Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Eplegelé

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 20:33   #1
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Eplegelé

I går kveld skrattet og skvaldret jeg om hvor lett det var å lage eplegelé. I dag er jeg ikke like eplekjekk - den har jo nesten ikke stivnet. Kan/bør jeg koke den opp på nytt, eller vil den stivne etter hvert?

Dette er hva jeg gjorde:

Eplebiter kokte i litt vann
Epleglye rant av seg i en egnet og spesialinnkjøpt tøysil
Den silte saften ble kokt opp på nytt, tilsatt sukker og fikk koke lenge (det dobbelte av anbefalt tid, som var 15 minutter)
Jeg tok gelétesten (øste litt saft i en kald skål og lagde et spor med en skje) og den var ok
Øste en noe avkjølt saft i varme glass

Alle mål og greier er etter oppskriften.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 19:54   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eplegelé

Tok du geleprøven på det før du helte over i glass ? Hvis ikke så vil det neppe stivne om det fortsatt er tynt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:50   #3
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eplegelé

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Tok du geleprøven på det før du helte over i glass ? Hvis ikke så vil det neppe stivne om det fortsatt er tynt.

Ja. Geléprøven så bra ut, det rant ikke sammen igjen.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Brukte du søte epler?

Det er veldig forskjell på hvordan gelé stivner og litt umoden frukt/bær er ofte lettest. Du kan tilsette tykningsmiddel om du koker opp på nytt.


Bruke sure epler. Jeg har certopulver. Er det et tykningsmiddel?

Er det forresten forseint å koke opp på nytt nå? Har glemt hele greia jeg, så de glassene har stått i kjøleskapet i ei uke snart (uten at det har blitt noe stivere).

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:55   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eplegelé

Du kan alltids forsøke. Går det ikke har du prima eplesaft

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:58   #5
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eplegelé

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Du kan alltids forsøke. Går det ikke har du prima eplesaft

Godt poeng!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no