Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva betyr julen for dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva betyr julen for dere?
Fering av Jesu fødsel. 29 17,79%
En høytid hvor man koser seg med familie og venner. 133 81,60%
Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. 92 56,44%
Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres 14 8,59%
Feirer ikke jul 3 1,84%
Annet 5 3,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 22:24   #101
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er pussig å bruke et kirkebygg med all den symbolikken det innebærer til en sekulær vigsel. For meg er det ikke bare ord som er innholdsbærende, også symboler bærer innhold.

Det er jo dette som er hovedargumentet i forhold til det med nøytrale seremonirom.

Det er jeg helt enig i Jeg ville aldri giftet meg i en kirke selv om det hadde vært mulig å leie det, men jeg ser ikke på det som like hyklersk som å gifte seg med "full pakke" uten å mene noe med det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 00:12   #102
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er religiøs og legger meg ikke opp i hvorfor folk feirer jul. Strengt tatt er solsnu også en religiøs tradisjon. Jeg lurer på om de som feirer solsnu med de opprinnelige religiøse elementene reagerer på at noen feirer det sekulært ?

Det har du rett i. Da kristendommen ble innført i Norge, var det hedningene mot de kristne. Men det å tro på guder som Tor og Odin var en like sterk religion for menneskene som levde da, som å tro på Jesus og Gud. Og det var jo i stor grad slik at menneskene i Norge bare begynte å kalle sine guder med samme navn.

Alle samfunn har hatt en religion - kristendom/islam, buddismen, hinduismen, ulike typer naturguder osv. Det er først i dag at samfunnet er såpass opplyst at vi "tillater" at folk ikke er kristne. To hundre år tilbake i tid kom du ikke "opp og fram" i verden om du ikke begjente deg til kristendommen. I dag er det heldigvis lov til å slippe å tro på noe magisk/mystisk/uforklarlig.

  Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 00:17   #103
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er pussig å bruke et kirkebygg med all den symbolikken det innebærer til en sekulær vigsel. For meg er det ikke bare ord som er innholdsbærende, også symboler bærer innhold.

Det er jo dette som er hovedargumentet i forhold til det med nøytrale seremonirom.

Njaaa, jeg synes du bommer litt her. Krikebyggene er fra en tid hvor alle måtte være kristen og hvor samfunnets penger ble brukt til å bygge noen veldig flotte bygg.

Jeg må innrømme at det er ganske surt å oppleve her jeg bor at folk må leie lokaler til gravferd, såfremt de ikke ønsker en kristen begravelse, fordi samfunnet ikke har tatt seg råd til å bygge like flotte sermonirom for de.

Det samme problemet har man rundt navnefester, borgerlig konfirmasjon og borgerlige giftemål. Jeg forstår de som velger å bli i statskirken og heller ta lett på løftene de avlegger ved dåp, bryllup mm.

  Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 10:39   #104
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Krikebyggene er fra en tid hvor alle måtte være kristen og hvor samfunnets penger ble brukt til å bygge noen veldig flotte bygg.



Eller kanskje det er nettopp derfor jeg er så glad i den kirken jeg er glad i; fordi den ikke er fra en slik tid, og ei heller veldig flott.
(Menigheten jeg har hørt til i over 20 år av mitt liv, hadde ingen kirke de første 10 årene ...)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 10:43   #105
snøfnugg
Nybegynner
 
snøfnugg sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Noraførr
Innlegg: 24
snøfnugg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke religiøs, og for meg er julen en hyggelig tradisjon, knyttet til rolig samvær med familie, god (jule-)mat, gaver og (jule-)pynt. Jeg har ingen problemer med å gå med på at julen i utgangspunktet er en religiøs høytid, og at dette gjenspeiles i f.eks. en del av den tradisjonelle pynten og i musikken, men for meg er dette tradisjon og ikke religion.

Enig med deg Skilpadda

__________________
Gutt -91 og -95
snøfnugg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:22   #106
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Njaaa, jeg synes du bommer litt her. Krikebyggene er fra en tid hvor alle måtte være kristen og hvor samfunnets penger ble brukt til å bygge noen veldig flotte bygg.

Jeg må innrømme at det er ganske surt å oppleve her jeg bor at folk må leie lokaler til gravferd, såfremt de ikke ønsker en kristen begravelse, fordi samfunnet ikke har tatt seg råd til å bygge like flotte sermonirom for de.

Det samme problemet har man rundt navnefester, borgerlig konfirmasjon og borgerlige giftemål. Jeg forstår de som velger å bli i statskirken og heller ta lett på løftene de avlegger ved dåp, bryllup mm.

Mener du virkelig at det er seremonirommene som gjør at folk velger å gifte seg i kirken? Hvor mange tror du dette dreier seg om?

Det jeg skrev er at jeg synes det virker pussig å ha en sekulær vigsel i et kirkerom på grunn av symbolikken. Jeg synes det virker som toppen av "snodighet" eller hva man kan kalle det dersom man skulle få en vigsler fra HEF til å stå for alteret i en kirke for å vie et par bare fordi bygget, englene, krusifiksene osv. var så vakre. Jeg regner ikke med at noen vigslere fra HEF ville gjort det anyway.

Hvorvidt kirkebygg er flotte avhenger av hvor man bor. Da vi giftet oss hadde vi valget mellom å gifte oss i en bunkerslignende kirke fra syttitallet eller min barndoms alt for store minimalistiske kirke. Ingen av dem var ideellt for vår type bryllup hvis bygningen skulle være viktig. Hadde vi valgt andre kirker hvor vi ikke var folkeregistrert måtte vi betalt ganske dyrt (gjelder ikke alle steder). Det samme gjelder gravferd. Skal jeg gravlegges der jeg ønsker er det et temmelig grått og trist kapell som er den eneste muligheten. Dette kapellet brukes forresten også av andre nettopp fordi det er så grått og symbolløst.

Kommunen har plikt til å stille lokale til gravferd også for dem som ikke er medlemmer av kirken. At kommuner ikke har vakre nok rom er noe man må regne med, men det er også noe enkelte kirkemedlemmer må regne med.
Jeg kan ikke regne med å få begraves fra den nydelige katolske kirka bare fordi den er vakrere enn kapellet. Jeg vil heller ikke bli katolikk av den grunn.
De fleste kommuner kan stille et greit nok kulturhus eller samfunnshus til disposisjon både til vigsel og gravferd. Jeg tror ikke det at bygningen er vakker eller ikke er den store innvendingen, men heller det at det ikke er "vanlig" at det skjer fra en slik bygning og fordi man er opptatt av at ting skal skje der forfedrene gjorde det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:43   #107
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du virkelig at det er seremonirommene som gjør at folk velger å gifte seg i kirken? Hvor mange tror du dette dreier seg om?

Dette tror jeg gjelder de fleste "ikke-spesielt-kristne" faktisk. Det er liksom i kirka det skjer, for det har man sett på tv og sett for seg i alle år. Og ikke bare skal de i kirka fordi det er fint, men de skal til den fineste og gjerne eldste kirka som gjør seg best på bilder.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:45   #108
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

De fleste "ikke-spesielt-kristne" faktisk. Ikke bare skal de i kirka fordi det er fint, men de skal til den fineste kirka som blir best på bilder.

Hvordan vet du det? Er det de spesielt kristne som gifter seg på prestekontor, utendørs og i mindre vakre kirkerom?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:48   #109
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan vet du det? Er det de spesielt kristne som gifter seg på prestekontor, utendørs og i mindre vakre kirkerom?

Fordi når dette diskuteres her inne og andre steder, og i bryllup jeg har vært i, så er det nettopp argumentet at det er fint som gjelder.

De som er kristne og har en tilhørighet til en kirke fordi det er et naturlig valg blir noe annet.

For noen er også det å gifte seg i seg selv nok, om det er borgerlig eller kirkelig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:51   #110
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Hvis du har rett vil det si at det er ganske mange spesielt kristne her til lands ettersom andelen kirkelige vigsler i mindre pene bygg er ganske høy.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:54   #111
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis du har rett vil det si at det er ganske mange spesielt kristne her til lands ettersom andelen kirkelige vigsler i mindre pene bygg er ganske høy.

Noen kan jo ikke velge. Det er greit. Men de fleste kirker er jo fine innvendig og høytidelige, og mange ønsker å ha et fint rom å gifte seg i. De synes det blir for stusselig hos sorenskriveren.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:59   #112
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Alle kan velge bare de er villige til å betale. Sorenskrivere har gjerne vakrere kontor enn prester.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:00   #113
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Alle kan velge bare de er villige til å betale. Sorenskrivere har gjerne vakrere kontor enn prester.

Jeg tror den gjengse oppfatning er basert på f.eks. bilder fra tv, der dette kan variere. Laget en egen tråd om dette under generelt. Litt interessant å se.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:07   #114
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Vigselsrommet på Tinghuset i Oslo var veldig fint, husker jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:55   #115
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Kos og hygge sammen med familien. Julen feires fordi det er tradisjon, fordi vi liker å feire og for å imøtekomme barnas forventninger. Religion har ingenting med saken å gjøre for oss, men vi vil jo at barna skal vite at det er Jesu fødsel som er bakgrunnen for tradisjonen, selv om vi ikke feirer av den grunn.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:48   #116
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.012
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

OK. Jeg har svart på vigsel i den andre tråden.

Vi feirer jul med tanke på samvær med familien og god mat. Jeg pynter svært lite, men jeg liker egentlig at andre har gjort det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 15:02   #117
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.911
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Jeg er ikke kristen, så for meg betyr julen En høytid hvor man koser seg med familie og venner.samt Tradisjoner som pakker, god mat og pynt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no