Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-14, 10:39   #61
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Jeg skrev en mail til Nordlys også. Jeg fikk nettopp svar fra journalisten. Svett dag på jobb, tipper jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:39   #62
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Ja, jeg er enig jeg altså. Jeg bare ser hvordan de kan komme til å forsvare å bruke ordet forhold.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:41   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Svar:

Sitat:

Hei, og takk for tilbakemeldingene. Denne mailen går ut til flere som har reagert på det samme. Det er helt klart viktig at vi veier ordene grundig i slike saker.

Hvordan setningskonstruksjonen i tittelen oppfattes, er et godt poeng vi burde sett da vi la saken på nett. Dette er nå endret. For øvrig kommer det i tittel/ingress tydelig fram at det dreier seg om en overgrepssak, og videre at det dreier seg om alvorlig utnyttelse av et barn.

I lovboka er ordlyden på de to bestemmelsene «seksuell omgang med barn under 14 år/under 16 år». «Seksuelt forhold» er betegnelsen statsadvokaten bruker, og henspeiler på at det etter deres mening har vært en relasjon over tid, og ikke direkte fysisk tvang (som i en grovere form for voldtekt eller overfallssak).

Aldersforskjellen og jentas alder gjør selvsagt uansett slike handlinger svært alvorlige. Men det er ikke noe poeng for oss å trekke karakteristikken noe lengre enn aktor gjør i de få opplysningene han er villig til å gi i forkant av saken.

Ordet overgrep kunne for så vidt også stått i tittelen, men det er også et ganske generelt ord som brukes om alt fra mindre krenkelser (fysisk eller psykisk) til de groveste sakene.

Alvorligheten understrekes ellers i at vi omtaler straffenivået. Men her må vi også ta hensyn til at mannen er tiltalt etter første ledd av disse lovbestemmelsene. Hadde handlingene i seg selv vært mer brutale, hadde det vært snakk om betydelig straffeskjerping (inntil 21 år). Mer om dette her: http://lovdata.no/doku.../NL/lov/190...TTEL_2-12#§195

For øvrig er tiltalen også omtalt i en tematisk sak om vold i Finnmark i dagens avis (den kommer på nett etter hvert).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:41   #64
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Var ike så veldig imponert over det svaret, egentlig. Mange leser kun overskrifter, hva som står i disse er med på å forme manges holdninger.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:43   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Det er et problem - og var med i vår "mot-liste" da vi valgte å ikke bosette oss på mitt hjemsted at det er vanlig for ungdomsskolejenter å bli utnyttet av og utsatt for overgrep av langt eldre menn under dekke av "forhold" i kommunen. Barnevernet har så vidt meg bekjent aldri vært interessert i å adressere at enkelte jenter så ungen som ned i 11-12-årsalderen er sammen/"sammen" med gutter på over tjue. Og min hjemkommune er ikke noe enkeltstående tilfelle når det gjelder utnytting og ansvarliggjøring av unge jenter. Jo yngre de er når de blir manipulert til seksuell debut, jo lausere er de i bygdeomtalen. De får attpåtil rykte på seg for å være "lett på tråden" og dersom de feks utsettes for voldtekt eller blir gravide må de bære hele ansvaret selv, ettersom det var de som var "hore".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:43   #66
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

.....


Sist redigert av -ea- : 21-02-18 kl 13:30.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:44   #67
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Jeg fikk samme mail, ikke sånn kjempeimponert over svaret.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:45   #68
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

.....


Sist redigert av -ea- : 21-02-18 kl 13:30.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 10:48   #69
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Bah, for et unnvikende svar. Hva er det for slags dumt snakk om skalering av overgrep?

Han forstår jo åpenbart ikke problemstillingen helt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 11:51   #70
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Nå har jeg googlet Øygardsaken og kikket på nyheter i diverse aviser, og der brukes så vidt jeg kan se ikke ordet "forhold" om det som skjedde mellom voksen og barn. Der brukes begrepet som går igjen i lovtekstene, nemlig "seksuell omgang".

Jeg synes det er rart at aktor bruker betegnelsen "seksuelt forhold", og jeg synes journalisten burde være mer oppegående enn å adoptere denne språkbruken.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 13:41   #71
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Sukk og stønn. Kvalmende. Og kvalmende "erfaringer" dere skriver om også.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 13:59   #72
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Og uansett var det jo i den første overskriften jenta som "hadde et forhold" til mannen, og dermed ble fremstilt som den aktive part.

Jeg synes dette gjør det enda drøyere. Det sier helt klart at jenta ikke bare er delaktig, men en aktivt velgende part.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 15:39   #73
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avistittel: 13-åring hadde et forhold til 25 år eldre mann

Eg reagerte og på svaret. Dette er jo i tråd med ho som gjekk inn for å differansiere mellom "sovevoldtekt" og "overfallsvoldtekt". Eg kjenner eg blir veldig provosert av slikt.

Barn er barn. Voksen er voksen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no