Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 08:06   #81
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg syns forresten det ville vært rart å servere "alkohol" til middagen. Vi hadde rødvin som et av flere alternativ som drikke til maten.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 08:30   #82
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Eg har nok ikkje blitt servert alkohol i barnedåp eller konfirmasjon.

Men når me ein gong i framtida skal arrangere evnt. konfirmasjon, så trur eg at eg skal sjenke meg sjølv nokre glas vin. Eg er særs usjarmerande som stressa, og sånne arrangement stressar meg veldig.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 08:40   #83
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Vi har alltid alkohol tilgjengelig til de som vil ha, om det er en vanlig torsdagsmiddag eller en stor anledning er det fritt fram for å forsyne seg med det man måtte ønske. Ved store anledninger som dåp, konfirmasjon etc. pleier vi skåle i Champagne.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:07   #84
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.144
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Dette er et tema som alltid engasjerer. Jeg har litt lyst til å kommentere det med at noen ser ut til å mene at en del av oss synes at "man må drikke for at det skal være fest" - det er overhodet ikke det som er tilfelle for meg, altså! Når jeg sier at jeg ikke ville kommet på tanken om å servere festmiddag uten vin (eller øl, avhengig av maten) så er det mer som at jeg ikke ville kommet på tanken om å servere kaker uten kaffe til. Selvsagt kan man spise kaker uten kaffe, men det er bedre med kaffe, og det er ingenting annet jeg synes passer å drikke til, så et glass vann eller brus eller melk ville jeg synes var en ganske blek erstatning. Og sånn er det med et glass øl til pizzaen eller et glass rødvin til biffen også. Jeg drikker meg gjerne fnisete, brisen eller vel så det i selskap med bare voksne venner, men det er naturligvis ikke det det er snakk om i et familieselskap med barn, da er det mer det at det ikke er noe annet som passer/smaker like godt til maten.

Jeg skjønner godt at man vil unngå å servere alkohol dersom man har dårlige erfaringer og/eller alkoholikere i familie eller omgangskrets, og jeg respekterer selvsagt at noen ikke ønsker å drikke eller servere alkohol når barna deres er til stede, og det er ikke som om jeg synes et selskap uten alkohol er kjipe greier, liksom. Men hvis vi har voksne middagsgjester, så får de alltid tilbud om øl eller vin å drikke til, ganske uavhengig av om mitt/våre barn er til stede. Og min klare erfaring og oppfatning er at sønnen vår reagerer nøyaktig på samme måte om jeg drikker øl til maten som om jeg drikker kaffe til kaken - med total mangel på interesse. Han liker ingen av delene, men har ingen uheldige erfaringer med noen av delene, og tenker ikke mer over det enn at det er noe voksne liker.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:13   #85
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.047
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Masse øl og vin ja - det er vel alle her enige i. Men jeg kjenner meg bare ikke igjen i beskrivelsene som gis av slike anledninger med alkohol, fra dem som ikke vil ha det.

Jeg er enig, og jeg skulle av og til ønske at dere som er så veldig motstandere av dette kunne stukket innom og sett hvordan det gjøres. Det dere skildrer er liksom så veldig langt fra det jeg kjenner. Det er snakk om at kanskje halvparten av de voksne tar seg 1-2 glass vin til middagen.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Når jeg sier at jeg ikke ville kommet på tanken om å servere festmiddag uten vin (eller øl, avhengig av maten) så er det mer som at jeg ikke ville kommet på tanken om å servere kaker uten kaffe til. Selvsagt kan man spise kaker uten kaffe, men det er bedre med kaffe, og det er ingenting annet jeg synes passer å drikke til, så et glass vann eller brus eller melk ville jeg synes var en ganske blek erstatning.

Enig. Vi drikker ikke brus heller, og det er faktisk ganske godt å drikke noe annet enn vann til maten til god mat. Vi har ofte gjester uten alkohol, type hverdagsmiddager og også søndagsmiddager, men det er litt tilfeldig egentlig, om vi har noe i hus eller ikke. Det går aldri mye i disse anledningene, så dersom vi har en rødvinsflaske spretter vi den og deler den på 6 voksne eller noe.

Til en festmiddag synes jeg det hører med at det tilbys alkohol. Fordi det er godt og fremhever et godt måltid.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:16   #86
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

I min slekt er det vanlig å servere øl og vin til maten om det er selskaper med mange voksne gjester. Nå er det langt mellom dåpene og konfirmasjonene, men jeg vil tro at det serveres alkohol ved disse anledningene også. Ikke til dåpsbarn og konfirmant så klart.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:17   #87
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.501
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Mine barn er ikke døpt, og har ikke nådd konfirmasjonsalder enda, men dersom det var middag i dåpen/konfirmasjonen hadde jeg servert vin/øl/begge deler til maten ja. Hele min familie har et ytterst avslappet forhold til alkohol, og det har aldri skjedd at noen har blitt annet enn litt fnisete utover kvelden, og selv det er mange år siden. Det hadde ikke falt meg inn engang at det skulle være et problem med alkohol til maten. Alle konfirmasjonene jeg har vært i har servert alkohol til maten. Jeg har ikke vært i dåp i Norge siden jeg var liten, men de jeg har vært i i England har alltid hatt alkohol. Noen av dem har tilogmed hatt selskapet i en pub, uten at det er noe å trakte etter.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:23   #88
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg tenker at mange av de som har hatt dårlige erfaringer rett og slett ikke klarer å se for seg at det kan være helt greit for barn å oppleve at voksne drikker vin til maten.

Det er jo faktisk helt vanlig ellers i Europa at voksne drikker vin til maten, og alle franske, tyske, italienske, spanske barn har ikke traumer av det altså. Det som er skummelt for barn er når foreldrene forandrer seg til en måte som barnet synes er ekkelt og skremmende. Mine foreldre har drukket vin til mat og det har virkelig ikke vært noe som helst skremmende i det for meg. Jeg har også slektninger som har hatt problemer med alkohol, og det har vært skummelt. Men det er en forskjell faktisk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:36   #89
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har ingen moralske skrupler med å ha alkoholservering i dåp eller konfirmasjon, det er bare veldig, veldig fremmed. Det har ikke falt meg inn at det går an engang. Dåp er jo typisk en formiddagsaffære, og da er alkohol ikke så vanlig hos oss. I konfirmasjon er jeg hakket mer skeptisk kanskje - det blir litt snodig for meg at ikke alle følger konfirmantens modenhetsnivå i matveien akkurat denne dagen. Men har jeg gode argumenter? Egentlig ikke. Det bare føles rart. Så i familier hvor dette er vanlig skjønner jeg godt at man fortsetter med det, mye festmat er jo vesentlig bedre med god vin til enn med brus.

Jeg tror forøvrig også at unger over spedbarnsalder har godt av å se at alkohol kan nytes til mat uten at det blir fyllekalas utav det. Vi kan fint ha vin til maten sammen med barna, men akkurat det med dåp og konfirmasjon ble veldig uvante settinger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:41   #90
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.991
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I konfirmasjon er jeg hakket mer skeptisk kanskje - det blir litt snodig for meg at ikke alle følger konfirmantens modenhetsnivå i matveien akkurat denne dagen. Men har jeg gode argumenter? Egentlig ikke. Det bare føles rart. Så i familier hvor dette er vanlig skjønner jeg godt at man fortsetter med det, mye festmat er jo vesentlig bedre med god vin til enn med brus.

Vi skal IKKE følge konfirmantens modenhetsnivå i matveien den dagen. Han har foreslått kebab eller pizza som konfirmasjonsmeny.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:45   #91
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.144
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg mener å huske at jeg ba om reinsdyrstek til konfirmasjonsmiddagen - ikke fordi det var det beste jeg visste, men fordi det hørtes ut som en veldig "genreriktig" middag. Og så husker jeg at vi kjøpte en flaske alkoholfri rødvin, slik at jeg også kunne få rødvin til maten (selv om den ikke var spesielt god)

- Det var en avsporing, men det var bare ment som en illustrasjon av hvordan jeg tenkte på konfirmasjon den gangen, og forsåvidt fremdeles. Konfirmasjonsmiddagen oppfatter jeg (som da jeg var 15 selv) som en "voksen festmiddag", der man har "voksen" servering, og i min familie inkluderer det naturlig vin eller øl til maten. Et selskap for å feire 15-årsdagen min ville jeg sett helt annerledes på, og da ville jeg kanskje bedt om pizza og cola eller noe sånt. (Og så ville jeg tatt det som helt naturlig om foreldrene mine hadde valgt å drikke øl i stedet.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:45   #92
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Vi skal IKKE følge konfirmantens modenhetsnivå i matveien den dagen. Han har foreslått kebab eller pizza som konfirmasjonsmeny.



: Ser for meg alle gjestene med karbonade med ketsjup på tallerknene i nevøens konfirmasjon :

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:46   #93
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og min klare erfaring og oppfatning er at sønnen vår reagerer nøyaktig på samme måte om jeg drikker øl til maten som om jeg drikker kaffe til kaken - med total mangel på interesse. Han liker ingen av delene, men har ingen uheldige erfaringer med noen av delene, og tenker ikke mer over det enn at det er noe voksne liker.

Sånn opplever jeg det også, og tenker at det er en fin måte å oppleve at voksne drikker et glass eller tre vin eller en konjakk, uten at det er noe mer spesielt enn brus til kakene.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 10:01   #94
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I min familie serveres det ikke alkohol i dåp eller konfirmasjon. Nå har ikke min slekt så mange dåpstradisjoner akkurat, men i selskaper hvor barnet er hovedperson har det aldri vært servert alkohol.

Det samme kommer vi til å praktisere her hos oss.

Jeg tror folk hadde blitt ganske forbauset om vi hadde servert alkohol i dåpsselskap og siden de fleste nok ville foretrukket å være kjørbare tror jeg kanskje det hadde blitt til at en person eller to hadde hatt litt i glasset. Det ville ikke vært noen vits.

Jeg tror ikke det har så mye med by/land å gjøre. Jeg tror det har mer med familiære tradisjoner og sosial klasse.

Så har jeg også stor sans for det med alkoholfrie soner, altså at det finnes
soner i familien som kan være alkoholfrie. Det betyr ikke at alle fester skal være alkoholfrie, men at noen er det.

Jeg er vel egentlig her. Jeg ble også litt sånn, hæ? Alkohol i dåp og konfirmasjon? Rett og slett fordi jeg aldri har opplevd det og ikke tenkt på at det er et alternativ(født og oppvokst på Sørlandet. )

Jeg har heller ingen moralske skrupler mot det. Synes det høres helt greit ut om noen velger å servere vin til maten eller konjakk til kaffen. Jeg er bare ikke vant med det og hadde selv ikke servert alkohol hvor barn skal feires. Synes alkoholfrie soner er en fin ting da.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 10:28   #95
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.496
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har verken opplevd eller hørt om noen (bortsett fra på nett) som serverer rødvin/øl i dåp eller konfirmasjon. For de som er interessert i demografi kan jeg nevne at mitt statistiske materiale er fra bygder mellom nordre Nordland og russegrensen. Halve slekta har dessuten læstadianske besteforeldre, så det ligger naturlig nok noe der også.

Men utover at jeg er vant med null alkohol i slike anledninger, har jeg ingen formening om hvordan andre feirer slike dager. Ulike steder, ulike skikker.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 10:42   #96
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg er ikke vant til at det serveres alkohol i konfirmasjoner eller dåp. Jeg har ikke servert alkohol i dåpene til barna mine, og kommer nok ikke til å gjøre det i eventuelle konfirmasjoner heller.

(Eller vent litt, vi hadde storebrors dåp 1.juledag og da var det bare den nærmeste familien tilstede, så da var det sikkert rødvin til maten for det ble egentlig som en helt vanlig 1.juledagsmiddag)

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 10:57   #97
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg sitter nuh her og lurer. Hvordan kommer disse hjem, disse som tar seg et glass vin til maten? (Og ikke kom her og si at alle tar taxi hjem!)

mistenker at det er MANGE som tror at de ikke har promille etter et glass vin eller øl, og kjører. Og dermed risikerer at jeg eller min familie blir skadet fordi de kjører i påvirket tilstand.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 10:59   #98
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har faktisk aldri opplevd at noen har drukket alkohol (selv et glass til maten) og satt seg bak rattet etterpå. I mine kretser er det normalt at man bytter på å kjøre og at den som skal kjøre avstår fra alkohol. Tror det er mer normalt enn at man setter seg i bilen og kjører etter å ha drukket.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 11:00   #99
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.501
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

I min familie drikker ikke de som kjører. Enkelt og greit. De fleste kjører jo minst to sammen, og da er det en som drikker brus/vann og en som tar seg litt vin.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 11:01   #100
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.890
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er litt Hæh? Er det noen som gjør det?

Jeg kom ikke lenger enn hit, men det ble servert rødvin til maten i min egen konfirmasjon, og i de fleste jeg har vært i, faktisk. Jeg synes jeg ser faren min drikke solo til reinsdyrsteken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no