh ... jeg kom på at det faktisk er mulig å slå opp på trygg trafikk sine sider helt selv, og det var forskjellige grenser, ja. http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikr...arn-og-airbag/

Vi kan koble ut airbagen foran, og har til tider barn i forsetet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 09:56   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

J

Om en av dem altså har bikket 140 com i løpet av sommeren, men ikke veier mer enn, la oss si, 30 kg. Ville du latt dette barnet sitte foran, med påslått airbag?

Ja.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:14   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Ville dere hatt bilstol til barnet foran? Eller har det ikke noen hensikt? Jeg er forvirret, trodde de skulle være 12 år. Nå er plutselig åtteåringen min lang nok til å sitte foran uten sikring? :skrekk:

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:16   #12
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Jeg må bare komme med et oppfølgingsspørsmål i samme gate: Hva er best, foran i beltestol eller uten beltestol eller i midten bak uten noe, med sånn belte som ikke går over brystet? Med tilkoblet airbag foran. Barn over 140 og over 30 kg.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:19   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ville dere hatt bilstol til barnet foran? Eller har det ikke noen hensikt? Jeg er forvirret, trodde de skulle være 12 år. Nå er plutselig åtteåringen min lang nok til å sitte foran uten sikring? :skrekk:

Barn under 150 cm skal sitte i bilstol (eller som et minimum pute), uansett om de er foran eller bak.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:19   #14
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Ville ikke festet i topunktsele. Da hadde jeg heller festet foran airbag selv om de ikke var 140 cm.

Pappa var i bilulykke der samboeren hans og en i møtende døde. Det var den i midten med topunktsele som omkom.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:20   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg må bare komme med et oppfølgingsspørsmål i samme gate: Hva er best, foran i beltestol eller uten beltestol eller i midten bak uten noe, med sånn belte som ikke går over brystet? Med tilkoblet airbag foran. Barn over 140 og over 30 kg.

Mener du topunktsele? Det er vel alltid det dårligste alternativet. Jeg ville helt klart ha valgt foran, i beltestol, hvis det er de to som er alternativene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:21   #16
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Takk for info! Jeg var ganske sikker på at det var 135 jeg Teofelia! Og 150 dersom utstyr finnes i bilen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:22   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Takk for info! Jeg var ganske sikker på at det var 135 jeg Teofelia! Og 150 dersom utstyr finnes i bilen.

Det stemmer, men utstyr finnes da alltid i egen bil, vel. :streng:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:25   #18
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Rett og slett ikke bruke topunktselen ja. Eller kanskje bakovervendtsetet kan festes i topunkt? Nei nå skal jeg ikke kuppe tråden.
Vi har byttet bhg på minsten og må rearrangere logistikken om morgenen, og yarisen min må brukes til alle tre om morgenen bort til skolen. (når de ikke går) Da er det fint om største kan sitte foran i bilstol.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:26   #19
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det stemmer, men utstyr finnes da alltid i egen bil, vel. :streng:

Jada, men ikke i ekstrabilen, ikke plass til tre seter der. :touraneneruteavdrift:

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:27   #20
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Ville ikke festet i topunktsele. Da hadde jeg heller festet foran airbag selv om de ikke var 140 cm.

Pappa var i bilulykke der samboeren hans og en i møtende døde. Det var den i midten med topunktsele som omkom.

Jeg har hørt noe om at det ikke var så ille, men av det du skriver utgår det jo definitivt! Selv om vi bare kjører i 40 det strekket, så skal det vel ikke mer til!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no