Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Fine plasser i naturen - Romerike

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-11, 13:25   #1
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Smil

Fine plasser i naturen - Romerike

Hermer etter Ine!

Vi er innflyttere og ikke så kjent i vårt eget område.

Noen som har tips til fine steder å gå tur? Dagsturer, steder å dra på telttur, - søndagsturer. Ja i det hele tatt fine områder som er verdt å sjekke ut. Hele Romerike og omegn er interessant.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 13:44   #2
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

http://www.visitromerike.no/

Kan jo også slå et slag for mitt hjemsted, å reklamere for Fetsund Lensemuseum, med flott turområde.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 13:59   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Jeg er også rimelig nyinnflyttet, så jeg ser også etter tips.

Nå har jeg bodd her i straks ett år da, men har vel ikke akkurat fartet så mye rundt i skog og mark.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:27   #4
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Søndagstur med Tertitten! Her ser det riktignok ut til at de ikke starter sesongen før 12.juni, men det er vel verdt et besøk når den tid kommer, ihvertfall.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:28   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Vi er også hyppige brukere av Fetsund Lenser. Ellers kan jeg slå et slag for en gåtur til Bjønnåsen i Rælingen, med flott utsikt. Turgåing med innlagt bading i Åmotdammen, hvor man f.eks kan gå innover fra Løvenstad. Vi har også ofte dratt til en badeplass i Fetsund, men nå husker jeg ikke hva den heter. Ikke så veldig langt unna Fetsund Lenser. Vi har også gått en del fra Losby gods til Mønevann (Lørenskog). Her er det også en besøksgård. I Lillestrøm har man Sørum fritidsgård, hvor det er fint å gå inn i skogen ved siden av på tur, og kikke litt på dyra på veien.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:38   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

For en fantastisk tråd! :abonnerer:
Jeg tror rett og slett det blir tur til Losby besøksgård i påsken, takk for tipset.

Det er lenge siden jeg har vært der selv, men smaragdgruvene på Minnesund er verdt et besøk. Også er det koselig på Gamle Hvam.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:50   #7
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Om dere er glad i å gå tur, vil jeg absolutt anbefale søndagstur til Mistberget (Eidsvoll kommune). Det er mange muligheter, man kan gå fra Åsleia (Eidsvoll) og det er grusvei et stykke og sti resten. Men det er ganske bratt, så det kommer ann på hvor store barna er. Eller man kan gå fra Minneåsen (kjøre opp enten ved Minnesund eller Hurdal) og der er det vei helt opp og ikke brattere enn at man kan gå med barnevogn. (skal man imidlertid helt fram til utkikkstårnet på Mistberget, så må man sette ifra seg vogna siste 100 meterne eller noe sånt.

Fantastisk utsikt. Det er også rasteplasser underveis.

Fra Wikipedia:
Mistberget (663 moh) er den nest høyeste toppen i Eidsvoll kommune i Akershus og er synlig fra de fleste steder på Romerike. Mistberget ligger mellom Eidsvoll og Hurdal. Nær toppen finnes et branntårn fra 1938 og en TV-sendermast for fjernsyn, radiokringkasting, DABradio, digitalt bakkenett og basestasjon for helseradio.
Fra brannvakttårnet på toppen, er det en fantstisk utsikt over Romerikssletta. Tårnet kan virke spinkelt og de tynne jerntrappene kan virke skremmende for de fleste. Tårnet er imidlertid meget trygt og har blitt grundig sjekket. Fra Rauknerten vest for toppen, finnes en mer naturlig utsikt mot Hadelandsåsen og Hurdal. Her finnes flere benker helt på kanten av "stupet" ned mot Kleivdalen.
«Lykkens grube» er en jerngruve tilhørende Eidsvoll Jernverk som ligger ved stien fra Åsleia. Slike gamle skjerp finnes mange av med metaller som bly, sink, kobber, jern, wolfram, sølv og gull. På Askheim gård finnes smaragdgruve og marmor.



Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:37   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Da får jeg si som hos Ine: geocaching.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:45   #9
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Takk for masse fine svar! Vi har masse å utforske fremover skjønner jeg

Mistberget er den eneste skikkelig turen vi har gått, og den anbefales. Kjempefint!
Geocahing har vi såvidt prøvd en gang, men fant ikke cachen og mistet litt piffen Tror det var for mye snø.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 19:13   #10
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

SKREIKAMPEN:
Høyde: 698 meter over havet.
Lengde: 3 kilometer opp og 4,5 kilometer ned, om man velger den andre ruta tilbake.
Tid: En liten time opp og en time ned igjen langs den lengste ruta.
Høyde ved startpunkt: 398 meter over havet.
Terreng: Variert terreng med bratte stier, setervoller, myrer, og fjellandskap på toppen. Godt fottøy anbefales.
Tilgjengelighet: Det er godt skiltet til startpunktet og god plass til parkering. For grupper som bare vil besøke gruvene åpnes bommen slik at man kan kjøre lenger inn i skogen. Det vil da bare bli et lite stykke å gå til fots.
På veien: Flott utsikt og variert natur hele veien. Halvveis opp til toppen finner du et flott utkikkspunkt med utsikt over sørenden av Mjøsa, Nordskogåsen og Odalen.
På toppen troner en diger varde blant flere mindre, og her finner du en trekasse med en gjestebok. Skriver du navnet ditt her er du med i trekningen av et gavekort fra turforeningen.
Passer for: Turglade mennesker som setter pris på god utsikt. Turen passer også fint for familier. Blant annet har Barnas turnlag fra DNT arrangert turer til Skreikampen.
Annet: Velger du den lengste veien tilbake kan du besøke St. Pauls gruve fra 1628 etter avtale med Feiring Jernverks venneforening. De tilbyr omvisning for grupper på minimum 12 personer.

Andre utsiktspunkter i Eidsvoll:
Mistberget (663 moh.) har utsikt over Romerikssletta. Følg merkede stier fra Åsleia og Spetalen eller skogsbilvei fra Tisjøen. Mohue (506 moh.) finner du på østsiden av Mjøsa, på grensen mellom Eidsvoll og Stange i Hedmark.
Ninabben(Minnesund) (443 moh.) (sti, ikke lett framkommelig med barnevogn - men en fin og forholdsvis kort tur).

Flere alternative ruter. Ta av fra Langset / Østsidevegen. Parkering for turgåere ved Sollihøgda trevarefabrikk. ( Røysivegen 137 ) Følg merket sti til Toppen. Lett og gå, med god stigning.
Rute ca 2 km
Årneskollen (612 moh.) er også verdt et besøk. (her har jeg selv aldri vært).


Sist redigert av Liljekonvall : 19-04-11 kl 22:41.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 20:40   #11
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Ser Losby og smaragdgruvene og gamle hvam også er nevnt, kom på de nå så tenkte jeg skulle legge inn. Apropo smaragdgruvene så er det en fin tid å besøke de nå nylig etter snøen er gått, men forvent ikke noen sosial tur... alle blir liggende med nesa i grusen og grave. Jeg fant faktisk en riktig fin smaragd der sist tur, som nok burde vært takstert men foreløpig ligger den i smykkeskrinet mitt....

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 22:07   #12
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Knaisetra (Hurdal):

http://www.norsknatur.no/lesestoff/r...everd/knai.htm

Nå er det mange år siden jeg var der, eldste var vel 5-6 år (13 nå). Husker det var turposter med spørsmål oppover langs stien, og datteren min spratt som ei fjellgeit oppover langs stien for å finne neste post. Når vi kom opp til setra var det geiter og sauer og kuer mener jeg....veldig koselig tur på sommerstid. Vet ikke om de fremdeles har det samme opplegget, men verdt å sjekke.

Tur med Skibladneren en fin sommerdag .


Eidsvoll Bygdetun er koselig å legge turen innom og derfra går det skogsbilveier mot Mistberget.
http://www.eidsvoll.kommune.no/Modul...egory.ID=11088

Og ja....kulturstien glemte jeg nesten.....(klippet ut fra Eidsvoll Kommunes side):
Pilegrimsleden (del av pilegrimsleden mellom Oslo og Nidaros), kultursti som går i området rundt Eidsvoll prestegård og industrihistorisk sti i området langs Andelva ved Eidsvoll Verk. På noen av disse stiene er det satt opp plakater med historisk informasjon, slik at turen kan bli lærerik. Også kan man ta en deilig "latte" på Kafè Standpunkt på nedsiden av Eidsvollsbygningen .

Og her er det endel tips:http://www.eidsvoll.kommune.no/Modules/article.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=17315&C ategory.ID=2864
Aldri vært der selv, men har hørt at det er fint ved Bokkedalen.


Sist redigert av Liljekonvall : 19-04-11 kl 22:42.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 23:39   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine plasser i naturen - Romerike

Ravinene på gardermoen, nydelige og litt mystiske!! (søk på nettt
, får ikke lagt inn noen link fra iphone)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no