Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 22:05   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det vanskelig å lære, forresten? Jeg kan knapt hekle, men har heklet noen sjal med luftmasker, enkelt- og dobbelstaver. Og så kan jeg festemaske og kjedemaske. :avansert:

Syr man disse rutene sammen til slutt?

Da kan du allerede det som trengs. Det sys eller hekles sammen til slutt. Det kan være greit med ei oppskrift første gangen, du finner sikkert ei på nett kan jeg tenke meg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:08   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Da kan du allerede det som trengs. Det sys eller hekles sammen til slutt. Det kan være greit med ei oppskrift første gangen, du finner sikkert ei på nett kan jeg tenke meg.

Jøss, jeg kan kanskje klare det? Jeg har virkelig lyst, og jeg har litt tid framover også. Jeg er litt skeptisk, men det kan vel gå? På det bildet jeg linket til ser det ut som de er heklet sammen med noe som ligner på blonder?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:09   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Dette synes jeg er fint.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:11   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Ja, det var også fint. Men man må jo kjøpe tjue forskjellige farger omtrent?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:13   #25
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss, jeg kan kanskje klare det? Jeg har virkelig lyst, og jeg har litt tid framover også. Jeg er litt skeptisk, men det kan vel gå? På det bildet jeg linket til ser det ut som de er heklet sammen med noe som ligner på blonder?

Neida, det er enklere sammenhekling enn det. Det er luftmasker og så en fastmaske rundt ene buen på lappen. Så fortsetter man med luftmasker og så en fastmske rundt buen på den andre lappen osv...

Denne metoden er beskrevet på garnstudio sine sider mener jeg å ha sett.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:14   #26
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det var også fint. Men man må jo kjøpe tjue forskjellige farger omtrent?

Noen av oss har litt liggende. Det er ofte slik den typen tepper blir til.

Jeg synes både slike helt ville tepper og de som består av 4 farger er fine på hver sin måte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:40   #27
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg begynte å hekle ruter i våres, og lærte via ei bok, og youtube (søk granny squares...).

Har et som går i tre farger, og et i alle farger som finnes. PÅ sistnevnte har alle svart ytterkant, slik at det blir penere å sy sammen. Vurderer å lage helt hvite ruter til å plassere mellom de trefargede på det første, men det er uansett et evighetsprosjekt, ser det ut til...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:47   #28
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Naboen har et jeg synes er nydelig. Det er offwhite, mørk lilla, mørk turkis og limegrønt. Veldig fint, alle rutene er like på det.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 23:26   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg begynte å hekle ruter i våres, og lærte via ei bok, og youtube (søk granny squares...).

Har et som går i tre farger, og et i alle farger som finnes. PÅ sistnevnte har alle svart ytterkant, slik at det blir penere å sy sammen. Vurderer å lage helt hvite ruter til å plassere mellom de trefargede på det første, men det er uansett et evighetsprosjekt, ser det ut til...

Er det vanskelig?

Hvor mange ruter må man lage for å få et brukbart pledd?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 23:28   #30
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Eg har klart å lære meg å hekle via youtube videoar. Granny squares tutorial er greit å søkje på.
Kor mange ruter du treng, kjem ann på garn og kor stor du lager kvar einskild rute. Og kor stort du vil ha teppet så klart.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 23:34   #31
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det vanskelig?

Hvor mange ruter må man lage for å få et brukbart pledd?

Jeg hadde aldri heklet noe før, men disse klarte jeg lett. Så vanskelig kan det ikke være

Hvor mange ruter kommer nok an på størrelsen, og tykkelsen på garnet.. Naboen har heklet et teppe som skulle passe ei gammel seng med ukurante mål, tror det ble rett i underkant av 200 lapper. Jeg har heklet 35 på det som egentlig skulle bli et babyteppe, og i overkant av 40 på resteprosjektet mitt...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:33   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

200 lapper!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 12:28   #33
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

200 lapper!

Eller du hekler hver lapp en eller ro runder større og vips trenger du bare halvparten.

Vi er et par som hekler et teppe sammen nå. Hver lapp er 15x15 cm og da trenger vi 77 lapper til et teppe på ca 105x165 cm (eller vi vet ikke helt hvor stort det blir etter at hun har heklet det sammen).

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 12:30   #34
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Eller du hekler hver lapp en eller ro runder større og vips trenger du bare halvparten.

Vi er et par som hekler et teppe sammen nå. Hver lapp er 15x15 cm og da trenger vi 77 lapper til et teppe på ca 105x165 cm (eller vi vet ikke helt hvor stort det blir etter at hun har heklet det sammen).

Skulle til å si det: større lapper gjør jo at man ikke trenger like mange Tante strikket et babyteppe, ganske store ruter, og der er det vel ca 30 lapper, tror jeg..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:38   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Så jeg kan i teorien bare hekle en eneste stor lapp?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:45   #36
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jepp. Men då får du eit firkanta teppe, ikkje avlangt.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:45   #37
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det vanskelig å lære, forresten? Jeg kan knapt hekle, men har heklet noen sjal med luftmasker, enkelt- og dobbelstaver. Og så kan jeg festemaske og kjedemaske. :avansert:

Syr man disse rutene sammen til slutt?

Jeg lærte meg å hekle nå i sommer, takket være denne videoen: http://garnstudio.com/lang/no/video.php?id=84

Når jeg greier det, gjør alle andre det.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:30   #38
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Ville valgt hvitt i bunn og masse spreke farger. Som her:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg teppe1.jpg (201,9 KB, 31 visninger)
Filtype: jpg Granny_Square_Afghan.jpg (29,7 KB, 25 visninger)
iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:47   #39
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Så jeg kan i teorien bare hekle en eneste stor lapp?

Jupp.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:49   #40
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Så jeg kan i teorien bare hekle en eneste stor lapp?

Det kunne jeg faktisk tenke meg å gjøre, men da måtte jeg ha brukt veldig tykt garn, og stor heklenål ja...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no