Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-17, 13:47   #261
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg tror ikke jeg har vært i en eneste samtale i det virkelige liv om hva man gir i konfirmasjonsgaver.
Det virker veldig massivt og fokuserende når man leser en tråd om det temaet, men jeg kan ikke si at jeg har lest noe særlig om det i media, FB eller hatt snakk om det rundt meg.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:51   #262
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg tenker på saker som dette, de er da i mediene stort sett hvert år rundt konfirmasjonstider:

http://www.aftenbladet.no/familieogo...dre-7867b.html
http://www.aftenposten.no/familieogo...ten-8684b.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/okon...nsvar/60376605
https://www.nrk.no/livsstil/far-en-m...gave-1.7088110
http://www.tv2.no/a/3777907/

Og det er bare noen få, av treffene jeg får opp når jeg søker.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:54   #263
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg er veldig enig med Lille*My. Og det gjelder samme opphausing rundt bursdagsfeiringer, julegaver og kalendere hvert år. Hvor mange kjenner seg egentlig igjen i det som skisseres? Ytterst få har grunn til det som jeg kan se, selv her i mitt pengesterke nærmiljø.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:57   #264
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg tenker at det er mye mer synlig å få 250 000 i konfirmasjonsgave enn å få et solig bidrag til egenkapital da man skal ut på boligmarkedet for eksempel.

Jeg tror begge deler er like synlig, men når man skal ut på boligmarkedet er man i en alder der ulikheter er lettere å takle. Men jeg har mange i min omgangskrets som sier de aldri kommer seg inn på boligmarkedet og synes det er tungt. Og det er jo problematisk at det finnes en gruppe mennesker som må betale det hvite ut av øyet for en bolig som bidrar til at milliardærer får enda mer penger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:57   #265
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er veldig enig med Lille*My. Og det gjelder samme opphausing rundt bursdagsfeiringer, julegaver og kalendere hvert år. Hvor mange kjenner seg egentlig igjen i det som skisseres? Ytterst få har grunn til det som jeg kan se, selv her i mitt pengesterke nærmiljø.

... og det verste er ikke der de presenterer de enorme summene som er helt ute av alle proporsjoner, for det er gjerne folk man uansett ikke identifiserer seg med. Det er verre med de artiklene som liksom skal dra det ned på jorda, og fortelle oss hvor mye vi bør gi, eller hva folk gir i snitt. Det er der folk gjerne føler for å gi minst det, og kanskje litt mer, for å være sikker. Og det er der det er lett å sitte med en uggen følelse når man gir en del mindre enn det avisen setter opp som forslag. Det roer faktisk ikke ned gavekjøret å oppgi i avisa at hvert besteforeldrepar i snitt gir 6000 kr til barnebarna. Selv om man vet at "i snitt" betyr at like mange gir mindre som mer, så føler vel en del likevel at de ikke har lyst til å legge seg noe særlig under snittet, hvis de har muligheten til noe annet. Selv om konfirmanten verken krever eller forventer så mye.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-03-17 kl 14:06.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 14:05   #266
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tror begge deler er like synlig, men når man skal ut på boligmarkedet er man i en alder der ulikheter er lettere å takle. Men jeg har mange i min omgangskrets som sier de aldri kommer seg inn på boligmarkedet og synes det er tungt. Og det er jo problematisk at det finnes en gruppe mennesker som må betale det hvite ut av øyet for en bolig som bidrar til at milliardærer får enda mer penger.

Foreldre som presser opp boligprisene fordi de kjøper leilighet til de unge håpefulle eller gir de en million i egenkapital, er et minst like stort samfunnsproblem som konfirmasjonsgaver. Jeg tenker at jeg dropper begge deler og håper flest mulig andre gjør det samme slik at mine barn også kan få kjøpt seg et sted å bo basert på normale lønninger.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 29-03-17 kl 23:18.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 22:21   #267
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg vil si det er et større samfunnsproblem, faktisk. At man aldri kommer inn på boligmarkedet har litt andre konsekvenser enn at man ikke får hest.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 08:51   #268
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Det store samfunnsproblemet er egentlig at alt for mange mennesker har alt for mye penger. Hadde fordelingen vært mer jevn hadde ikke dette vært en problemstilling.

Forskjellene øker og det har konsekvenser som jeg synes er ganske kjipe.

Sutrende middelklasse med hus, bil,jobb og muligheter til å øse ut femsifrede summer til konfirmasjoner klager over at skattepenger brukes til velferdsordninger. Det snakkes som om man selv fortjener å være fullstappet av penger, men flisespikker på om folk er verdige nok som mottakere av stønader fra Nav.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 10:50   #269
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det snakkes som om man selv fortjener å være fullstappet av penger, men flisespikker på om folk er verdige nok som mottakere av stønader fra Nav.

Ja, det er helt grusomt. Dette er det som gjør meg best forbanna med dagens samfunn. Det er greit å sparke nedover.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 18:01   #270
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Sutrende middelklasse med hus, bil,jobb og muligheter til å øse ut femsifrede summer til konfirmasjoner klager over at skattepenger brukes til velferdsordninger. Det snakkes som om man selv fortjener å være fullstappet av penger, men flisespikker på om folk er verdige nok som mottakere av stønader fra Nav.

Jeg er enig i at mange av oss har veldig mye flere penger enn vi trenger og sikkert har fortjent også, og også enig i at forskjellene øker. Jeg synes likevel at vi alle, fattige og rike, må få lov til å mene noe om hvordan velferdsgodene skal fordeles. Jeg betaler skatt med glede, men når jeg ser at skatttepenger, eller oljepenger for den del, blir brukt på folk jeg ikke mener trenger det, og ting jeg synes er tull, får jeg lyst til å beholde mer penger selv og gi dem til Leger uten grenser. Som trenger dem ganske mye mer enn mange av de du refererer til som trengende i Norge.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 18:24   #271
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg tenker at både u-hjelp og sosial utjevning her til lands er viktig.
Samfunnet blir i mine øyne ganske mye fattigere ved økende forskjeller.

Kan man spytte inn store beløp cash til fjortiser i gaver, sponse russebusser og gi naboer 500 spenn til konfirmasjon så tenker jeg at man gjerne har såpass å gå på at både u-hjelp og utjevning egentlig hadde hatt plass.

En ting man ikke skal glemme ved Nav er at en del av dem som mottar stønader har spyttet inn ganske mye tidligere. Ikke alle har hentet ut så store summer heller.
Det er skattepenger som finansierer at glupe hoder får en temmelig bra sikret inntekt her til lands. Jeg tenker at det bare skulle mangle at man i en så priviligert tilstand også bidrar til dem som ikke har blitt tildelt samme sikkerhetsnett.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 18:36   #272
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg er ikke uenig i at vi skal ha NAV og at vi skal gi hjelp til dem som trenger det. Jeg ønsker bare en mer kritisk gjennomgang (jeg ga bare 2000 kroner til mitt barn til konfirmasjonen, han fikk heller ikke hest eller ferietur- derfor føler jeg meg berettiget til å ha en mening), over hva og hvem pengene går til. NAV har utrolig mange rare stønader (barnetrygd til alle som gir hester og bunader i konfirmasjonsgave f.eks) og fungerer delvis slik at folk som egentlig har både penger og ressurser nok "står på krava" og får det de har rett til og litt mer, mens ressurssvake mennesker ikke orker å ta opp kampen. For å nevne noe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-17, 22:46   #273
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, det er helt grusomt. Dette er det som gjør meg best forbanna med dagens samfunn. Det er greit å sparke nedover.

Jeg synes jo ikke akkurat at dette er forumet som unngår å sparke i alle retninger, jeg da. Uten at jeg er tilhenger av å sparke i det hele tatt, det er liksom ikke særlig fruktbart.

Det er vel dessuten sånn, egentlig, at NAVs utgifter overgår skatteinntektene (derav behovet for oljefondet), og siden veksten av folk som trenger NAV ikke ser ut til å endre seg - så må vi faktisk belage oss på at skatt og avgifter kommer til øke. Den sutrende middelklassen, om du vil. Hvor min utdannelse, yrkesvalg og inntekt i bunn og grunn er et produkt av andres skattepenger. Ja, for jeg har jo knapt gjort noe selv for å komme dit. Flaks all the way.

Jeg er ellers enig med Rine. Det må være lov, selv om jeg har hest.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-17, 11:28   #274
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Om vi ser på gjeldsbyrden i Norge pr husholdning, så forteller vel den noe om at det på langt nær er alle som har cashet inn bunad og gaver, selv om de fremstår som middelklassen og litt til. Jeg har sett noen episoder av luksusfellen Norge og tilsvarende Sverige. Og der hvor man gråter, må selge TV'en sin på loppis osv grunnet 320 000 i gjeld i Sverige, er det liksom helt tjo hei med 2,6 mill i forbrukslån i Norge. Uten å eie noe. Ja, lønningene er forskjellige, men når tavla med inntekter og utgifter kommer opp er det faktisk ikke så himmelvid forskjell. Jeg tror mange i Norge har tatt del i en svimlende økonomisk vekst uten egentlig å ha fått pengene.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-17, 15:01   #275
AnnetteSand
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2017
Innlegg: 2
AnnetteSand har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Konfirmasjon er en gave i seg selv

AnnetteSand er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bollefest, sjiraffbaby

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no