Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 20:17   #41
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har ikke bunad, men om jeg skulle hatt så hadde det blitt blå nordlandsbunad. Sønnen min(2.5 år) har nordlandsbunad.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:18   #42
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har Åmlibunad (fra Aust-Agder). Min mormor har sydd og brodert den, opprinnelig til min mor. Jeg fikk arve den som eksamensgave da jeg var ferdig med studiene.

Min drakt har grønn opplut, og jeg har vevd belte, ikke stølebelte (som modellen til høyre). Jeg synes faktisk det vevde beltet er vel så fint, så jeg tror ikke jeg kommer til å investere i noe stølebelte heller. Men jeg har veldig lyst på jakke til bunaden, så det kommer jeg nok til å putte litt penger i etter hvert. Jeg bruker forresten som regel skautet også når jeg har bunaden på.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:19   #43
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Sognebunad har jeg. Er ikke sogning, men mamma er så da fikk jeg bunad som hun kunne sy. Den er ganske fin, men går og lurer på og skaffe meg en sunnmørsbunad, for er jo sunnmøring.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:23   #44
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har Nordlandsbunad, poden har Halling (brudgomdrakten).

*poff*

Jeg vurderer å ønske meg en av stakkene fra Hallingdal, i hvert fall om mannen får seg Hallingbunad (rundtrøyen).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 30-03-08 kl 23:08.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:24   #45
Labolina
Superduperaktiv
 
Labolina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 709
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har ikke. Men skulle ønske jeg hadde en Nordmørsbunad.
Har tenkt litt på om jeg skal ønske meg den faktisk..

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:25   #46
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har beltestakk fra Telemark, og ville ikke hatt noen annen. Jeg er født og oppvokst i Telemark. Moren og søsteren min har også beltestakker, men med litt annerledes broderi og bånd.

Slik ser beltestakken ut, men broderiene og båndene er annerledes på min enn på denne:


Snuppa har også en telemarksbunad, nemlig blåtøysbunad fra Vest-Telemark (barnevarianten av Nennes bunad). Når hun blir ca 18 skal hun få voksenbunad hvis hun vil, da får hun velge selv hvilken hun vil ha.



Guttene i vår familie bruker bunad fra Voss, siden pappa har familie derfra. Så hvis jeg får en sønn noen gang ligger det flere små vossebunader klare.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:32   #47
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har Nordmørsbunad (til høyre på bildet), og er veldig glad for det
Min er omtrent prikk lik denne, har litt andre bånd på vesten, pluss annet broderi på veska. Har annen beltelås også.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:42   #48
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har denne hedmarksbunaden etter min svigerbestemor:



Tidligere brukte jeg trysilbunaden (eller -drakta, sikkert) som eies i fellesskap av meg, mamma, tanter og kusiner. Her er Blåmann og jeg i bryllup sommeren 1996 - mannen i sin fars østerdalsbunad:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:44   #49
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har den "vanlige" Hardangerbunaden med rødt liv, vinterbunaden fra Hardanger (kone-varianten med sort broderi) og Lofotbunad.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:58   #50
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

jeg har 1985-varianten av Hedmarksbunaden og en tradisjonell Østerdalsbunad. Nå skal jeg sy meg ny, for jeg har faktisk slitt ut (!) Hedmarksbunaden min og skal ha en nydelig ny Østerdalsbunad med svart skjørt, blå vest i ulldamask og utringet skjorte. Denne skal jeg ha:

Bare at vesten er mer mørkeblå i bunntonen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:06   #51
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har trønderbunad.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:06   #52
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

jeg har 1985-varianten av Hedmarksbunaden og en tradisjonell Østerdalsbunad. Nå skal jeg sy meg ny, for jeg har faktisk slitt ut (!) Hedmarksbunaden min og skal ha en nydelig ny Østerdalsbunad med svart skjørt, blå vest i ulldamask og utringet skjorte. Denne skal jeg ha:

Bare at vesten er mer mørkeblå i bunntonen.

Denne var fin :revurdere Marie Aaen:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:08   #53
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Tidligere brukte jeg trysilbunaden (eller -drakta, sikkert) som eies i fellesskap av meg, mamma, tanter og kusiner. Her er Blåmann og jeg i bryllup sommeren 1996 - mannen i sin fars østerdalsbunad:

Egentlig burde jeg vel hatt denne.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:08   #54
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har rød Trønderbunad, og er sånn passe fornøyd.

I fjor arrangerte Husfliden og Ideal Flatbrød uoffisielt bunads-NM, og da kom trøndbunaden på 1. plass. Kåringen skjedde utifra hvilken bunad som var mest populær.

Her er lista:

1. Trønderbunaden
2. Nordlandsbunaden
3. Øst-Telemark beltestakk
4. Hardangerbunad
5. Åmlibunad fra Aust-Agder
6. Hedmarksbunad
7. Gudbrandsdalsbunad
8. Ringeriksbunad
9. Østfold kvinnebunad
10. Sognebunad



Jeg kan ikke skjønne at Trønderbunaden er den mest populære?

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:11   #55
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har ikke bunad, men ønsker meg veldig en Lierbunad.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 30-03-08 kl 21:18.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:11   #56
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spin-off: har du bunad; hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde.


Jeg har blå nordlandsbunad.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:12   #57
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Skrulla, her.



Jeg kan ikke skjønne at Trønderbunaden er den mest populære?

Jeg tror det har å gjøre med at den dekker et stort område. Trønderbunad i ulike varianter brukes jo i begge fylkene, selv om det flere steder også er andre lokale bunader.

Åmlibunaden kommer jo fra et bittelite sted i Aust Agder og derfor blir det litt rart å sammenligne synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:13   #58
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

jeg har 1985-varianten av Hedmarksbunaden og en tradisjonell Østerdalsbunad. Nå skal jeg sy meg ny, for jeg har faktisk slitt ut (!) Hedmarksbunaden min og skal ha en nydelig ny Østerdalsbunad med svart skjørt, blå vest i ulldamask og utringet skjorte. Denne skal jeg ha:

Bare at vesten er mer mørkeblå i bunntonen.

Jeg har denne, men med gammelrosa vest og mer rosa i sjalet. Jeg ønsker meg ny skjorte siden min på mystisk vis har krympet....

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:19   #59
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har ikke bunad. Det er Trønderbunaden som er den jeg bør ha, men den er ikke så veldig fin - så da så...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:19   #60
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: har du bunad; hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde.

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.


Jeg har blå nordlandsbunad.

Jeg også!

Ønsker meg cape, for det er alltid så inni hampen kaldt på 17. mai!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no