Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 14:40   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Jeg trenger en bil. Pr. nå låner jeg en av pappas gamle, men den synger på siste verset. Egentlig var tanken å kjøpe en trofast, gammel en når jeg får feriepenger i februar, men så åpenbarte det seg plutselig en Alfa Romeo Crosswagon på Finn.no som leasingbil, fritatt for omregistrering, årsavgift inkl., total 3143,- i måneden pluss forsikring, (firmaet jeg kan ta det gjennom har allerede firmabilforsikring).

Kan dette være lurt? Og hvordan regner jeg ut fordelsbeskatning på dette?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:46   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Det finnes en kalkulator på Din Side, men du må vite hva listeprisen er. Er det drivstoff med i avtalen? Nei, antagelig ikke med den prisen. Service? Leiebil ved service? Veihjelp?

Fordelsbeskatning er også avhengig av din inntekt, men jeg har blitt skattet for leasing i 13 år, og har typisk betalt mellom 3800 og 5000 i måneden. Men da har jeg da også med drivstoff i avtalen, det er mulig det driver skattefordelen noe.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:49   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det finnes en kalkulator på Din Side, men du må vite hva listeprisen er. Er det drivstoff med i avtalen? Nei, antagelig ikke med den prisen. Service? Leiebil ved service? Veihjelp?

Fordelsbeskatning er også avhengig av din inntekt, men jeg har blitt skattet for leasing i 13 år, og har typisk betalt mellom 3800 og 5000 i måneden. Men da har jeg da også med drivstoff i avtalen, det er mulig det driver skattefordelen noe.

Ah.

Jeg vil gjette at dette er et tidspunkt for å ringe min far, regnskapsføreren.

Hodet mitt kommer sikkert til å virke igjen i, tja, november?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:51   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Øh. Hvor finner jeg listepris?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 15:10   #5
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

http://www.skatteetaten.no/listepris

Du skatter av 1/3 av listeprisen de tre første årene, men det er som Candy sier inkludert drivstoff. Hvordan skattereglene er om du ikke har dekket drivstoff, vet jeg ikke.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 15:11   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Øh. Hvor finner jeg listepris?

http://bilnorge.no/nybil_enkel.php

Edit: Men den modellen ser ikke ut til å være i salg lengre, dermed tatt bort fra listene her.... Listeprisen går jo ellers ned etter hvert - hvis bilen er noen år gammel. Leasingselskapet vet dette. Siden dette vel er en 7 år gammel bil er fordelsbeskatningen ganske lav i henhold til bilens verdi.

Er denne leasingen inkludert vedlikehold og reperasjoner på bilen? Jeg ville som firmaeier egentlig ikke stått ansvarlig for en 7 år gammel Alfa Romeo......

Ville evt. prøvd å sett totalregnestykket også opp i mot å lease en nyere bil. Man unngår jo innskydd her, men 3100 kr inkl. mva. er vel egentlig ganske mye, med tanke på hva det koster å lease helt nye biler - en treårsavtale med 0 i innskudd er vel gjerne rundt 3000 kr.... Er jo riktignok kort tid igjen av avtalen her også. Fordelen her blir vel lavere fordelsbeskatning pga. bilens alder.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]

Sist redigert av mrc : 17-09-12 kl 15:20.
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 15:12   #7
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Og her er skatteetatens info om dette. Som sagt inkluderer dette drivstoff.

http://www.skatteetaten.no/no/Tabell...er---firmabil/

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 15:24   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Så litt på kalkulatoren til DinSide. Sagt at man har lønn på 450 000 kr og bilens nypris er 450 000 kr og bilen er over tre år gammel, så er det ca. 40 000 kr i beregnet inntekt for det. Ved en helt ny bil med samme nybilpris øker det til 50 000 kr.

For firmaet kan det bli høyere vedlikeholdsutgifter hvis det ikke ligger en service/reperasjonsavtale inkludert i leasingprisen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 16:45   #9
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Skal du lease den privat eller betaler firmaet ditt dette?

Tar du det privat blir det vel ikke noe ekstra skatt som følge av leasing? Hvis firmaet tar det vil jeg anta en ny bil er mer på sin plass?

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 17:32   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leasing av bil via firma - har det noe for seg?

Opprinnelig lagt inn av lego, her.

Skal du lease den privat eller betaler firmaet ditt dette?

Tar du det privat blir det vel ikke noe ekstra skatt som følge av leasing? Hvis firmaet tar det vil jeg anta en ny bil er mer på sin plass?

Point. For meg er leasing lik firmabil, men det var det kanskje ikke her.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no