Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ikke fullt så flotte kaker ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-11, 18:43   #241
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det tror jeg ikke er lenge nok. Når vi lager marsipan lar vi de skoldede mandlene tørke minst ei uke, gjerne mer. Aldri hatt noe problem med å male dem da, verken grovt eller fint.

Det har nok mer å gjøre med maskinen. Kraftige kjøkkenmaskiner slår mandlene i stykker, og da kommer olja ut. Kula sa jo at det fungerte bra på den andre maskinen som gir et mer grovkornet resultat. Jeg maler alltid mandlene for hånd i en gammeldags mandelkvern. Det tar tid og krefter, men det er verdt det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 19:02   #242
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Jeg tenker som så at marsipankake er godt, og noen "artifacts" bryr man seg ikke om bare det smaker godt ;-)

* fikk lyst på marsipankake *

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 19:03   #243
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tørke mandler ja.. Jeg visste det måtte være noe.

Jeg skulle lage mandelmakroner og hadde skåldet og malt mandler så fint som bare det. Å tørke dem tenkte jeg ikke på.
De ble ikke helt slik bildet i oppskriften var.

Kjøp eventuelt ferdig skåldede mandler, da vet du at de er tørre.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 19:07   #244
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Nå har jeg snakket med mamma, og hun kunne lattermildt opplyse om at det slettes ikke var mandelkværn på Kenwoden min. Den er vist kun til å male kjøtt/fisk med. Så nå vet jeg det.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:35   #245
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nå har jeg snakket med mamma, og hun kunne lattermildt opplyse om at det slettes ikke var mandelkværn på Kenwoden min. Den er vist kun til å male kjøtt/fisk med. Så nå vet jeg det.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:50   #246
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nå har jeg snakket med mamma, og hun kunne lattermildt opplyse om at det slettes ikke var mandelkværn på Kenwoden min. Den er vist kun til å male kjøtt/fisk med. Så nå vet jeg det.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:55   #247
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Dette er den morsomste tråden jeg har lest på lenge! Jeg kom med høye tilrop til latter i natt.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:58   #248
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Jeg elsker denne tråden. Jeg føler meg så hjemme her.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:58   #249
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:08   #250
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De ble ikke helt slik bildet i oppskriften var.

Nå må du pakke bort den der vanvittige grønnfargen! Den gjør jo halve galskapen!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:10   #251
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Utrolig herlig tråd! Mine kaker ser veldig ofte ut som takras, alltid noe ulekkert - men de smaker godt, så det så!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:28   #252
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


Jeg som hadde tenkt å prøve meg på grønne smultringer.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 08:51   #253
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Input: Du skal ha for forsøket!

Hattifnatten: Blir en morsom jul hos dere. Slimete spøkelse.


Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ikke kaker akkurat. Men jeg skulle male mandler for å lage marsipan i dag. Etter å ha brukt en evighet, mange stygge ord og slengt ting litt rundt omkring fikk jeg montert kvernen på Kenwood Majoren for første gang. Så langt så vel. Istede for fint mandelmel kom det ut sammenpressede små marker, og mandelolje. Og alt hadde pakket seg meget godt sammen, så det tok en evighet, mange stygge ord og mye pirk for å få løsnet alt sammen igjen.
Det begynte å ryke av Kenwooden også.

Da gjorde vår lille kjøkkenmaskin en mye bedre jobb. Det ble kanskje ikke så finmalt, men hjemmelaget marsipan skal vel være litt grov.

Så nå skal det bli spennende å se hvordan det blir å brukes cacasfarger for første gang. Kanskje dumt at jeg har vasket ned kjøkkenet?


15åringen løper når jeg nevner kverning av mandler. Vi gjorde nemlig det samme som deg her i vår. Vi sto i ørt-og-fjørti-timer og rensa den kverna.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 10:01   #254
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Ha ha ha, fantastisk tråd!
Eg skal i gang med Pavlova, og gjorde eit søk her inne. Denne tråden kom opp... så nå er eg litt nervøs, men stålsetter meg.... Kaka skal serverast på skulen si juleavslutning, så håpar den blir grei nok...

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 10:56   #255
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.837
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ikke kaker akkurat. Men jeg skulle male mandler for å lage marsipan i dag. Etter å ha brukt en evighet, mange stygge ord og slengt ting litt rundt omkring fikk jeg montert kvernen på Kenwood Majoren for første gang. Så langt så vel. Istede for fint mandelmel kom det ut sammenpressede små marker, og mandelolje. Og alt hadde pakket seg meget godt sammen, så det tok en evighet, mange stygge ord og mye pirk for å få løsnet alt sammen igjen.
Det begynte å ryke av Kenwooden også.

Ler så jeg griner.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 15:17   #256
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Jeg tenkte jeg for en gangs skyld skulle være litt i forkant og startet julebakingen i dag. Målet var å lage noen nette små berlinerkranser. Minstefrøkna tro til og hjalp meg litt, og vi bakte i vei. Jeg laget mine litt store slik at jeg ble raskt ferdig. Hun laget sine litt små slik at hun kunne spise opp 3/4 av deigen.

Nu vel. Jeg tror ikke dette vil imponere verken tante eller svigermor:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg berliner.jpg (43,0 KB, 838 visninger)
__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 16:44   #257
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Berlinerbæsj?

Sorry...det måtte bare sies.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 18:04   #258
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg tenkte jeg for en gangs skyld skulle være litt i forkant og startet julebakingen i dag. Målet var å lage noen nette små berlinerkranser. Minstefrøkna tro til og hjalp meg litt, og vi bakte i vei. Jeg laget mine litt store slik at jeg ble raskt ferdig. Hun laget sine litt små slik at hun kunne spise opp 3/4 av deigen.

Nu vel. Jeg tror ikke dette vil imponere verken tante eller svigermor:

Sånn hadde mine berlinerkranser blitt også, om jeg hadde kommet så langt at jeg hadde stekt de. Jeg kastet faenskapet før jeg kom så langt.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 20:26   #259
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Berlinerpoop!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 20:31   #260
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Berlinerpoop ja.

Jeg har ikke bilde da, men jeg har laget sjokoladekonfekt som jeg danderte så flott i små konfektformer ved hjelp av kakesprøyte. Jadda, minibæsjer ble det jammen meg. Pent pyntet med bittesmå candycanes.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
besteste kaketråden, veltet gris


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no