Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Katt til jul?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 09:33   #41
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt til jul?

Har dere noen som kan passe den når dere reiser bort?

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:35   #42
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Men omplasseringskatt, er det ikke fare for at den kan legge i vei mot gamle hjemtrakter?

Jeg har nå min tredje voksne omplasseringskatt, og det har aldri vært noe problem.

Jeg hadde ikke vært bentenkt på årstiden jf det å skaffe katt. Får dere en kattunge, så rekker den å bli større før det er aktuelt å være noe særlig ute, og tar dere imot en voksen som trenger et nytt hjem, så er det også enklere å holde den inne en periode før dere slipper den ut.

Vil som andre her legge inn noen ord for at dere vurderer en voksen katt. Jeg har som sagt min tredje voksne omplasseringskatt nå, og alle har vært fantastisk fine katter. En fordel med en voksen katt er at det er lettere å bedømme gemyttet for å se om det er en katt som passer dere. Det finnes hyperlekne borderline ADHD-katter, ligge i vinduet og rør meg ikke-katter og kosete ligge på fanget-katter. De fleste kattunger har mest preg av ADHD-typen, og da er det litt kjipt å håpe på at de blir kosekatter når de blir store, mens de blir ligge i vinduet og rør meg ikke-typen. Med en voksen katt vet dere hva dere får. I tillegg vet vi at det er mye vanskeligere å skaffe hjem til voksne katter, mens søte små kattunger går som varmt hvetebrød.

Kombinasjonen halvannetåring og kattungen høres i mine ører litt strevsomt ut, både for katten, barnet og dere voksne. En voksen katt vil i mye større grad trekke seg unna når ungen blir for voldsom.

Jeg hadde ikke vært bekymret for å skaffe katt var jeg dere, men litt skeptisk til kattunge.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:36   #43
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Har dere noen som kan passe den når dere reiser bort?

Tror Albertine meldte seg frivillig litt tidligere i tråden

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:47   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt til jul?

Det fine med å få katt på denne tiden av året er at den jo skal være inne i starten. Er mer attraktivt å holde dørene lukket nå enn i juli.

Sjekk svigermors allergier - kanskje du slår flere fluer i ett smekk?

  Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 10:36   #45
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt til jul?

Svigers bor noen få kilometer unna og har tidligere stilt som både hunde- og fiskepassere, og de er nok aktuelle kattepassere også. Vi er ikke av de som reiser mest, så det blir ikke noe stort arbeidspress.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 11:11   #46
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt til jul?

Ah... Hyggelige svigers? Ja, da blir det noe helt annet.

  Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 14:38   #47
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Katt til jul?

Flått!
Jeg tenkte over alle andre ting ang å ha katt, men tenkte ikke over at det skulle bli et så stort problem ang flått. Gulvet vårt var fullt i sommer, ikke kjekt med ei lita som låg på gulvet da.

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 14:54   #48
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt til jul?

NEEEEEEEEEEEEI!!
Katter kan bli sååå gamle. Se fremover også. Har hatt katt i 6 år. Er kjempelei. Den mjauer utenfor soveromsvinduet om natta. Rett og slett stjeler nattesøvnen min.
Så er det en stor utgiftspost. Skal man første ha katt, så bør man kjøpe rikitg mat til den også. 600,- for ti kilo tørrfor. Pluss at den skal ha bløtt for utenom, og gjerne fisk osv...
Så var det om den blir skadet da...
Jeg har hatt min hos dyrelegen 3 ganger pga skadet fot/hale etter slåsskamper. Det blir ca 2000,- hver gang pluss medisin, og stress de dagene etterpå når dyret må gå inne med skjerm over hodet

Når jeg får gitt denne katten bort en vakker dag, så skal jeg ALDRI ha katt i hus. Aldri!! Enn hvor glad jeg er i katta, så er det så utrolig mye ekstraarbeid. Spesielt når man har små barn og når man reiser en del i løpet av året.
Hvem skal passe katta om du ikke kan ta den med? Vi reiser hver jul og sommer, og det er kjempevanskelig å få noen til å passe katta. Ikke minst nedverdigende å måtte spørre folk hele tiden....Ikke mange som orker å komme to ganger om dagen for å slippe inn og ut en katt liksom.... Dere har jo svigers som du skriver, men det er det ikke alle som har. Og tenk om dere skulle flytte en dag?

Fordeler? Akkurat nå så ser jeg ingen.... :kynisk:

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:01   #49
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.772
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

NEEEEEEEEEEEEI!!
Katter kan bli sååå gamle. Se fremover også. Har hatt katt i 6 år. Er kjempelei. Den mjauer utenfor soveromsvinduet om natta. Rett og slett stjeler nattesøvnen min.
Så er det en stor utgiftspost. Skal man første ha katt, så bør man kjøpe rikitg mat til den også. 600,- for ti kilo tørrfor. Pluss at den skal ha bløtt for utenom, og gjerne fisk osv...
Så var det om den blir skadet da...

Eh, hallo? Forventet du en katt som ville forsvinne i løse luften når du var lei av den, som ellers var lydløs og levde av luft og kjærlighet?

Vi har hatt katt i fire år. Ja, han mjauer om natta og vekker oss. Ja, han spiser mat (sjokk, lizzom). Og jaggu må han ikke vaksineres én gang i året pluss tar ormekur på. Han drar også med seg rotter og fugler inn i huset på sommeren. Og tusenlappene flyr fort i ferier når vi må ha han på kattepensjonat. Og hva så? Han er jo en KATT!? Hva annet kan vi forvente? Kan man ikke leve med dette, bør man ikke skaffe seg katt. For da ønsker man seg egentlig ikke katt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:03   #50
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt til jul?

Flått er et av mine mange argumenter mot å ha katt.
Det er lite flått her vi bor akkurat nå, men folk begynner å få dem på dyrene sine også her.
Foreldrene mine på en annen kant av landet har hatt katter og mamma plukket flått hver eneste dag av dem på sommeren. Allverdens flåttmiddel hadde null effekt. Flått er ekkelt.
Jeg har mange andre argumenter også.

Jeg har vokst opp i et hjem med to katter og er det en ting jeg er sikker på så er det at jeg aldri skal ha katt selv. Jeg synes de er fine å se på og kan være koselige å kose med, men ikke noe i hele verden hadde fått meg til å anskaffe meg katt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:33   #51
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt til jul?

Jeg anskaffet 2 kattunger i juni. Hadde tenkt på det en stund, og da jeg så en lapp på butikken en dag, så slo jeg til.
De er utrolig søte og ikke minst snille.
Kattungene til foreldrene mine er jevngamle med mine, og de er killerkatter i forhold.
Hannkatten er blitt bestis med jenta mi. Hun bærer han overalt, og de leker på sitt vis. Hunnkatten er litt mer stille og forsiktig, men når natta kommer ligger stort sett alle fire i senga mi og vi koser oss.
Jeg har heldigvis utrolig hjelpsomme naboer som passer kattene når vi er borte. Litt dyrt med vaksiner og sterilisering og fancy mat, men det veier helt klart opp i forhold til fordelene

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:40   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt til jul?

Er kattemat dyrt? En tikilossekk har vi av i 4-5 mnd, og vi har to katter...Og de trenger jo ikke annen mat utenom. Dyrlegen har fått under 1000 kr av oss... her løper jo lappene fort hvis katten faktisk blir syk dog.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 18:35   #53
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Flått er et av mine mange argumenter mot å ha katt.

Så finnes det et veldig effektivt middel mot flått på resept da, litt dyrt så hadde aldri mine katter flått heller da. Synes ikke det er et godt argument jeg.
Jeg savner de flotte pusene som Nolo og hennes familie nå er stolte eiere av. Katter er vakre og artige, bikkja er litt mer traust.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 18:53   #54
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er kattemat dyrt? En tikilossekk har vi av i 4-5 mnd, og vi har to katter...Og de trenger jo ikke annen mat utenom. Dyrlegen har fått under 1000 kr av oss... her løper jo lappene fort hvis katten faktisk blir syk dog.

Nå har jeg to katter og det er dobbelt så dyrt som en.
De er vaksinert (2 ganger i år), det kom på 2000,- mener jeg.
På mandag skal de under kniven, det blir 2500,-.
De får "dyrlegefor" til mat, det koster vel 200-ish for 2 kilo.
De spiser vel 2 kilo i løpet av ca 10 dager.
Litt dyrt synes jeg det er, men det er absolutt verdt det.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:17   #55
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Så finnes det et veldig effektivt middel mot flått på resept da, litt dyrt så hadde aldri mine katter flått heller da. Synes ikke det er et godt argument jeg.
Jeg savner de flotte pusene som Nolo og hennes familie nå er stolte eiere av. Katter er vakre og artige, bikkja er litt mer traust.

Jeg vet mamma prøvde noen flåttmidler, men det fjernet ikke problemene helt. Det å holde på med flåttmidler på katter er i seg selv et argument mot, mener jeg. Det er sterke saker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:23   #56
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet mamma prøvde noen flåttmidler, men det fjernet ikke problemene helt. Det å holde på med flåttmidler på katter er i seg selv et argument mot, mener jeg. Det er sterke saker.

Det er sterke saker. Den ene katten vår var ute i skogen det meste av tiden og bar aldri flåt med seg inn. Bikkja er forresten også flåttfri. Heller sterke saker enn flått.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:23   #57
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Men omplasseringskatt, er det ikke fare for at den kan legge i vei mot gamle hjemtrakter?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg savner de flotte pusene som Nolo og hennes familie nå er stolte eiere av. Katter er vakre og artige, bikkja er litt mer traust.

Vi holdt kattene inne i nesten to uker, og så slapp vi dem ut med hjertet i halsen, og lurte på om de ville sette snuten mot Skvettenheimen, men de ble heldigvis værende. Dvs eldstekatten straffet oss for ikke å være hennes opprinnelige eier med å holde seg vekke et døgn, bare av og til observert furtende rundt hushjørnet. Siden da (september) har de gått ut og inn som det har passet dem, og det er veldig koselig å ha dem her.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:26   #58
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Vi holdt kattene inne i nesten to uker, og så slapp vi dem ut med hjertet i halsen, og lurte på om de ville sette snuten mot Skvettenheimen, men de ble heldigvis værende. Dvs eldstekatten straffet oss for ikke å være hennes opprinnelige eier med å holde seg vekke et døgn, bare av og til observert furtende rundt hushjørnet. Siden da (september) har de gått ut og inn som det har passet dem, og det er veldig koselig å ha dem her.

De har allerede glemt Skvetten og er vel sjeleglad for at de slipper å banke bikkja med ujevne mellomrom tenker jeg.
Må nesten fortelle om når furtekatta ble borte vekk en juleaften og ikke kom hjem før andre dag jul. Vel det snødde og katta brukte to hele dager på å tine foran peisen, furte når noen snakket til henne og for ikke å glemme klore når mamsen prøvde å trøste. Snille katta og enda en grunn til å ha katt med personlighet: livet blir morsommere da.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:29   #59
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er sterke saker. Den ene katten vår var ute i skogen det meste av tiden og bar aldri flåt med seg inn. Bikkja er forresten også flåttfri. Heller sterke saker enn flått.

Det er jo litt forskjellig hvor motstandsdyktige flåtten er rundt om i landet og hvor tett det er med flått. Nå er nok området der mine foreldre bor blant de verste i landet så det er nok enklere andre steder.

Det som gjør meg skeptisk til flåttmidler er at de er såpass sterke at de kan ta livet av andre dyr og jeg har skjønt at desto mer flåttmiddel som brukes jo sterkere midler må lages fordi flåtten blir motstandsdyktig. Om dette stemmer vet jeg ikke da dette kun er noe jeg har hørt fra folk som ikke er veterinærutdannet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:36   #60
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt til jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det som gjør meg skeptisk til flåttmidler er at de er såpass sterke at de kan ta livet av andre dyr og jeg har skjønt at desto mer flåttmiddel som brukes jo sterkere midler må lages fordi flåtten blir motstandsdyktig. Om dette stemmer vet jeg ikke da dette kun er noe jeg har hørt fra folk som ikke er veterinærutdannet.

Det stemmer, på samme måte som stammer av bakterier kan bli resistente mot antibiotika og vi kunne sikkert funnet mange eksempler. Så jeg ser det argumentet men jeg velger å være såpass ubevisst at jeg bruker flåttmiddel.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no