Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Bedre resultater med leksefri skole

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 09:18   #21
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Digermulen skole i Lofoten fjernet lekser på skolen for 14 år siden. Det medførte bedre resultater og bedre miljø.

Det var jo en relativt kjapp konklusjon å trekke.

Jeg er i mot lekser i tradisjonell forstand. Heller ikke for utvidelse av skoledagen i særlig grad. Jeg synes undervisningstiden bør være temmelig komprimert, og fritids- og aktivitetstilbudet (SFO/AKS) frivillig, sånn som det er i dag. Jeg er imidlertid for leselekser og et lite utvalg samarbeids-/problemløsningslekser som gir foreldre inspirasjon til hvordan de kan veilede og stimulere barnas faglige utvikling. Dette er riktignok ikke en perfekt løsning sett fra et utjevningsperspektiv, ettersom de ressurssterke foreldrene i større grad vil nyttiggjøre seg veiledningsinformasjonen i oppgavene og bidra med faglig stimuli. Dog mener jeg at utjevningspolitikken ikke skal ha til hensikt å utjevne «top-down», altså bør det ikke legges begrensninger på ressurssterke foreldres mulighet for å stimulere. Utjevningspolitikken bør bare ta sikte på å løfte de med dårligst forutsetninger. Leselekser gir ok uttelling i så måte. Det krever i utgangspunktet ikke mye ressurser for å stimulere lesetreningen (dog kan det være en heksekunst å motivere lesevegrere, men det går jeg ikke inn på her), og gode leseferdigheter er noe av det mest avgjørende for å lykkes i skolen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 09:55   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Er ikke uketimetallet med undervisning godt under 20 timer i den offentlige skolen, for småtrinnet? (717 årstimer per elev, ca 38 uker?). Vi har 26/28, (samt at vi ikke har alle "alle ut og inn på en gang"-oppbruddene). Leksehjelp er supert der det virker, men det er sjelden det er pedagoger til stede der, er det ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:09   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er ikke uketimetallet med undervisning godt under 20 timer i den offentlige skolen, for småtrinnet? (717 årstimer per elev, ca 38 uker?). Vi har 26/28, (samt at vi ikke har alle "alle ut og inn på en gang"-oppbruddene). Leksehjelp er supert der det virker, men det er sjelden det er pedagoger til stede der, er det ikke?

Er usikker. Min førsteklassing har 20 klokketimer+ SFO.
Fjerdeklassingen har ca 27 timer pluss leksehjelp.
Syvendeklassingen har ca 28 pluss leksehjelp.
(Klokketimene er inkludert pauser og jeg tror friminuttene varierer litt)
"Alle ut og inn på en gang" praktiseres også ulikt i offentlig skole. Hos oss varierer det litt tror jeg. Ofte har man felles friminutt, men inne i trinnarealet er det stor fleksibilitet. Leksehjelp har pedagogisk ansvarlig for alle trinnenes leksehjelp (slik jeg har forstått) og så er det assistenter/fagarbeidere som er inne på hvert trinn.

Det gir grei mulighet til å få gjort unna mye lekser innenfor skoledagen i alle fall.

Jeg tror timefordelingen har med et minstetallskrav fordelt ut over flere trinn. Skoler gjør dette forskjellig og pauser legges inn ulikt.

På skoler hvor store deler av elevmassen fraktes med buss er det mest praktisk at flest mulig starter og slutter til samme tid for barne og ungdomstrinnet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:14   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Det varierer lokalt, tror jeg, 717 er snittet, og hvis det er 38 fulle uker så betyr det 18 hele timer per uke. Ganske stor forskjell. Fungerende leksehjelp er jo en annen måte å ha bortimot heldagsskole på, jeg syns det ville vært bedre å organisere det inn i en helhetlig skoledag.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:17   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Vi hadde 30-timers skoleuke på ungdomsskolen pga logistikk i en grisgrendt kommune. Det ble løst ved at vi hadde masse valgfag, blant annet en hel dag med slalåm hele vinteren hvis vi ville. Det var aldeles supert og jeg kunne virkelig ikke tenkt meg noe annet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:18   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Reelt snitt i 2012/2013: 717 timer 1.-4. trinn, 785 timer 5.-.7. trinn. (udir, GSI-tall)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:18   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Snitt på 742 pr år for 1-7 trinn som minimum ser jeg hos udir.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:19   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Reelt snitt i 2012/2013: 717 timer 1.-4. trinn, 785 timer 5.-.7. trinn. (udir)

Snitt altså? Ikke minstetall? Hvordan kommer kommuner unna med å ligge langt under dette?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:24   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Snitt altså? Ikke minstetall? Hvordan kommer kommuner unna med å ligge langt under dette?

Tja, med tanke på at det finnes skoler som fortsatt underviser etter 97-læreplanene så er det lite som forundrer meg.



Men mer seriøst: Vektet snitt mellom 717 og 785 er 746, så det er over kravet det, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:25   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Knotten hadde for mange timer i 2.klasse, så det skrudde de ned igjen i 3.Det kostet jo mer å ha de ekstra timene, så klart.
De hadde samme timeantall ut hele småtrinnet. De var jo knapt på skolen.

Jeg er veldig for heldagsskolen.
Selv nå i 5.klasse er det dager der Knotten bare har 3 timer undervisning.
De har for øvrig to skoletimer leksegruppe med pedagog, fordelt på to dager - umiddelbart etter avsluttet undervisning. Ingen påmelding, alle elevene blir bare sendt dit.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:26   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Forskjellene i offentlig skole er tydeligvis store.
Jeg kunne ikke tenkt mer heldagsskole enn det tilbudet allerede er. Om man har ungene på en skole hvor man er avspist med minimumet fra 97 og elendig leksehjelptilbud og rigide undervisningsformer forstår jeg at man ønsker mer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:28   #32
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Men tenker dere heldagsskole til klokka 16 for eksempel? Det ville betydd at en del unger må reise hjemmefra klokka 7 og ikke vært hjemme før etter klokka 17.

Å ha skole og frivillig SFO er da mer fleksibelt?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:30   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Jeg vil tro at man ville kommet langt med et helhetlig tilbud fra 0830 - 1500, med fleksibel "oppbevarings-SFO" (også kalt "frilek" ) etterpå. Ikke ferdig kl 13 og tilfeldig leksehjelp etterpå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:33   #34
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Jeg syns man burde se litt nærmere på hva man gir som lekser.

Jeg mener at jeg har lest at forskning støtter opp under at lekser i barneskolen har null effekt, men at det får økende effekt på læring i ungdomsskolen og oppover. Nå har jeg ikke sjekket det jeg skriver, så her kan det være feil i min hukommelse. Problemet blir jo rent praktisk å innføre lekserutiner for 13-åringer som ikke har vært vant med lekser fra før, det tror jeg blir vanskelig. I det perspektivet er jeg for lekser, men jeg er i mot at de skal være veldig omfattende, og veldig tidskrevende.

Jeg har sittet min andel med unger som puster og preser over matteleksa f.eks., ikke fordi den er så vanskelig, men fordi at det å skrive opp over femti mattestykker i kladdeboka for så å regne dem ut etterpå, det tar tid. Hadde mine unger kunnet a) gjort færre oppgaver, eller b) fått lov til å skrive i boka/på kopien/på PCen, så hadde det i seg selv økt læringsutbyttet betraktelig.

Kloke lekser vil også gjøre det relativt enkelt å tilrettelegge for at elevene er på ulike nivå, og da møter man også behovet for differensiert nivå på egentreningen (leksene). Alt for mange av leksene i grunnskolen er preget av autopilot.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:36   #35
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil tro at man ville kommet langt med et helhetlig tilbud fra 0830 - 1500, med fleksibel "oppbevarings-SFO" (også kalt "frilek" ) etterpå. Ikke ferdig kl 13 og tilfeldig leksehjelp etterpå.


Jeg har ikke egentlig hatt noe å utsette på SFO-en vår, eller på leksehjelpen som Knotten har nå (vi har ikke benyttet den tidligere, det har ikke vært behov ettersom han gjorde unna alt mandagen).
Men i et samfunn der stadig flere unger kommer hjem til tomt hus fordi mor og far er på jobb, er det jo mye mye bedre at de lærer noe, eller får rast fra seg i mer eller mindre kontrollerte former, enn at de blir sittende pal foran tv og spill.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:13   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Ja til leselekser og "gjør research på dette temaet på egenhånd", nei til skriftlige lekser for å komme gjennom pensum.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 13:25   #37
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Men i et samfunn der stadig flere unger kommer hjem til tomt hus fordi mor og far er på jobb, er det jo mye mye bedre at de lærer noe, eller får rast fra seg i mer eller mindre kontrollerte former, enn at de blir sittende pal foran tv og spill.

Jeg sliter med at dette er alternativet jeg. Jeg synes heldagsskole til 1500 er greit nok selv om jeg synes lekser også er en fin ting - men om heldagsskolen skal vare lenger, vil jeg i alle fall ikke ha den.

Det er da ikke sånn at det er heldagsskole eller tv og spill? Jeg synes det er fint at sønnen min kan gå 1430 noen dager, leke ute lenge med kamerater før middag, være på en aktivitet fra klokken 16 som han selv gjør seg klar til og sykler til, gjøre lekser med oss etterpå, istedenfor at han skal måtte være lenge på skolen og ha all leketid når det er blitt mørkt, i alle fall deler av året.

Jeg fatter ikke at det åpnes for tv og spill for barna som går hjem fra skolen, det er ikke slik at dette MÅ være alternativet. De kan leke med kamerater, lese bøker, gjøre leksene de greier alene. Jeg har sansen for at de har denne tiden til egen disposisjon uten voksne til stede, det lærer de mye av. Det er foreldrene som åpner for bruk av elektronikk i denne tiden.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 13:34   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Der er jeg enig, apan, i hvert fall når det ikke er snakk om 4 timer hver ettermiddag...

Mine elsker tiden fra 1515 til vi kommer hjem. De leser, pusler rundt, finner seg mat, leker eller er med venner. Vi har ikke spilling i ukedagene, sånt er det jo vi voksne som bestemmer, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 13:37   #39
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der er jeg enig, apan, i hvert fall når det ikke er snakk om 4 timer hver ettermiddag...

Mine elsker tiden fra 1515 til vi kommer hjem. De leser, pusler rundt, finner seg mat, leker eller er med venner. Vi har ikke spilling i ukedagene, sånt er det jo vi voksne som bestemmer, da.

Ja, storebror har vokst masse på å få gå litt tidlig fra AKS, ordne seg selv, låse seg ut og inn og nå i år også passe tiden selv og dra til håndballen selv på sykkel. Så jeg synes heldagsskolekonseptets funksjon vil være veldig avhengig av varighet. Vi har korte dager i Norge om vinteren, jeg håper gutta vil kose seg ute fra 15 til 17 når den kommer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 13:39   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Bedre resultater med leksefri skole

Nå har også minstemann insistert på å bare ha to dager på SFO, så han kommer også hjem med de store tre dager. En av dagene er elstemann ansvarlig for å fore broren og få ham klar til fotballtrening klokken 1645.

Det er FINT med store barn, altså!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no