Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-19, 00:18   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Når utleier med masse positive reviews spør hyggelig om vi vil spare litt penger ved å bestille feriehus utenom plattformen, men ikke pusher det, gjør man det eller ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 00:29   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Nei, det gjør man ikke. Det hadde jeg i hvert fall ikke turt. Hva er selgers motivasjon for det? Plattformene skaper jo en trygghet for begge parter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 01:48   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Det er ein del garantier i det gebyret. Eg kunne kanskje vurdert det viss det var andre besøk til samme utleigar. Men i utgangspunktet er det der forsikringa ligg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 02:08   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Jeg ville ikke gjort det, av samme grunn som de over nevner. Tryggheten som ligger i plattformen er viktig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 02:28   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Jeg hadde vært skeptisk, dersom det er en utleier du har leid hos før hadde jeg takket ja, dersom det er en totalt ukjent hadde jeg vært forsiktig.

Plattformene begynner å bli dyre å bruke for de som leier ut, samtidig så er de en slags forsikring for både eier og leier om at alt går redelig for seg for begge parter.

Enkelte plattformer tar så mye som 20% av leien på allerede pressede priser, så jeg skjønner også at utleier spør. (jeg er ikke objektiv da vi leier ut feriehus selv, men har også valgt å droppe de dyreste sidene, jeg vet det er flere med meg som har gjort det samme).

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 10:05   #6
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Jeg har aldri leid gjennom sånne plattformer, men finn.no. Det hat fungert utmerket!
Fant el hytte vi ønsket å leie på finn.no. Da spurte utleier om jeg ville ta det gjennom finn, eller Airbnb (noe som ble dyrere). Jeg hadde enkelt valgt finn. Var jo der jeg fant de.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 10:19   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Det kommer litt an på, men om det er første gang jeg leier hos nevnte så hadde jeg sagt nei. Grunnen til at de vil det er selvsagt at de vil unngå gebyret til AirBnB, men du mister all forsikring om å få igjen penger om utleier kansellerer. I tillegg betaler du svart, om du syns slikt er viktig.

Jeg hadde en sak i sommer der utleier sendte meg melding om at hun allikevel ikke kunne leie ut leiligheten. Jeg regnet med at hun da kansellerte oppholdet, men jeg hørte ikke noe mer. Via AirBnB kan man da krysse av på at det er utleier som kansellerer, og vedkommende har 48 timer å svare på før AirBnB bare gir deg pengene tilbake. Utleier kontaktet meg da og lurte på om JEG kunne kansellere så hun slapp gebyret. Uaktuelt for meg, for da måtte jo jeg betale det. Det hun også hadde unngått var den automatiske meldingen i tilbakemeldinger om at hun kansellerte oppholdet. Og får man mange sånne er man etterhvert en upopulær utleier, og jeg tror også AirBnB straffer deg med å havne lenger ned på listene.

Så selv om en utleier virker populær, så er det måter å komme unna negativ omtale, og går du utenom plattformen har du heller ingen mulighet til å rangere hen, og AirBnB gjør ingenting med vedkommende om hen svindler deg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 10:26   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I tillegg betaler du svart, om du syns slikt er viktig.

Det medfører nødvendigvis ikke riktighet. Jeg leier kun ut via finn.no og godt rykte, betaler turistskatt og salgsskatt av hver eneste krone + skatt av overskudd, alle bookinger registreres i et eksternt system som ikke har noen forbindelse med plattformer som airbnb, booking.com o.l.

Betaler ikke skatt til Norge, men til det landet hvor boligen befinner seg, inntekten blir oppført på norsk selvangivelse, men er ikke skattepliktig til Norge.

I enkelte land kan man risikere at skattemyndighetene banker på døren for å verifisere at utleien har gått riktig for seg. Det henger også sertifikater i bolig som forteller at det er betalt skatter og avgifter for foregående år.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 15-09-19 kl 10:33.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 10:26   #9
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Norsk utleier med skriftlig avtale hadde jeg takket ja til. Men å måtte anmelde en italiensk borger i Italia hadde jeg ikke risikert.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 10:47   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå utenom plattformen, Airbnb/HomeAway

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det medfører nødvendigvis ikke riktighet. Jeg leier kun ut via finn.no og godt rykte, betaler turistskatt og salgsskatt av hver eneste krone + skatt av overskudd, alle bookinger registreres i et eksternt system som ikke har noen forbindelse med plattformer som airbnb, booking.com o.l.

Neida, men jeg vil tro at å slippe skatt er en stor del av motivasjonen når man etter at noen har bestilt via en plattform, spør om man vil ta det under bordet i stedet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no