Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Går du i kirken julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-22, 15:58   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Jeg er ikke vant til begavelse i kirken heller. De fleste her i byen(?) blir kremert fra krematoriet. Det er iallfall ofte der bisettelsene foregår.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 17:58   #22
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Ikke nå lenger, gjorde det før. Nå går jeg kun når det er bryllup, begravelse , dåp ol

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 18:57   #23
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei, jeg har aldri vært i kirken på julaften.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 19:02   #24
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Det har skjedd et par ganger i livet mitt.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 19:22   #25
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei, det har vi aldri gjort. Ikke kristne.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 19:42   #26
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei. Det har jeg aldri gjort. Hverken jeg eller mannen min er vokst opp med det. Vi er tredjegenerasjonshedninger.

Drømmedama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 21:55   #27
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Jeg går, ene alene for stemningen. Enorm akustikk, flott orgel og når tredje verset av Deilig er jorden spilles, da kommer tårene. Mye salmesang og solosang, lesing av juleevangeliet og unnagjort på 40 minutt.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 21:59   #28
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Her tok det en time, sang julesanger, juleevangeliet og annen tekstlesing.

Koselig. Jeg undret meg over hvordan sognet som vanligvis har gudstjeneste annenhver gang id e to kirkene kunne kjøre samtidige gudstjenester i begge kirker 1430 og 16. Vel. Jo, ved at kateketen hadde gudstjenesten der jeg var. Så var nok presten i den andre kirken.

Konfirmanten min har henne som konfleder, så han er vant til å være i kirken der med henne, og ønsket å tenne et lys før vi gikk, for sin gamle, syke oldemor og for naboen som har fått kreft. De pleier tenne lys på konf samlingene så dette var normalt for ham.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 22:15   #29
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei. Vi er ateister. Kun i kirken på konserter og ved invitasjon til merkedager som dåp, konfirmasjon og bryllup samt begravelser.

Som Input elsker jeg også å synge salmer og sang i kantori som ungdom. Jeg elsker å synge! Og synes det er stas når det avsluttes med fellessang når orkestrene barna spiller i har sine julekonserter.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 22:25   #30
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Ja. Jeg gikk aldri i kirken som barn, men har innført tradisjonen med kirke på julaften etter at vi fikk barn. Synes det er en nydelig stemning og en høytidelig tradisjon.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 22:31   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Det har jeg aldri vært tror jeg. Men jeg kunne godt har gjort det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 22:48   #32
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Ja. Begynte da mine 2 eldste begynte å synge i barnekor da var ganske små. Går stort sett hvert år, men noen ganger har det ikke passet. Stemningen, roen og vakre julesanger/salmer. Min 18 åring som er ellers en "eremitt" for tida svarte ja med største selvfølge da jeg spurte hvem som ville være med. Så mine 3 hjemmeboende barn og mine foreldre ble med. Samboer ble ikke med i år, han besøkte sin far som er på sykehuset nå i jula.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 23:21   #33
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei, pleier ikke det, vi regner oss ikke som kristne selv om vi er medlemmer av statskirken. Har gjort det en eneste gang og det var det året frøkna skulle konfirmeres til våren og måtte «samle» gudstjenester. Vi var da hos mine foreldre og det var faktisk en veldig fin og høytidelig stund i den gamle stavkirken hvor frøkna og er døpt.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 23:28   #34
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Vi har vært i kirken i dag. Eldste synger i menighetens kor, har gjort det i 7 år snart. Vi er medlemmer i statskirke, går i kirken ved begivenheter som dåp/konfirmasjon/bryllup/begravelse. Koret opptrer ca tre ganger i gudstjenester i løpet av året (hvorav 1 på julaften). Alle venninnene til eldste synger i koret, ingen av dem spesielt kristen, men synes det de gøy med kor og det finnes ingen alternativer her.

Det er en veldig hyggelig gudstjeneste, men jeg hadde heller nyt julefreden hjemme om eldste ikke skulle sunget.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 23:53   #35
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har aldri vært i kirken utenom til dåp, konfirmasjon, bryllup og død. Dvs situasjoner hvor det har vært over gjennomsnittet forventet at jeg skulle dit.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 00:01   #36
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Ja, eg er alltid i kyrkja på julaftan, det høyrer til for min del. Ganske ofte har eg born som deltek med song, speling eller tekstlesing, i dag spelte 16-åringen fiolin.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 00:09   #37
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei, nå som jeg er ansvarlig for julemiddagen er det helt uaktuelt. Nå er vi ikke kirkegjengere til hverdags heller altså, men jeg synes julegudstjeneste er stemningsfullt og vakkert.

Jeg er vokst opp med å gåi kirken julaften og synes det gir veldig god stemning når Deilig er jorden synges av fullsatt kirke. Vi var også alltid på kirkegården med lys etterpå og når vi kom hjem etter å ha vært borte i halvannen times tid, var huset forvandlet fra litt lett rotete til magisk vakkert med pent pyntet bord og stearnlys over alt. Den følelsen savner jeg litt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 06:10   #38
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Jeg lot mannen ta ansvar for middagen den drøye timen vi var vekke, også var vi jo tilbake over en time før mat så jeg dekket bordet når jeg kom hjem.
Vi har ikke gjester og det var meget koselig. Men det blir nok ikke fast tradisjon, med mindre ungene vil. Koselig var det, og stemningen når kirken stå og synger deilig er jorden på slutten er jo flott.

Den mutte tenåringen min som ikke liker at søstrene synger sang med på julesangene i kirka og det var en fin stund med ham. Så vil han neste år så blir jeg med. Men hegg tror han heller velger å lese julehefter

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 08:32   #39
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Jeg har funnet veien tilbake til tro og kirke, men går ikke i kirken på julaften. Tenkte meg en tur idag på første juledag, eventuelt imorgen. Jeg synger av full hals i kirken (sikkert skjærende falskt, men pytt sann).
Det gir en god ro i sjelen å være i kirkerommet, et godt sted å komme til når det ellers stormer i livet.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 09:55   #40
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du i kirken julaften?

Nei, vi er ikke kristne så å gå i kirken på julaften ville være veldig rart for oss.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no