Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvem fant hvem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-18, 10:18   #1
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hvem fant hvem?

Her kjenner jeg at norsk kunnskapene mine svikter. For meg betyr denne setningen at det var sønnen som fant politiet. Hva er reglene her?

Sitat:

Sønnen (9) fant politiet i går ettermiddag utendørs, kraftig nedkjølt. Han er også innlagt på sykehus, skriver Aftonbladet.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:20   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem fant hvem?

Rent intuitivt mener jeg denne setningen blir gal, når den er frittstående, og skulle vært: Sønnen (9) ble funnet av politiet (...) Men det er mulig den blir mer riktig i konteksten.


Sist redigert av Gaia : 01-03-18 kl 10:27.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:21   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem fant hvem?

Det er formelt sett ingenting i veien for at objektet kan stå først i setningen, men det kan skape tvetydigheter - som i sitatet ditt.

- Hvor ble det av sønnen?
- Ham så jeg borte ved skogholtet (parallelt med setningen i hovedinnlegget), eller:
- Jeg så ham borte ved skogholtet.

I dette tilfellet vil pronomenformene "ham" og "jeg" gjøre saken entydig - "ham" er objekt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:24   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem fant hvem?

Hvis det er flere som er savnet, f.eks "Moren (43) ble funnet på mandag....Sønnen (9) fant politiet i går", er det riktig. Hvis setningen ikke kan sees i sammenheng med en tidligere setning, burde den nok vært formulert annerledes.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:31   #5
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem fant hvem?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er formelt sett ingenting i veien for at objektet kan stå først i setningen, men det kan skape tvetydigheter - som i sitatet ditt.

- Hvor ble det av sønnen?
- Ham så jeg borte ved skogholtet (parallelt med setningen i hovedinnlegget), eller:
- Jeg så ham borte ved skogholtet.

I dette tilfellet vil pronomenformene "ham" og "jeg" gjøre saken entydig - "ham" er objekt.

Takk!

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:41   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem fant hvem?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis det er flere som er savnet, f.eks "Moren (43) ble funnet på mandag....Sønnen (9) fant politiet i går", er det riktig. Hvis setningen ikke kan sees i sammenheng med en tidligere setning, burde den nok vært formulert annerledes.

Her vil det nok være helt åpenbart av sammenhengen hva som er meningen med setningen. Tipper det gjelder en tragisk sak i Sverige der en mor og en 8-årig datter ble funnet sterkt nedkjølt. Moren døde senere på sykehuset, mens datteren ser ut til å klare seg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no