Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Dyrke urter

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-13, 11:09   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dyrke urter

Ok, så jeg har veldig lite grønne fingre. Men jeg har en stor hage og har lyst til å dyrke litt mat selv. Så tenkte det gikk an å begynne med urter. Eller er jeg alt for sent ute nå?

Hva bør jeg begynne med? Og hvordan gjør jeg det på en best mulig måte? Planter jeg inne først og så ta det ut? Uff, jeg blir helt flau altså, begge mine foreldre er hageentusiaster. Men jeg må si at jeg har fulgt svært dårlig med og ikke har mye kunnskap.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 11:15   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.599
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrke urter

Jeg sådde Rosmarin, Timian og Oregano i går.
I følge pakken skulle de spire i løpet av 16-40 dager.
Det var litt lenge. Hadde jeg bodd i litt varmere strøk hadde jeg kjøpt ferdige potter.

Ellers er gressløk en sikker vinner da.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 11:39   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrke urter

De har en ferdig småplantepakke med urter på Zimtrade, den kan være grei å supplere med.

Urtene kan med hell forkultiveres inne.

Urter kan grovdeles inn i to typer, de som minner om salat (koriander, bladpersille osv) og de som minner om busker (rosmarin, timian osv). De som minner om salat skal ha mye vann, de som minner om trær bør ha en krukke eller et bed som er temmelig tørt og hvor du blander inn en del sand.

Her er det noen gode råd:
http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle291349.ece

Jeg sådde koriander, kjørvel, persille og dill direkte i urtebedet. Persille vokser saaaaakte og burde vært forkultivert.

Jeg forkultiverte timian og oregano, men jeg tabbet meg ut og glemte å vanne dem nok, og flere av timianene døde av tørst. Noen få fikk jeg plantet utog det ser ut som det går bra med dem. Jeg plantet store ferdige planter innimellom.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 11:42   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrke urter

Noe av det aller enkleste du kan gjøre, og som smaker knallgodt og er supert for barn å bli med på, er å dyrke hvitløksspirer! Det ser ut som gressløk, men smaker godt av hvitløk og kan plantes lett i en potte i vinduskarmen. Jeg har jord i en potte, dytter nedi 8-10 skrelte hvitløksfedd (den ene tuppen må vende oppover siden spirene vokser ut fra siden, så de må ikke ligge på tvers) nedi jorda så de er dekket, og så vanner jeg hver dag. Spirene kommer opp i løpet av dagen omtrent, de vokser UTROLIG raskt!! Bruk spirene på skiva, strø over middagen, salater, alt. Kjempesnadder.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 11:54   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrke urter

Hvitløk, salatblanding og sukkererter er helt perfekt for unger. Garantert spiring.
Vi har hatt sukkererter innendørs i flere år, enten i stue eller kjøkkenvindu. Ungene elsker det, selv om vi hadde problemer med å få store nok et år -Knotten stjal dem så snart de fikk en liten belg.
Basilikum, timian og oregano har jeg fått til, gressløk har jeg gitt opp.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no