Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøper du mat direkte fra produsent?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-18, 14:19   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Lovet jo at jeg skulle skrive et mer utfyllende innlegg, men vanskelig å finne tid til å skrive "skikkelig". Synes dette er et tema som fortjener at man tar seg tid når man snakker om det, men når jeg ikke har tiden så prøver jeg lell. Grunnen til det er lenke i HI var at jeg ble spurt om det i tråden.Mye av politikken har vært fast i årevis, og ikke knyttet til sittende regjering. Jeg mener også at samvirkeorganisasjonene har en politisk påvirkningsmakt, men jeg greier ikke å finne det på nett. Skal prøve å få sjekket det opp i helga.

Dette er både riktig og feil. Sittende regjering har tatt grepsomeksalerer denne utviklingen betydelig. Slik som å øke kvotetaket for melk, endre konsesjonsreglene for kylling og nekte markedsregulator å ta i bruk regulerende virkemidler som utkjøp av produsenter slik at man regulerte overproduksjon. Dette er komplekse ting som får store ringvirkninger.

Samvirkeorganisasjonene leverer inn høringsuttalelser før landbruksforhandlingene. Ut over det er det kun lobbing (noe de er ganske gode på).

Sitat:

Landbrukssamvirket er en stor organisasjon og består av flere deler. Da jeg skrev innlegget mitt tenkte jeg først og fremst på den delen som består i produksjon og salg av varer. Og det jeg først og fremst tenkte på var dette med sentral produksjon og (forholdsvis) få varer. Det koster ganske mye miljømessig tenker jeg å produsere sentralt og gir veldig lite lokale varianter.

Nå er ikke dette samvirkeorganisasjonene sin "feil". Dette med sentralisering, storproduksjon og effektivitet har vært en trend i tiden. Og den trenden er i ferd med å snu. Det er "in" nå med småskala, lokal mat, større variasjon. Jeg tror jo at samvirkeorganisasjonene også må "snu" seg i forhold til hva som er i tiden og mitt inntrykk er at de gjør det, men det tar tid fordi store organisasjoner trenger tid til snuoperasjonen.

De fleste småskalaprodusentene er 100% avhengige av samvirke for å overleve. Feks små meierier lager ost av kanskje 30% av melka de produserer. Resten henter TINE og er dermed garantist for inntekt. Og TINE henter enten det er 70l melk eller 7000. Eller 7000 den ene uka og 70 den neste.
Nortura henter de lammene som ikke ble solgt via andre kanaler (og ofte slakter de,de andre lammene også, det heter nisjeavtale). Felleskjøpet tar i mot det kornet som ikke ble til "gøy på håret" mel.
Samvirke er hjørnesteinen som gir småskala liv. TINE lar også sine produsenter (altså melkebønder) som også driver småskala bruke TINES distrubusjonsnett.



Sitat:

Det å handle lokal mat er ikke en "trussel" mot samvirkeorganisasjonene. Lokalsalg vil nok bli et supplement heller enn konkurrent. Og som du også nevner - samvirkeorganisasjonene er mye mer enn salgsapperatet. (Synes jeg fant en ok oversikt over det på snl)

Det er helt riktig. Men de vil ikke kunne finnes uten samvirke


Sitat:

Nortura sier selv at det er mulig med gressforet kjøtt (lenke), men gressforet storfe gir en helt annen produksjon en med kraftfor. Det er ikke "bare" bøndene, samvirkeorganisasjonene og politikerene som må endre seg for at dette skal være mulig. Forbrukerne må også gjøre det. Vi må spise mindre kjøtt med annen kvalitet (både "verre" - oksehale/indrefilet og "bedre" - kjøtt fra gressforet storfe har bedre kvalitet.)

Dette er helt riktig. Men trenden går andre veien. Volummengden av mat forventes å bli billigere og billigere. Butikkenes EMV-varer tar markedsandeler og de store kjedene presser på for å få vertikalmarkedsintegrering der kjedene eier alt, helt tilbake til jorda. Det har vært umulig fordi AS kunne ikke drive landbruk i Norge. Dette er en regel sittende regjering har endret.

Man redder ikke det unike norske landbruket ved å kjøpe kosematen lokalt.
Det må langt sterkere lut til (men alt hjelper!! Applaus til de som kjøper kosematen altså!! ) og det må komme fra politisk hold.
Man må rett og slett også ta landbruket med i beregningen når man stemmer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-18, 14:44   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Nemlig! Dette handler om politikk.

Jeg tror virkelig at såkalt kosemat fra små produsenter og noe direktesalg er mer positivt enn negativt for samvirkeorganisasjonene. Dager med åpen gård, kjøp av kornband til jul, et lite rom på gården med litt produkter hvor man handler selvbetjent. Bevissthet om at mat ikke bare er mat øker ved nærhet.

Det er den typen direktesalg jeg er vant til, ikke alternative samvirkeordninger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no