Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Stripet borebille

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-11, 21:27   #1
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Stripet borebille

Jeg skal på visning på en leilighet neste uke. Leiligheten er en 1. etg i et hus, med felles vaskerom og to egne boder i kjelleren. I følge takstrapporten er det stripet borebille i taket i kjelleren og generelt i treverk i kjelleren, og det står videre at dette må sprøytes. Er dette noe å bekymre seg for (som i; ikke kjøpe leligheten) eller er det bare å spraye på og så er alt ok? Siden det står at det må sprøytes mener jeg. Hadde det vært større skader så hadde det vel stått noe om at treverk må skiftes ut, ikke at det holder å sprøyte?

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:29   #2
levovs
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 60
levovs har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stripet borebille

Jeg hadde vært skeptisk:

Sitat:

Hvilken skade kan stripet borebille gjøre?

Hvor stor skade stripet borebille kan gjøre avhenger både av miljøforhold og kvaliteten på treverket. Skadene vil bli størst om treverket kun består av splintved, hvis vedfuktigheten ligger mellom 18 og 30 % og temperaturen er i overkant av 20 ºC i sommermånedene. Under slike forhold kan treverket bli helt oppspist. I bygningsvirke der hele stokker er benyttet, vil vanligvis store deler bestå av kjerneved og skadene bare omfatte ytre deler av splintveden. I de tilfeller der bærende konstruksjoner er angrepet av stripet borebille, må alltid reststyrken i treverket vurderes. Bygningsvirke med høy fuktighet er også utsatt for soppangrep.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5570:11:::0:0

levovs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:40   #3
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stripet borebille

Dette står det i salgsrapporten:

Stripet borebille i tak treverk kjeller , - må sprøytes. (Dette gjelder generelt i treverk i kjeller.)

Jeg trodde egentlig det var veldig vanlig med disse billene i eldre hus? Spørsmålet er vel bare hvor lenge de har fått holde på...

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:48   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stripet borebille

Er det borebiller så er det fukt...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:53   #5
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stripet borebille

Ja, jeg forstår det slik ut fra rapporten at det er påvist fukt, men ikke mer enn hva en må regne med i en bolig bygget i 1950. Og det er jo bare kjelleren dette gjelder. En sånn gammel grovkjeller som ikke skal brukes til annet en vasking av klær og oppbevaring av sykler o.l.

Uff, det er så vanskelig å finne noe i min prisklasse i dette området, som er stort nok til å romme 3 barn. Mannen har kjøpt seg leilighet og flytter inn 10. juni, så det begynner å haste litt for min del.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:55   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stripet borebille

Kan du leige ein periode?
Eg hadde vore skeptisk til sånne insekt, altså.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:58   #7
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stripet borebille

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kan du leige ein periode?
Eg hadde vore skeptisk til sånne insekt, altså.

Ja, det er jo det som blir alternativet. Jeg synes bare det er så dumt å skulle flytte barna to ganger på kort tid...

Jeg vet foreldrene mine hadde stripet borebille på loftet et år. Far sprøytet, og etter det har de holdt seg borte. Så det trenger jo ikke være noe voldsomt.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 22:10   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stripet borebille

Skjønar det er kjipt med to flyttingar på kort tid, ja. Men samtidig er det dumt å forhastes seg med så viktige greier som boligkjøp er.

Kan du forhøyre deg med eit skadedyrfirma først? Få eit prisoverslag og prognosar og sånt?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 22:16   #9
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stripet borebille

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Skjønar det er kjipt med to flyttingar på kort tid, ja. Men samtidig er det dumt å forhastes seg med så viktige greier som boligkjøp er.

Kan du forhøyre deg med eit skadedyrfirma først? Få eit prisoverslag og prognosar og sånt?

Ja, det var lurt. I utgangspunktet kan en sprøyte selv med noe en kjøper i malerforretninger o.l, men et skadedyrfirma bør jo ha peiling uansett.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no