Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Proteinrike vegetaroppskrifter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-15, 11:14   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Proteinrike vegetaroppskrifter

Vi må prøve å spise mindre kjøtt. Problemet er at min store mann ikke blir veldig mett av de grønnsaksrettene jeg vanligvis lager, og jeg regner med at proteininnholdet blir for lavt?

Jeg er ikke godt vant til å bruke erstatningsprodukter, men er åpen for det også.

Har dere gode, proteinrike vegetaroppskrifter? Middagsoppskrifter, i hovedsak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 11:27   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Kjøp soyaprotein og bruk det i stedet for kjøttdeig, det er veldig proteinrikt. Selges frossen på de fleste større matbutikker (Hälsans Kök sin er mest lik vanlig karbonadedeig om det er noe du ønsker), men du kan gjøre det billigere og kjøpe tørket soyagranulat på etniske butikker eller (dyrere) på helsekostbutikker, legge i bløt i buljong i 10-15 minutter og så steke som vanlig kjøttdeig. Husk å krydre godt. Jeg bruker det masse, det er så anvendelig. Selges også som biter/medaljonger, steaks (en kompis av meg, Veganmannen, lagde soyaribbe av dette på God Morgen Norge til jul) og strimler.

Tofu bruker vi også masse av. Lager "bacon" (jeg synes dette smaker bedre enn vanlig bacon), bbq-biter, steker det med krydder og panering og bruker til taco feks, lager "veggerøre" (vi spiser jo ikke egg) og mye annet snadder. Elsker tofu.

Bruk også masse bønner, linser og kikerter. Vi er så storforbrukere av kikerter her i huset at det nesten er skummelt. Hvis du vil bruke boks, ikke kjøp Coop eller Go Green, de er små og harde uferdige klumper og smaker ikke godt. Rema 1000 sine er kjempegode! Store og saftige, og billige. Jeg kjøper ofte tørkede og koker opp 2 kg om gangen i to svære gryter. Avkjøler dem, veier dem opp og pakker ned i brødposer på 3-400 gram per pose, og fryser ned. Har alltid kikerter i fryseren, og hermetiske i skuffen.
Linser er godt i alle slags "kjøttsauser", pastasauser, lapskaus osv, og du kan lage deilige linsestuinger, "kjøttboller" av linser og mye annet snadder. Her er noen digge linseboller jeg er veldig glad i.

Bruk oppskrifter fra alle de fine vegetariske bloggene der ute, de fleste baserer seg på retter med gode mengder proteiner i. Her er min blogg, og så har du jo veganmisjonen, veganmannen, vegetarbloggen og mange flere. Green bonanza og veganslife er også fine blogger.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 11:29   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Takk for mange gode tips! Jeg har jo som tidligere nevnt en fryser full av kikerter allerede.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:07   #4
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Denne er kanskje ikke spesielt proteinrik, men vi hadde den til middag her om dagen og den var veldig mettende og god! Vi hadde ristede pinjekjerner i tillegg.

Edit: Ja, den er jo ikke vegetar, heller. Men kjøttfri, da. Og god!
Edit igjen: Eller joda, det er den visst. Dobbelt-
... og igjen: Eller kanskje ikke likevel, egentlig? :giropp:

__________________
2006 og 2009

Sist redigert av Zulu : 13-02-15 kl 12:40.
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:13   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.043
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Jeg er så uvant med vegetarretter, og hver gang jeg ser at Dixie har skrevet om det, så blir jeg like ivrig på å prøve. Men så forlater inspirasjon og mot, meg... Dixie, du bare MÅ lage noe vegansk til meg en gang!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:19   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Jeg blir så overrasket når folk er ukjent med vegetarretter, da går det liksom opp for meg at folk ofte spiser kjøtt HVER dag, og det er jo ikke bra i det hele tatt. Men det er flott at folk får opp øynene mer og mer. Jeg lager gjerne middag til deg, Taien! Skal ha veggisjentekveld til våren en gang, da skal jeg huske å invitere deg og.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:25   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Hva gjør du egentlig med tofuen, Dixie? Jeg synes det smaker skrekkelig vondt, men med så mange mennesker som spiser det må det jo være enellerannen hemmelighet jeg ikke har fått med meg.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:28   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Hva gjør DU med tofuen? Hehe. Det er en smakløs matvare som må krydres og marineres for å smake noe, den smaker akkurat det du vil den skal smake. Rå eller ukrydret smaker den altså ingenting. Og, mange har gjort den bommerten å bruke silketofu, det må du ikke gjøre! Den egner seg kun i kremete ting, ikke til steking, den er som pudding i konsistensen. Kun FAST tofu (ikke silken firm, ikke silken overhodet) egner seg til skiving, hakking og steking.
Jeg bruker Alpro sin eller helst Tahoe som selges i 500grams-pakker på etniske butikker (kjøleskapet). Enda bedre, hjemmelaget fritert tofu på asiatiske butikker! Pleier å ligge i gjennomsiktige poser eller bokser i kjøleskapet, og er gul på farge. Det er den de serverer på kinarestauranter, har du smakt tofu på restaurant? Dritgodt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:32   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Denne er kanskje ikke spesielt proteinrik, men vi hadde den til middag her om dagen og den var veldig mettende og god!

Edit: Ja, den er jo ikke vegetar, heller. Men kjøttfri, da. Og god!

Jo, den er vegetar, den er bare ikke vegansk. Vegetarianere spiser biprodukter av dyr som ost, smør og egg, men ikke døde dyr.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg blir så overrasket når folk er ukjent med vegetarretter, da går det liksom opp for meg at folk ofte spiser kjøtt HVER dag, og det er jo ikke bra i det hele tatt.

Nja, det er ikke helt riktig i vårt tilfelle altså. Vi spiser ofte ulike grønnsaksupper med egg i, f.eks, salater og pastaretter. Problemet er at vegetarrepertoaret mitt er lite, og lite egnet til å spise hver dag.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hva gjør du egentlig med tofuen, Dixie? Jeg synes det smaker skrekkelig vondt, men med så mange mennesker som spiser det må det jo være enellerannen hemmelighet jeg ikke har fått med meg.

Jeg elsker tofu, men bruker det bare på asiatisk hvis. Jeg bruker det i supper, eller jeg steker det i østerssaus, for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:33   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.273
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Nøtter hjelper. Grønnsakswok med cashew og/eller marinert tofu er veldig godt. Og mye bønner og linser.

Og så er det mengde grønnsaker da... man må spise større mengde enn grønnsaker som tilbehør, det er viktig for å bli mett.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:35   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Mine favorittoppskrifter med tofu:

Facon/Bacon
(Kan brukes til carbonara feks, min venninne Fibi elsker disse)

Veggerøre

Tofupinner

Crispy tofu bites

BBQ-tofu

Pleier ofte også bare å steke tofu i terninger/småbiter, krydre godt og ha i diverse curryretter. Alle tre barna mine elsker tofu, heldigvis.

Kan forresten også anbefale FB-gruppen "hva slags veganmat lager du i dag" for masse inspirasjon, leter man etter middagstips finner man fort noe der inne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:35   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.273
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Også bruker jeg ofte diverse oster for å øke metthetsfølelsen

Denne oppskriften er kjempegod, pleier vel ofte å lage med ferske cherry tomater, da blir det ekstra godt
http://awilliamsfood.blogspot.no/201...and-baked.html

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:36   #13
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, den er vegetar, den er bare ikke vegansk. Vegetarianere spiser biprodukter av dyr som ost, smør og egg, men ikke døde dyr.

Ja, det er jo sant.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:37   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, den er vegetar, den er bare ikke vegansk. Vegetarianere spiser biprodukter av dyr som ost, smør og egg, men ikke døde dyr.

EGENTLIG er ikke egg og melkeprodukter vegetarisk, vegetarisk = plantebasert. Det er derfor matvarer uten kjøtt og fisk men med egg og/eller melk må inneholde teksten "ovo-vegetarisk" eller "lakto-vegetarisk", og ikke bare "vegetarisk". Veganisme handler ikke om mat, men mat er en del av det. Men siden folk flest bruker ordet vegetarisk om mat uten kjøtt og fisk, men med egg og melk, er det bare blitt sånn. Og det er jo greit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:38   #15
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Jeg synes Shepherd's Pie med røde linser i stedet for kjøtt, og gjerne med generøst med cheddar i potetmosen, er nydelig (bedre enn originalen, egentlig) og mettende.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:41   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Forresten, om noen kjenner noen som driver restaurant eller lignende, får de tak i denne fantastiske tacomixen fra Findus. Selges kun til storkjøkken og kun i 3-kilosesker (men de koster ikke mer enn et par hundrelapper per eske). Jeg kjøper via en kokkekompis. Har alltid denne i fryseren. Bare å ta ut det man trenger og slenge rett i panna! Kompisen min selger dette i restauranten sin og det er ifølge ham flere som ikke har skjønt at det var vegetarisk.

http://www.findusfoodservices.no/ind...gronn-tacomiks

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:42   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Dixie, dere ser jo ut til ha et relativt høyt forbruk av soya. Hva tenker du om det, både i et helseperspektiv, og et miljøperspektiv?

Som sagt er jeg åpen for erstatningsprodukter, men jeg er skeptisk til at det nesten utelukkende er soya.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:45   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Har du prøvd Quorn, Tallulah? De har ok utvalg av dette på Meny, Ringes Park. Jeg kan ikke si jeg synes det er like godt som kjøtt men det er ok, og det gir i alle fall en større metthetsfølelse synes jeg. Så hvis hensikten er å kutte ned på kjøttforbruk så kan det kanskje være et alternativ. Jeg bruker det i alle fall fordi jeg blir heller ikke "mett" særlig lenge av bare grønnsaker. Og jeg blir fryktelig oppstappet av for mye linser og bønner. Ellers inneholder jo f.eks. soyabønner hele 36% protein.

http://www.vektklubb.no/artikkel/id-7571638

Når det gjelder tofu så holder jeg meg unna. Jeg har en venn som jobber i en av de større miljøorganisasjonene og han påstår at tofu er aller verste miljøsynder. Å sitte i Norge og unngå kjøtt og heller kjøpe mat transportert fra andre siden av kloden er ikke noe vi må tro er det bedre alternativ sier han.

Heldigvis synes jeg ikke så mye om tofu da.

Men i mitt forsøk på å kutte ned på kjøtt så minner han meg ofte på å lese på pakken hvor mange av disse erstatningsproduktene kommer fra. Ofte har de reist rundt halve jordkloden og vel så det. Så hvis man ser på det totale regnskapet i forhold til utslipp så er det ikke alltid vegetar er et bedre miljømessig valg hvis alternativet er kortreist lokalt kjøtt (da særlig svin og sau visstnok).

Sorry, dette var litt digresjon men nevner det siden han nettopp minnet meg på dette igjen. Men mitt hensyn for å spise mer vegetar er også like mye av helsemessige årsaker så her er det jo flere hensyn å ta.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 13-02-15 kl 12:54.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:47   #19
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.273
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Jeg kommentere Talluhlah, siden jeg spiser vegetarisk. Jeg bruker små mengder soya og kjøtterstatningsprodukter. det kan gå flere uker mellom hver gang.. Grunnen til dette er todelt. Jeg syns ikke soya erstatninger smaksmessig er helt på høyden, spesielt her I norge siden det er lite ( nærmest ikke eksisterende) utvalg I ferskvaren på slike produkter. Og jeg er ingen stor fan av varer fra frysedisken. Den andre grunnen er jeg ikke er så begeistert for fabrikkmat I det store.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 12:49   #20
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.043
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Proteinrike vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg blir så overrasket når folk er ukjent med vegetarretter, da går det liksom opp for meg at folk ofte spiser kjøtt HVER dag, og det er jo ikke bra i det hele tatt. Men det er flott at folk får opp øynene mer og mer. Jeg lager gjerne middag til deg, Taien! Skal ha veggisjentekveld til våren en gang, da skal jeg huske å invitere deg og.


Ja, vi spiser mye kjøtt og fisk. Uten tvil.
Jeg er virkelig novise på vegetarfronten, men jeg er da kommet videre forbi at å spise vegetarisk er å bare spise salat!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no