Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mandelpoteter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-19, 01:42   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Mandelpoteter

Jeg lurer på om jeg skal ditch'e mandelpoteter til årets julemiddag. Jeg er lei av istykkerkokte poteter, og jeg synes ikke noe om å skrelle poteter under julemiddagen så å koke de med skallet på er uaktuelt. Kan jeg lykkes ved å koke de på veldig lav varme, slik at de knapt nok bobler? Jeg har hørt at de skal redde de meine sortene, men kunne gjerne tenkt meg noen erfaringer før jeg gir mandelpoteten en siste sjanse Hvis ikke blir det en sort som er kokfast. Vi har saus til (kalkun) så melne er egentlig finfint, men jeg har ikke lyst til å servere ferdigkrøstet potet...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 01:46   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mandelpoteter

Mannen pleier å dampe mandelpotetene, men med skall. Det er kanskje mer skånsomt enn å koke dem?

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 01:51   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandelpoteter

Mandelpoteter er de beste når du skal ha skall på. Men la dem såvidt boble, og så skru ned, ellers går de i stykker.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 02:45   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mandelpoteter

Jeg skreller mandelpotetene, legger en rist i bunnen av kjelen, damper dem som jeg damper pinnekjøtt, men passer på at ikke noen av potene dekkes av vann. Jeg har også en dampinnsts (se bilde) jeg kan sette på toppen av kjelen til pinnekjøttet, eneste er at de får litt pinnekjøtt smak og det er ikke ok når de også skal spises til ribbe. Det tar litt lengre tid å dampe potetene på denne måten, så beregn gjerne 30-35 minutter, men de blir veldig gode, hele og pene.

Denne er kjøpt på IKEA og passer til 5 ltrs kjele:
Heter Stabil dampinnsats. Koster 89,-





__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 22-12-19 kl 02:52.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 02:51   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mandelpoteter

Men sous vide potetene du får kjøpt på Rema1000 er også gode. Bare å varme i kokt vann.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 03:04   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mandelpoteter

Takk for tips. Vi har damper, men ikke sjans til å få plass til alle potetene så det utgår. Vi har ikke pinnekjøttrist da vi kun har benyttet pinner til det. Skal vurdere den fra IKEA, men ønsker egentlig ikke flere duppeditter i skapene spesielt når vi allerede har en damper.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 06:50   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mandelpoteter

Vi koker aldri poteter, vi damper dem. Har sånn poterist som vi setter i bunnen av ei gryte og damper dem. Uten skall.

Men jeg har observert at kiwi har sous vide mandelpotet og det vurderes sterkt. For meg er egentlig poteter poteter da, så det er kun "det skal det være" som gjør at jeg går for mandel...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 07:02   #8
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mandelpoteter

Hvis dere skal ha pinnekjøtt kan du ha mandelpoteter i bunnen istedenfor pinner eller rist. Da kan de koke i timevis sammen med pinnekjøttet og de går ikke i stykker. Det er helt magisk.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 07:08   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mandelpoteter

Vi har ingen tradisjon for mandelpotet til julemiddagen og vi har et fantastisk måltid likevel. Kjør på med Asterix, Beate eller en annen potetvenn. Det blir finfint uansett.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 08:16   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandelpoteter

Jeg har gitt opp. Jeg nekter å stå og skrelle poteter i mengder etter at gjestene er kommet (mandelpoteter er jo gjerne knøttsmå i tillegg), og det er utenkelig å servere uskrelte til en festmiddag. Asterix it is.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 08:26   #11
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mandelpoteter

Jeg koker potetene i 10 min, og trekker dem deretter i 10 min. Da sprekker de ikke.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 08:30   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mandelpoteter

Jeg koker dem i vann, men de fosskoker ikke. Da har jeg klart det. Vi serverer dem ukokt og spiser med skallet på. :villoggal:

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 08:35   #13
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mandelpoteter

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg koker dem i vann, men de fosskoker ikke. Da har jeg klart det. Vi serverer dem ukokt og spiser med skallet på. :villoggal:

Ukokt? Du mener uskrellet sikkert?

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 08:40   #14
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mandelpoteter

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Ukokt? Du mener uskrellet sikkert?

Ja, du har rett. Vi serverer dem ikke rå. Tror det er for tidlig om morgenen for meg.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 08:45   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mandelpoteter

Ukokt er forsåvidt mine. Ikke rå. Men ikke kokt. Dampet.

Men rå, hard potet med skall til middagen hørtes ut som noe for spesielt interesserte ja

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 09:31   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandelpoteter

Vi koker dem nesten ferdige, heller av vannet og lar dem stå i varm kjele.
Men jeg koker mandelpoteter stort sett hver dag hele året og min mann ville vel blitt enkemann om jeg serverte noe annet enn mandel på julaften. Det er også viktig å ikke koke for stor posjoen. Da blir de i bunnen grøt. Kok heller to mindre kjeler. Mandelpotetene vi har er av helt vanlig str. Vi bruker de største og fineste på julaften.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 10:25   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandelpoteter

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg lurer på om jeg skal ditch'e mandelpoteter til årets julemiddag. Jeg er lei av istykkerkokte poteter, og jeg synes ikke noe om å skrelle poteter under julemiddagen så å koke de med skallet på er uaktuelt. Kan jeg lykkes ved å koke de på veldig lav varme, slik at de knapt nok bobler? Jeg har hørt at de skal redde de meine sortene, men kunne gjerne tenkt meg noen erfaringer før jeg gir mandelpoteten en siste sjanse Hvis ikke blir det en sort som er kokfast. Vi har saus til (kalkun) så melne er egentlig finfint, men jeg har ikke lyst til å servere ferdigkrøstet potet...

Er det pinnekjøtt? I så fall kan du bruke dem som rist. De koker ikke i stykker.

Ellers spiser vi dem med skallet på. Skallet er lekkert og tynt.

Trines matblogg skreller dem ikke heller:

https://trinesmatblogg.no/recipe/tin...ndelpotetseng/


Sist redigert av Hyacinth : 22-12-19 kl 10:49.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 10:48   #18
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mandelpoteter

Ja, det må være mandelpoteter her også.
Jeg lærte av brøler første året det var julaften her for 15-16personer. Kokte de og lot de ligge i vannet fordi svigerfar skulle på graven da vi hadde avtalt spising...

Jeg bruker 2 kjeler. Koker de i 15min på lav varme og heller av vannet og legger håndkle oppi så holder de seg varme i dampingen. Det er det siste som gjøres. Lar heller gjestene vente litt på poteter enn å sjanse på kokingen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 10:50   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandelpoteter

Når det er sagt, så foretrekker jeg andre poteter enn mandel. Jeg liker ikke konsistensen så godt. De er litt «tørre». Vi har egentlig aldri pleid å ha mandelpoteter til julematen. Men de funker som rist til pinnekjøttet, da. Og det er et stort pluss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-19, 10:54   #20
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mandelpoteter

Jeg bruker ikke mandelpotet, men foreldrene mine sverget til metoden "kok 7 minutter, trekk av varmen og la stå 7 nye minutter". De hadde alltid perfekte mandelpoteter.

Nå skal det sies at de kokte dem med skall. Skjønner ikke helt hvorfor det er et problem? Det er jo bare å skrelle dem når de er kokt, før man setter dem på bordet? Det gjør vi alltid i familien min.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no