Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvilke innstillinger bruker du?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Se resultatene: Hva slags innstillinger bruker du på ditt digitale speilreflekskamera?
Helautomatikk (inkl. portrett, landskap, sport, makro osv.) 18 37,50%
Halvautomatikk (lukker- eller blenderprioritet) 13 27,08%
Manuell (stiller inn både lukker og blender) 7 14,58%
"Alle" har ikke digitalt speilreflekskamera. 10 20,83%
Deltakere: 48. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-08, 21:49   #21
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Halvautomatikk her også, stort sett.
Jeg skulle gjerne ha fordypet meg mer da. Har boka Digital fotografi i praksis (?), og er ikke overimponert av den.

Understanding Exposure er en bok du anbefaler altså, Vero?

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 21:51   #22
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Jeg er forelsket i den boken, Skrulla. Jeg har Digital fotografi i praksis også og synes den er god, men den fokuserer mest på bildebehandling, synes jeg.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 22:16   #23
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Takk for tipset. Lettpåvirkelig som jeg er, har jeg og hr. Visa vært en snartur innom Amazon.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 22:20   #24
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.269
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Jeg bruker absolutt mest halvautomatikk, og da utelukkende blendervalg. Men jeg bruker mye under-/overeksponering der jeg syns lyset lurer meg. Kanskje jeg skal være smart og bruke manuell i steden.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 22:22   #25
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Stortsett helautomatisk foreløpig. Skal ha et lite kurs etter ferien.
Skal kjøpe ny linse før ferien, så jeg håper at utpå høsten så er jeg en reser til å ta bilder

Har forøvrig lekt meg litt, men liker å ta bilder i øyeblikket og da føler jeg at jeg ikke har tid til å stille inn på all verdens finurligheter.
Men det er sikkert en øvelses sak.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 22:34   #26
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.691
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Mest helautomatisk

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 19:27   #27
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Er vel halvautomatisk jeg har mest på.
Men i dag prøvde jeg meg på manuell, og jeg tror resultatet ble ganske bra.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:02   #28
lille L
Kykkeliky !
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 124
lille L er litt kul
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Både hel og halvautomatikk. Mest halv...

__________________
lille L des-06 og knøtta K Juli-08
lille L er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:12   #29
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Tar eg bilder av ungane, er det ofte øyeblikksbilder og då har eg ikkje tid til å stille inn alt sjølv. Då bruker eg sport eller barn innstillingane som er i kaeraet ( nikon D60 )

Men ellers leiker eg meg med manuell og halvautomatikk.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 14:35   #30
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Jeg fikk Canon EOS 400D til jul i fjor, og brukte de automatiske innstillingene først. Men i vår fikk jeg en innføring i blenderåpning og lysfølsomhet, og nå bruker jeg omtrent bare manuelle innstillinger. Jeg blir så mye mer fornøyd med bildene, men så kan jeg også bomme totalt... Hvis jeg bare skal knipse et kjapt bilde av noe, så velger jeg auto.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 18:25   #31
sologmåne
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 109
sologmåne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke innstillinger bruker du?

Jeg har akkurat fått et Canon 450D-kamera, og prøver å finne ut av hvordan det funker. Bruker for det meste de automatisek innstillingene, men prøver meg litt på de andre innimellom. Men, som flere andre her, tar jeg mye bilder av barn, og da blir det som oftest helautomatisk.
Den boka, Understanding exposure, høres bra ut,- mulig jeg bør skaffe meg den.

sologmåne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no