Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 13:41   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg har fått ja fra min kjære, gamle farmor. Hun vil hekle et stort oldemorslumreteppe til meg. Jeg ønsker meg dette veldig og har kikket på epla og andre steder og sett at de er svinedyre. Men farmor er en håndarbeidmaskin og tok utfordringen med et smil.

Men, hvilke farger skal jeg ha? Er det finest med et par fargetoner eller burde jeg gå for mangefarget med svart som bunnfarge og klare, sterke farger i rutene? Stilen hjemme tillater begge deler.

Hva slags garn er å anbefale? Jeg vil gjerne ha det i ull, men har sørgelig dårlige kunnskaper om ullgarn. Det bør også være relativt lett å hekle med garnet siden farmor ikke liker å "pirke" med håndarbeidet.

Håper på mange svar. : optimist:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:44   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg har et som er svart i bunn og med mange sterke farger, ett i gammelrosatoner (lillesøster sitt) og ett i blåtoner (storebror sitt), og alle sammen er fine på hvert sitt vis, så du må nesten vurdere selv hva du vil. Skulle jeg valgt meg et nytt nå ville jeg kanskje gått for et i bruntoner, alt fra beige opp til mørk brunt.

Jeg tror svigermor har brukt superwash ullgarn i våre, ikke av den dyreste sorten heller, og de holder seg kjempefint. Superwash gjør at de kan vaskes uten at jeg risikerer at de tover seg skikkelig, noe som er nødvendig for oss som bor inni de pleddene våre på vinteren.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:46   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Er Superwash rent ullgarn? Eller er det sånn "Europris"-kvalitet?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:50   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg har et kjempestort ett i babyullrester. Jeg har all verdens farger i det jeg laget, og valgte beige på siste kanten i rutene (6farger totalt pr rute) og sydde sammen med beige.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:50   #5
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg ville helt klart valgt ullgårn. Superwash betyr bare at det er behandlet slik at det kan vaskes i maskin. Her har du f.eks. et eksempel på superwash garn: http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...erinoExtraFine

Fargevalg er smak og behag, så der må du bestemme deg uten min hjelp.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:52   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Superwash er vel ull som er behandlet, sånn at det skal tåle maskinvask. Man finner det i alle kvaliteter, fra "Europris"-kvalitet til dyrere, type Dalegarn.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:53   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Vi får veldig mye barnetøystrikk i "Europris"-garn av henne, men jeg vil ha skikkelig ullgarn i dette teppet.

Er det noen garnleverandører som har ekstra mange og fine farger?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:56   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Dalegarn og sandnesgarn. Sjekk hjemmesidene.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:57   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg ville gått på en ordentlig garnbutikk og forhørt meg, og fått kjent på de ulike garntypene, rett og slett.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:58   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg ville valgt et godt og fast garn i superwash-ull. Det er mye lettere å strikke og hekle av hvis det ikke er løst og har lett for å dele seg i tråder.

Jeg har sett veldig fine tepper av den typen i få, rolige farger, for eksempel grå- eller bruntoner, og jeg har sett veldig fine i alle slags farger blandet sammen. Jeg hadde nok vært fristet til å gå for den siste utgaven, tror det ville bli fint hos dere. Hente farger fra puffen, for eksempel. Eller mørk grå med masse forskjellige lillanyanser. Det er heller ikke nødt til å være en og samme bunnfarge; lappene kan godt ha forskjellig farge ytterst. Det er veldig fint. Heldiggris!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 14:14   #11
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg ville gått til Husfliden og drømt meg bort i Finull-hylla deres, der er det utrolig mange fine farger og ikke minst fargenyanser.

Personlig liker jeg best å hekle tepper i finull og det er veldig godt å hekle med. NB! Man bør helst hekle med større heklekrok enn anbefalt, da blir det mykere.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 14:34   #12
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Da fant jeg Smileulls teppe. Dette er heklet i finull og har ingen like fargekombinasjoner på lappene.
Bølgeteppet er heklet av Stina.
Blogginnlegget er her.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 15:04   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Takk for masse tips! Og for bilder, mammaugla - nydelige tepper.

Fargene i puffen er høyst aktuelle, Filifjonka. Nå ble det gardiner i samme stoffet likevel, men da bare på verandadørene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:36   #14
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Bare hyggelig.
For inspirasjon kan du jo besøke Flickr og se der.
http://www.flickr.com/search/?w=all&...orruter&m=text
Men søk også på granny squares - da kommer det opp maaaange sider med tepper og ruter. Men også en god del andre ruter enn oldemorruter.

(Ok, jeg innrømmer det. Jeg er litt over middels hekta på tepper. )

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:42   #15
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg heller til å be henne hekle det i alle mulige farger også med svart eller hvit bunnfarge. Men så hadde det jo vært griselekkert med bare lillasjatteringer blandet med litt grønt eller cerise. Kommer aldri til å klare å bestemme meg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:48   #16
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg heller til å be henne hekle det i alle mulige farger også med svart eller hvit bunnfarge. Men så hadde det jo vært griselekkert med bare lillasjatteringer blandet med litt grønt eller cerise. Kommer aldri til å klare å bestemme meg.

Jeg ville smisket med henne slik at hun heklet to.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:53   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg hekler i brunt-lysebrunt-lyslillarosa-mørk lillarosa. Det blir veldig fint. Blå/bruntoner synes jeg også er veldig fint. Og knallfarger. Jeg tror man kan ha mange sånne tepper.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:54   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Jeg ville smisket med henne slik at hun heklet to.



Det gjør hun sikkert om jeg spør, men hun blir nok rimelig lei etter å ha heklet alle de rutene. Hun liker best å gjøre ting som går fort unna, som sokker og votter og ullbukser.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:01   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Jeg synes det er lekkert å kombinere krem, beige, rosa og et brun, slik som f.eks. her (kan ikke legge inn bilder):

http://www.google.no/imgres?q=oldemo...0&tx=140&ty=21

MEn det er også fint med skikkelig mange, spreke farger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:03   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om heklet teppe med "oldemorruter"

Er det vanskelig å lære, forresten? Jeg kan knapt hekle, men har heklet noen sjal med luftmasker, enkelt- og dobbelstaver. Og så kan jeg festemaske og kjedemaske. :avansert:

Syr man disse rutene sammen til slutt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no