Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-11, 11:43   #1
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

[Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Da vi kjøpte huset vårt for seks år siden, stod det to pjuskete syrinbusker i hagen.

De har ikke blomstret så lenge vi har bodd der.

Vi har flyttet dem til sollys (to år siden), og de er frodigere og større nå, men ikke pokker om de blomstrer. Kan jeg gjøre noe? Er alt håp ute?

:harikkegrønnefingreellerhagekunnskap:

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 11:44   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?



Mine bare står der og blomstrer egentlig. Jeg har en hel gjeng av dem.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 11:49   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Mine bare står der og blomstrer egentlig. Jeg har en hel gjeng av dem.

Det hjelper vel ikke meg, vel?
























__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 12:20   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Vår bare blomstrer, ja. Av seg selv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 12:24   #5
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Hvorfor de ikke blomstret tidligere vet jeg ikke, men jeg har i alle fall hørt at det kan ta noen år før de begynner å blomstre igjen etter å ha vært flyttet. Vi flyttet en syrin for 6-7 år siden, og den har ikke blomstret siden. Vi beskar den mye før flytting, jeg vet ikke hvor mye det har å si.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 12:27   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Hmmm.. om du har flyttet den så er den vel ikke så diger eller gammel heller??
Jeg kjøpte en liten syrin for 2 år siden og selv det 1.året blomstret den, i fjor klippet jeg den også litt, det samme i år og den kommer seg fint i år og det er mange knopper på den...
Men jeg gjødsler litt hver vår + etpar ganger til ila sommeren... aner ikke om det har noe å si, hva slags jord står den i? Mye leire, uten at jeg helt vet hva den egentlig trives i. Du får søke på google eller høre på et plantesenter. De kommer sikkert til å anbefale deg å gjødsle.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 12:42   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Har dere beskåret den i det hele tatt? Kommer den med rotskudd?
Les litt om beskjæring av syrin på nett, du bør i grunn ta en del av den (ikke hele) hvert år for å holde den ung, fresh, tett og pen. Hvis dere nylig har flyttet dem kan det ha noe å si også. Men den burde jo blomstre allikevel da

(:hvisker: dere er sikre på at det er syrin...?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:19   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Har dere beskåret den i det hele tatt? Kommer den med rotskudd?
Les litt om beskjæring av syrin på nett, du bør i grunn ta en del av den (ikke hele) hvert år for å holde den ung, fresh, tett og pen. Hvis dere nylig har flyttet dem kan det ha noe å si også. Men den burde jo blomstre allikevel da

(:hvisker: dere er sikre på at det er syrin...?)

Jeg er ikke sikker på noe i den hagen, jeg. Den var fullstendig misholdt før vi tok over.

Men buskene har veldig typiske syrinblader, og stammene typisk syrinstammebark. Buskene var veldig små (meter, kanskje?) og pjuskete før vi flyttet dem, så det har virket rart å beskjære noe så langt, særlig siden de ikke har hatt annet enn blader. Og de er fyldigere nå, men som nevnt altså uten blomster eller blomsterknopper.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:29   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Jeg skar en stor en helt ned til bakken for noen år siden. Den lot seg ikke affisere stort av det - nå er den like i veien som før.

(Hvorfor fortsetter jeg å komme med dette-gjorde-jeg egentlig, det er jo ikke noe her jeg har gjort som følge av en kvart millimeter peiling? )

  Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 14:36   #10
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hvordan få syrin til å blomstre?

Og du er heeeelt sikker på at det er syrin?
Trodde de blomstret uansett hva man gjør.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no