Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-19, 23:21   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Jeg sitter her og planlegger selskap så smått.
Jeg og gubben har jubelår i år, vi har vært sammen i 20 år, gift i 10 og vi begge har runde dager, så tenkte å feire litt ekstra.

Vi har allerede bestilt sydentur men tenkte å invitere noen vennepar og gjøre litt ekstra ut av dette.
Det blir 12personer, kanskje 14 om vi ber stedatter og samboer. Må tenke litt på det, de er jo tross alt 30 og 33 så de må jo anses å være voksne nok men vi har aldri hatt de på samme fest før..

Uansett må det være en meny med litt festpreg. Om jeg skal klare å lage det også. Og samtidig vil jeg at det skal være 3-retters.
Og så kan det ikke være noe med majones, rømme, shushi og ikke for mye salataktig... Og ikke noe sterkt.
Det kan muligens være en forrett med laks, bare ikke for mye men helst noe annet...

Forrett:
Lurer litt på om denne må være kald, sånn at jeg kan gjøre det klart på forhånd.
Evt jordskokksuppe? Eller en kremet fiskesuppe hvor jeg jukser stort?

Hovedrett: Har tenkt mye frem og tilbake, på lammeskank og potetmos men tror det blir for mye å tilbrede med vanlig ovn.
Og jeg må klare å rekke over alt så derfor tror jeg at det må bli en Beef Bourgund med hjemmelaget potetmos. Evt med småpoteter kokt i gryten. Men da burde jeg vel kanskje ha noe brød ved siden av?
Er det for kjedelig med en gryterett?

Dessert: Jeg elsker kaker, mousse og alt sånt søtt så lurer på en slags desserttapas lagt opp på en avlang tallerken/middagstallerken med litt stæsj rundt. Alt dette skal være kaldt så det er bare å lage ferdig i forkant og dele i små biter/småglass osv.. og legge opp rett før. Dette kan gubben bidra med..

Og så blir det en kake til slutt. Sjokolademoussekake eller noe liknende.

Noen som har laget en litt "enkel" 3-retters som har tips?
Tar svært gjerne imot innspill og tips til dette, evt andre retter.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-19, 23:24   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Hvis du vil jukse litt så har Meny veldig god fiskesuppe i ferskvaredisken.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-19, 23:35   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Ja, det var faktisk den jeg tenkte på. Har bare hørt om den. Bør jeg ha oppi etpar fiskebiter i hver bolle, kanskje?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-19, 23:39   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ja, det var faktisk den jeg tenkte på. Har bare hørt om den. Bør jeg ha oppi etpar fiskebiter i hver bolle, kanskje?

Det er fiskebiter medi suppen. Veldig god med reker i tillegg. Oppskriften ligger på nett (vi laget den faktisk i dag), og baden kan fint lages ferdig dagen før og så tilsette fisk/reker på selve dagen.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-19, 23:49   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Tusen takk for tips. Sjekket nå og fant den. Skal jammen lage den så får jeg testet og øvd litt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-19, 23:50   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Blir ikke suppe og gryte litt likt? Skagenrøre synes jrg er godt, men det er majones da.

Gratinert kreps kanskje?

Vi pleier å ha poteter i biffgryta, men de tar opp mye plas i gryta, så det blir mer mat om du lager den separat.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-19, 23:57   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Beef burgund med potetmos synes jeg blir innmari godt. Og lar seg lage på forhånd. Men jeg er enig i at suppe og gryterett blir en litt snodig kombinasjon. Da ville jeg heller laget lefse med laks som forrett. Det er jo greit å gjøre istand på forhånd.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 00:01   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ja, det var faktisk den jeg tenkte på. Har bare hørt om den. Bør jeg ha oppi etpar fiskebiter i hver bolle, kanskje?

Ja, det kan du godt, men det er fisk i den. Men jeg ville nok hatt i ekstra.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 00:02   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Asparges og skinke til forett?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 00:04   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Jo, ok. Bra innspill. Jeg er ingen forrettsperson så har ikke greie på dette men er enig i at det blir litt samme grautete maten.
Dropper suppe.
Tips til forrett som helst kan være kald da?
Hva med en eller annen type rekecoctail, bare uten thousand Islandsdressingen?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 00:07   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Asparges og skinke til forett?

Jeg er utrolig rar altså så jeg synes ikke det er noe særlig.. Er dårlig på forretter og så blir jeg så utrolig kritisk til egen mat når jeg skal lage noe sånn ekstra.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 08:48   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk.

https://www.nrk.no/mat/gi-mor-en-tre...gen-1.11521199

https://www.mills.no/melange/slik-se...en-festmenyen/

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 09:59   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Jeg synes bruschetta er utrolig godt, med gode tomater og spekeskinke. Evt kan man sikkertlage to til hver med ulike fyll, så blir det litt mer fancy.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 10:22   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes bruschetta er utrolig godt, med gode tomater og spekeskinke. Evt kan man sikkertlage to til hver med ulike fyll, så blir det litt mer fancy.

Det synes jeg også! Og noe så lettvint.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 10:25   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Bruschetta er veldig godt, men det er ikke så himla lettvint. For at det skal være skikkelig godt bør brødet være nygrillet og smurt inn med hvitløk. Det må da ta litt tid til så mange personer?

Men på den annen side; hvis dere går for beef burgund, så skal den bare stå å koke før forretten serveres og da er det jo tid allikevel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 10:28   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Ser flere steder foreslår løksuppe til beef burgund, så kanskje suppe og gryte likevel går?

Gina: Hva liker dere da? En god sommersalat til forrett? Det er i alle fall lett mat.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 10:45   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Synes også spekeskinke og melon er en bra idè, men det må være en god spekeskinke. Fikk nylig en spekeskinke som jeg tror var fra Rema1000, overraskende god Nå er ikke du noe keen på det, men er det fordi du ikke synes det er topp, eller fordi gjestene ikke vil like det?

En type rekesalat uten majones er bla. denne Den er litt spicy, så da ville jeg hatt en hovedrett med litt smak i, slik din foreløpige plan er.

En kraftig gryte med potetmos er veldig godt. Jeg ville laget noe litt lett og friskt til dessert, f.eks. noen av disse?? Ellers er ikke is feil, heller.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 10:51   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Noe med kamskjell er ganske lettvint og kjapt da.

Eller så kan du bare ha småmat/fingermat som du serverer med aperitif. Det er litt mer jobb, men da er alt ferdig før gjestene kommer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-19, 11:27   #19
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Jeg laget blini med rømme, urter og røkt laks som forrett en gang, og det slo godt an. Planen var å bruke lodderogn, men det fant jeg ikke den gangen. Jeg mener at jeg brukte en oppskrift fra matprat eller noe sånt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 20:52   #20
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Sliter fortsatt med å finne en ok forrett. Har prøvd ut forskjellige med lite hell...

I går lagde jeg denne. Ikke imponert...




Nå er jeg på laksemousse.
Dette så fint ut og noe som jeg kan klare i full fart.


Skal teste ut oppskriften på rekecactail uten majones

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no