Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-13, 12:31   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Vi skal ha middagsbesøk i dag. Har tenkt å ha plukkmat, dvs salat, feta, kyllingklubber, oliven, grilla paprika etc etc. Eg skal også lage kjøttboller, men ser at eg har kjøpt svinekjøttdeig. Det går jo fint an å bruke- aldri prøvd, men nokon som har ei god oppskrift utan gluten, egg og melk? Eg bør vel ha i olje for at dei ikkje skal bli for tørre? Og potetmel for å binde saman kanskje.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 13:04   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Vi bruker veldig mye svinekjøttdeig, og har ingen problemer med å få denne til å fungere til hva det måtte være.

Nå lager ikke jeg kjøttboller da, så det vet jeg ikke, men karbonader går fint. Dog, det er på et vis lite smak i den, så krydder føles som et must. Vi bruker den til tacokarbonader, blander inn tacokrydder. Da tilsetter vi bare havregryn (for å spe den, ikke et must for resultatet) og vann, samt krydder.

Husk at den er usaltet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 13:09   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Havregryn ja - dei finst jo i glutenfri variant. Det har eg. Ikkje dumt

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 13:11   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Glutenfri havregryn er nok ikke dumt nei, jeg synes i alle fall havregryn fungerer fint i sånne kjøttdeigprodukter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 13:29   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Har du glutenfri strøkavring? Jeg tror kjøttbollene til (tidligere) madam mim blir gode med svinekjøttdeig. Nå husker jeg ikke oppskriften, men det er krydrede kjøttboller som spes med strøkavring og Farris. Farrisen gjør kjøttbollene kjempegode.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 13:55   #6
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Ja, eg trur faktisk eg har glutenfri strøkavring ein stad inne i skapet. Det skal eg sjå om eg ikkje finn.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 14:13   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Oppskrift her:

Kjøttboller- verdens beste

1/3-1/2 kilo karbonadedeig
1 ts chilipulver
2 ts sennepspulver
3 ts karri
1 god neve griljermel/kavring/knust knekkebrød
1 dl farris
Bland alt godt sammen og form små boller som stekes i panne.

Saus:
I en kjele steker du 1/2 hakket løk, 2-3 fedd knust hvitløk, 1 hakket gulrot og 1 hakket stang av stanselleri og har oppi to bokser hermetiske tomater, evt litt vann, smak til med tørket oregano, salt, pepper og en dæsj sukker. Ha bollene oppi etterhvert som de har fått litt brunfarge. Kok økospaghetti.

Jeg er sikker på at svinekjøttdeig kan brukes, karbonadedeig er også veldig mager, så det burde bli hipp som happ.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 14:31   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Farris ja, eg har faktisk noko tilsvarande liggande. Kva er det med "boblevann" som er bra i farse egentlig?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 14:32   #9
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Vet ikke, de blir litt "luftigere" på et vis, mulig kullsyra reagerer med ett eller annet.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 17:09   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøttboller av svinekjøttdeig - allergivennlig

Jeg bruker Farris, litt potetmel, og krydder i kjøttboller/kjøttkaker som er allergivennlige. Noen ganger bruker jeg også bløtet brød eller brødkrumme

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no