Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Skal du se «Utøya 22. juli»?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-18, 20:40   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg har lest mye om «Utøya 22. juli» de siste dagene, både anmeldelser og andre artikler om filmen. Den har fått mange gode omtaler i norske medier, f.eks. NRK Filmpolitiet, og det virker som om Erik Poppe har gjort noen «riktige» grep når han først ville lage film om en så ekstrem hendelse.

Selv tror jeg dette er en film jeg ikke vil eller trenger se. Jeg klarer ikke helt forklare hvorfor, men følelsene etter 22. juli er fortsatt så sterke for meg at jeg tenker vil det ikke tilføre noe «meningsfylt» eller viktig å se filmen.

Hva tenker andre? Har dere sett eller skal dere se filmen? Hva tenker dere om den og de andre filmene/seriene som kommer framover?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 23-02-18 kl 20:52.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 20:46   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Nei det har jeg ikke noe behov for. Jeg kjenner ingen som var på Utøya men min beste venninne kunne ha dødd i regjeringskvartalet hvis hun hadde vært på kontoret sitt akkurat når det skjedde. Heldigvis var hun på et annet kontor i bygget. Jeg kunne eventuelt ha blitt med henne for å se den hvis hun bad meg om det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 20:57   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg tror ikke det. Nyhetssendingene fra den gangen sitter fortsatt i, det gjorde så sterkt inntrykk. De desperate skrikene til ungdom som bryter sammen idet de kommer i sikkerhet. Glemmer det aldri. Jeg satt som fjetret og slukte alt av nyhetssendinger, selv om jeg egentlig ikke ville se. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skulle se det rekonstruert.

Det samme gjelder f.eks podcasten om Åsta-ulykken. Jeg hørte ting om den ulykka som ga meg mareritt i lang tid etterpå, og orker ikke å høre mer om det. Det gjelder enkelte andre hendelser også, som jeg husker fra da de skjedde, som gjorde sterkt inntrykk, med enkelte detaljer jeg ikke blir kvitt. Bilder av folk som hoppet ut fra tvillingtårnene... Slike ting. Jeg orker ikke å få dem gjennomgått eller rekonstruert på nytt og på nytt, fra ulike synsvinkler. Det holder med den første gangen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 20:59   #4
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg vet ikke. Jeg føler egentlig ikke noe behov for å se den,men det kan hende jeg gjør det likevel.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:00   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg hadde tenkt å lage en tråd om dette. Jeg har en (straks) fjortenåring som ønsker å se denne. Han er svært moden, klok og uvanlig samfunnsengasjert, men likevel bare et barn på snart fjorten. Hva tenker dere om dette? (I tilfelle det blir noe av, blir det selvsagt ikke uten en voksen. Filmen har også 15-årsgrense.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:01   #6
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.988
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Nei. Ingen av mine barn heller, hvis jeg kan hindre det.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:02   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Ja, det tror jeg at jeg skal.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:03   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg kommer til å se den, men kanskje ikke på kino.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:07   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Nei, jeg føler et er for nært i tid enda. Mulig jeg ser den når den er tilgjengelig på andre steder enn kino. Jeg tror ikke jeg orker storskjerm.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:09   #10
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Eg skal sjå den på kino. Vurderer å ta med 13-åringen, men er litt usikker.
Filmen har 15-års aldersgrense og då er det i følge reglane ok sålenge ho er i følge med ein voksen. Ho er heller ikkje av den enstelige typen, så trur eigentlig at ho vil takle det fint. Men eg er altså likevel litt i tvil.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:10   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg tror ikke at noen av de andre i familien vil se den. Passer det så ser jeg den, tror jeg, men neppe på kino.


Sist redigert av Pelen : 23-02-18 kl 21:26.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:11   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Nei det tror jeg at jeg dropper gitt. Både jeg og ungene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:20   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg kommer ikke til å gå på kino og se den, men kanskje om den en gang kommer på tv.

Jeg har ingen harde meninger om at denne filmen kommer nå, og at den i det hele tatt er laget. Slik er verden...det lages filmer ut av det meste, og jeg synes ikke denne er verre enn mange andre filmer laget på grunnlag av tragiske hendelser.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:20   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg er veldig usikker, men tror ikke jeg orker å se den på kino i hvert fall. Jeg vil ikke og vil samtidig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:23   #15
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tror ikke det. Nyhetssendingene fra den gangen sitter fortsatt i, det gjorde så sterkt inntrykk. De desperate skrikene til ungdom som bryter sammen idet de kommer i sikkerhet. Glemmer det aldri. Jeg satt som fjetret og slukte alt av nyhetssendinger, selv om jeg egentlig ikke ville se. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skulle se det rekonstruert.

Det samme gjelder f.eks podcasten om Åsta-ulykken. Jeg hørte ting om den ulykka som ga meg mareritt i lang tid etterpå, og orker ikke å høre mer om det. Det gjelder enkelte andre hendelser også, som jeg husker fra da de skjedde, som gjorde sterkt inntrykk, med enkelte detaljer jeg ikke blir kvitt. Bilder av folk som hoppet ut fra tvillingtårnene... Slike ting. Jeg orker ikke å få dem gjennomgått eller rekonstruert på nytt og på nytt, fra ulike synsvinkler. Det holder med den første gangen.

Ja, akkurat sånn har jeg det også. Inntrykkene etter noen hendelser er så sterke at jeg ikke klarer å se dokumentarer eller filmer om dem. Å lese om dem er noe annet.

Om en 14-15 åring gjerne ville se den, ville jeg nok snakke en del om hvorfor. Hva vil man ha med seg ut av kinosalen eller etter å ha sett filmen hjemme? Er det en innsikt man forventer å få?

En ting en anmelder skrev festet seg hos meg. Hen (husker ikke hvem og hvor) satt på et tidspunkt med en følelse av «skjer det ikke noe snart» på et sted i filmen der det var rolig. Det var bare et kort sekund før det slo inn over hen at dette var ingen vanlig actionfilm. Rolig var bra på Utøya 22. juli - og uutholdelig redsel for at rolig skulle snu til skyting og terror igjen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:36   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Mannen sier også at han absolutt ikke skal se den, og det er uaktuelt for ungene også.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:43   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Nei. Selv om jeg har forståelse for at det finnes de som ønsker å se filmen. For meg blir det fortsatt for nært. Og det tror jeg vel egentlig det alltid kommer til å være. Barna skal ikke se den, hvis det er opp til meg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:48   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Ja, har tenkt å se den med samboeren min. Ikke barna, de er for små synes jeg. Enda.
Jeg gruer meg på en måte, men har lest om den, og tilbakemeldingene den har fått.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 21:49   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nei. Selv om jeg har forståelse for at det finnes de som ønsker å se filmen.

Ja, det glemte jeg å skrive: Jeg kan forstå at andre ønsker å se filmen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 22:13   #20
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg har ikke noe ønske om å se den. Jeg har lest om det som skjedde og hvordan det går med overlevende og etterlatte. Jeg føler ikke jeg trenger mer visualisering av selve hendelsene.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no